מנכ"ל אנזימוטק: "לא רואה החברה נמכרת ולא מעוניין בזה"

אריאל כץ לאחר ההנפקה: "אנחנו רוצים להמשיך לצמוח ולגדול"

עוד כשאנזימוטק הייתה סטארט אפ קטן, טען מנכ"ל החברה, אריאל כץ, כי הוא מכוון להקמה של חברה תעשייתית משמעותית, ולא למכירת המיזם. גם כעת לאחר שאנזימוטק הנפיקה בסוף השבוע בנאסד"ק לפי שווי של מיליארד שקל, הוא נשאר נאמן לדרך הזאת. "אינני מדבר בשם בעלי המניות, אבל אני אישית לא רואה את החברה נמכרת ולא מעוניין בזה. אנחנו רוצים להמשיך לצמוח ולהגדיל את הפעילות התעשייתית שלנו", אמר היום כץ ל"גלובס".

נראה כי לתחושה הזו שותפים גם יתר משקיעי החברה, שלא שילבו הצעת מכר בהנפקה, אלא החליטו לשמור על חלקם באנזימוטק. "המשקיעים - מפעל גלעם של קיבוץ מענית, קבוצת עופר היי-טק וקרן מילניום מקבוצת כלל תעשיות - מכירים היטב ועובדים יחד מתחילת הדרך. זה שילוב מאוד מעניין ויפה של קיבוץ, חברת החזקות וקרן הון סיכון", אומר כץ.

- מה הייעוד העיקרי של כספי הגיוס?

"אנחנו רוצים לתמוך בהמשך הצמיחה וגם לבנות מפעל נוסף. לגבי רכישות - בואי נאמר שנמשיך להתנהל בזהירות".

- לאחר ההנפקה, ביום המסחר הראשון במניה היא זינקה ב-30%. מדוע לא ביקשתם שווי גבוה יותר?

"את החלק הזה החתמים הובילו, אנחנו בהנהלה מסתכלים על הטווח הארוך".

לפני שהגיע כץ לאנזימוטק, ב-2001, הוא שימש כמנהל חטיבת הכימיה העדינה בחברת תעשיות ברום. "בניגוד לסטארט אפים רבים המגייסים מנהלים צעירים שבעצמם מגיעים מסטארט אפים, הגעתי לאנזימוטק, שמנתה אז 3 אנשים, מחברת תעשייה עם תרבות מאוד מבוססת", הוא אומר. "אני חושב שנכון שדווקא מנהל בסטארט אפ יגיע עם ניסיון רחב, כי בחברה קטנה המנהל צריך להבין בכל התחומים. היינו צריכים לשנות את התרבות הארגונית אצלנו כמה פעמים".

תחום חדשני

אנזימוטק פועלת בתחום החדש ולכן מורכב להבנה של מזון רפואי. 96% מפעילותה מגיעים כיום משני רכיבי מזון שהיא מייצרת כהעשרה עבור חברות אחרות. 4% מהפעילות שלה (נכון ל-2012) הם מוצרי מזון רפואי שהיא מוכרת תחת המותג העצמאי שלה Vaya, אבל זהו תחום העתיד שלה. מוצרים המוגדרים על ידי הרגולטור האמריקני כ"מזון רפואי" (קטגוריה שאינה קיימת בישראל), חייבים להיות מוכחים מחקרית כבעלי יכולת למנוע מחלה שנובעת מחסר תזונתי. הם נדרשים לעבור גם ניסויים קליניים, אם כי קטנים וזולים מאלה שנערכים בתרופות. התחום מגלגל 2 מיליארד דולר בארה"ב, "אבל בכל פעם שמגלים קשר חדש בין חסר תזונתי לבין מחלה, ניתן להגדיל אותו", אומר כץ.

לאנזימוטק שלושה מוצרים העומדים בתנאים אלה, והיא עובדת על כעשרה נוספים, ששניים מהם צפויים לצאת לשוק כבר בשנה הקרובה. במקביל, החברה עוברת מפיילוט מוגבל בארה"ב לשיווק בכל המדינה. בנוסף, אנזימוטק נערכת לרישום של אחד המוצרים שלה - מוצר לשיפור פרופיל השומנים בדם - גם כתרופה, והחברה מקווה להיכנס ישירות לשלב III של הניסויים הקליניים במוצר.

- אין בעיה שאותו מוצר ישווק גם כמזון רפואי וגם כתרופה?

"כשהמוצר יהיה רשום כתרופה, ניתן יהיה לטעון לגביו טענות חזקות יותר - למשל שהוא מטפל במחלות ולא רק מונע אותן. מוצרי המזון הרפואי שלנו אינם מתחרים בתרופות, אך הם מטפלים במחלות".

כץ שווה "על הנייר" 41 מיליון שקל

"לא ננפיק כדי להתעשר", אמר אריאל כץ, מנכ"ל אנזימוטק, לפני שנתיים. ובכן, גם אם אנזימוטק לא הונפקה כדי להתעשר, הנפקת החברה הופכת את כץ לאיש אמיד, לפחות "על הנייר". כץ (54), שמכהן בתפקידו כבר 14 שנה, הוא למעשה השכיר העיקרי שמרוויח מהצלחת החברה.

לפי מסמכי אנזימוטק, לכץ יש 636,956 מניות ואופציות שמהוות 3% מהון החברה לאחר ההנפקה (בדילול מלא). ברוטו (לפני מימון תוספת מימוש ומס) החזקה זו שווה כרגע 11.6 מיליון דולר (41 מיליון שקל). אנזימוטק, נזכיר, הונפקה כחברה ישראלית ולכן אינה מפרטת את תוכניות האופציות של בכיריה. ועדיין, מושג כלשהו על העושר שיצרה למנהליה ניתן לקבל ממספר האופציות שיש כרגע בידי המנהלים הבכירים והדירקטורים - 1.08 מיליון אופציות שהוענקו לפי מחיר מימוש ממוצע של 2.17 דולר, כאשר מחיר המניה הנוכחי הוא 18.16 דולר.

לפני שהצטרף לאנזימוטק, כץ היה במשך 14 שנה בכיר בקבוצת כיל, שם עבד בחברת ברום-ים המלח. הוא בעל תואר ראשון בכימיה ותואר שני בניהול כלכלי מאוניברסיטת בן גוריון, ובידיו תואר דוקטור להנדסה בתחום בינה מלאכותית מאוניברסיטת Exeter שבאנגליה.

בראיון עבר שנתן ל"גלובס" סיפר כץ כי הוא "יודע לעבוד בתנאי חוסר ודאות. דווקא בסביבה כזו אני מתפקד מצוין. אני מאוד נחוש, פריק קונטרול במידה מסוימת, מתעסק בהמון דברים, אבל יודע להריח איפה יש בעיה". על הרגע שבו החליט לעזוב מקום עבודה יציב יחסית כמו ברום-ים המלח לטובת סטארט-אפ, סיפר כי "זו הייתה החלטה אמיצה לעבור מהברום לחדר קטן בנצרת. הרבה פעמים בחיים אמרו לי שהשתגעתי ולא היה אכפת לי. גם עכשיו לא אכפת לי". בדיעבד, כץ ממש לא השתגע. נראה שהוא עשה בחוכמה כשעבר לאנזימוטק.