המסחר בוול סטריט ננעל בעליות; מניית אפל טיפסה 2.4%

הממשל האמריקני נכנס הבוקר רשמית לשיתוק לאחר שהלילה לא הושגה פשרה בין הרפובליקנים לדמוקרטים ■ כלכלנים: השיתוק בארה"ב יוצר הזדמנות קנייה בשוק המניות ■ סיטי: "ארה"ב נראית כמו ארץ עוץ שמנוהלת על ידי ליצנים"

המסחר בוול סטריט נחתם היום (ג') בעליות שערים, חרף השיתוק אליו נכנסה היום ממשלת ארה"ב לאחר שהמחוקקים בוושינגטון לא מצאו פשרה שתאפשר את אישור חוק התקציב לשנת הכספים של 2014. מדד הנאסד"ק הוסיף לערכו יותר מ-1% בעיקר בשל העליות במניית אפל.

"התיאבון לסיכון משתפר היום, שעה שהמשקיעים מאמינים כי שיתוק חלקי, בהנחה שיפתר במהרה, לא יעשה הרבה נזק למצב הכללי של כלכלת ארה"ב. עם זאת, אנחנו צריכים לשמוע קולות מתאימים מכיוון וושינגטון על מנת להרגיש מספיק בטוחים בכך שהשיתוק לא יפגע בצמיחה הכלכלית", אומר ג'ו רנדל מ-ETX Capital.

"ארה"ב נראית כמו ארץ עוץ שמנוהלת על ידי ליצנים", כך מתאר אנליסט בכיר בסיטי, ווילם ביטר, את המצב על רקע ה"שיתוק" בממשל הפדרלי לאחר שהמחוקקים לא הצליחו להגיע להסכמה בנוגע לתקציב. בראיון ל-CNBC, ביטר מזהיר כי "התצוגה המבישה של חוסר התפקוד הפוליטי בארה"ב עשויה להפוך לאסון כלכלי".

כאמור, הממשל האמריקני נכנס הבוקר רשמית לשיתוק (shutdown) לאחר שהלילה לא הושגה פשרה בין הרפובליקנים לדמוקרטים. המשמעות היא שמהבוקר נסגרו שירותים רבים הקשורים לממשלה הפדרלית בארה"ב. דבר דומה כבר קרה בסוף שנת 1995. גם אז היה הדבר על רקע מאבק פוליטי על התקציב בין שתי זרועות הממשל, אולם הפעם ישנו סיבוך שנובע מרצונם של הרפובליקנים לדחות את יישום חוק הבריאות של אובמה (obamacare). הבית הלבן, מצידו, הודיע שהחוק הזה אינו נתון למשא ומתן.‏ לפי שעה לא נקבע לו"ז להמשך המו"מ בין הדמוקרטים לרפובליקאים.

אם לא די בכך, בפני הנשיא ברק אובמה עומד אתגר גדול נוסף: כיצד לפתור את משבר תקרת החוב ולמנוע חדלות פירעון ראשונה בהיסטוריה של ארה"ב. כידוע, ב-17 באוקטובר תגיע ארה"ב לתקרת החוב שלה, 16.8 טריליון דולר, ובממשל אובמה שוברים את הראש כיצד להגיע להסכמות עם הרפובליקאים להעלות (שוב) את תקרת החוב.

ההשבתה החלקית של שירותי הממשל תסב לכלכלת ארה"ב נזק של 300 מיליון דולר ביום במונחי אובדן תוצר, לפי הערכת IHS. בבנק ההשקעות גולדמן זאקס מעריכים כי הנזק הוא 8 מיליארד דולר בשבוע. סך התמ"ג של ארה"ב עומד על 15.7 טריליון דולר.

כלכלנים: השיתוק בארה"ב יוצר הזדמנות קנייה בשוק המניות

בזירת המאקרו פורסם היום מדד מנהלי הרכש של המגזר היצרני, שרשם קריאה של 52.8 נקודות בספטמבר, בהתאם לאומדן הקודם. סקר ה-ISM בסקטור היצור שפורסם מאוחר יותר, הפתיע ורשם קריאה של 56.2 נקודות, שיא של כשנתיים ומעל הצפי בשוק שעמד על קריאה של 55 נקודות, לעומת קריאה של 54 נקודות בחודש אוגוסט.

את סקטור הטכנולוגיה הובילה אפל שטיפסה ביותר מ-2%, לאחר שהמשקיע המיליארדר קארל אייקן, צייץ בטוויטר כי הוא דיבר עם טים קוק על אפשרות שענקית הטכנולוגיה תגדיל את התוכנית לרכישה עצמית שלה ל-150 מיליארד דולר. כלומר, שליש מהון המניות העומד של החברה. (לסיפור המלא)

פלוריסטם הודיעה היום על תוצאות טובות בניסויים פרה-קליניים באינדיקציה חדשה - טיפול במחלת "השתל נגד המאחסן" באמצעות תאי גזע מהשלייה. במסגרת הניסוי, בעלי חיים שפיתחו את מחלת "השתל נגד המאחסן" לאחר שעברו השתלת מח עצם מתורם חצי - זר וקיבלו תאי PLX באמצעות הזרקה לתוך הוריד או לתוך השריר, הראו שיפור מובחן סטטיסטית במדדים הבוחנים את התפתחות המחלה.

קרייזלר הודיעה היום כי היא מכרה בספטמבר 143 אלף כלי רכב - עלייה של 1% מהתקופה המקבילה אשתקד והמכירות הטובות ביותר לחודש ספטמבר מאז 2007.

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]