באירופה לא מתרגשים מארה"ב: מגמה מעורבת בסיום

מדד מנהלי הרכש במגזר הלא יצרני בסין עלה לשיא של 6 חודשים ■ לונדון סגרה בעלייה קלה ואילו פריס ופרנקפורט ירדו

מגמה מעורבת אפיינה היום את המסחר בבורסות אירופה, למרות הירידות בוול סטריט על רקע המשך השיתוק בפעילות הממשל האמריקאי. במהלך המסחר פורסמו נתוני מאקרו.

בתחום המאקרו, היום פורסם כי מדד מנהלי הרכש לחודש ספטמבר (של Markit) עלה לרמה של 52.2 נקודות לעומת 51.5 נקודות באוגוסט. מדובר על הרמה הגבוהה למדד זה ב-27 החודשים האחרונים.

נשיא ארה"ב ברק אובמה התייחס אתמול (ד') בראיון טלוויזיוני להשבתת הממשל הפדרלי, זה היום השלישי ברציפות, וציין כי וול סטריט צריכה להיות מודאגת מהעובדה כי הרפובליקנים מוכנים להוביל את ארה"ב לחדלות פירעון. בהתייחסו למשבר הנוכחי, אמר אובמה כי הוא "רותח", והזהיר כי הקונגרס צריך להסכים על העלאת תקרת החוב, אחרת ב-17 באוקטובר הממשל אמריקאי יישאר ללא יכולת לשלם את חובותיו.

רוב בורסות אסיה נסחרו היום (ה') בעליות שערים, לאחר פרסום נתוני מאקרו טובים בסין, ולמרות הנעילה השלילית בוול סטריט אמש. בורסות סין ודרום קוריאה היו סגורות לרגל חג מקומי.

מדד מנהלי הרכש במגזר הלא-יצרני הסיני עלה בחודש ספטמבר ל-55.4 נקודות, מ-53.9 נקודות באוגוסט. מדובר בשיא של 6 חודשים המעיד על המשך התאוששות של הכלכלה הסינית. "העלייה במדד מעודדדת. היא מעידה כי סקטור השירותים בסין מתמודד היטב נכון לעכשיו עם כל צעדי הממשלה", אמר אנדרו סאליבן, מנהל הברוקראז' ב- Kim Eng בהונג קונג.

בוול סטריט המדדים ננעלו אמש בירידות של עד 0.4%, על רקע החששות מהתמדכות של ה"שיתוק" של הממשלה הפדרלית שעדיין מושבתת. מסתמן שהפוליטיקאים לא צפויים להגיע לפתרון מהיר בנושא תקרת החוב, וכי הם ימשכו את המאבקים הפוליטיים עוד זמן מה. לראייה לפי שעה לא נקבע לו"ז להמשך המו"מ בין הדמוקרטים לרפובליקאים, שיאפשר את אישור חוק התקציב לשנת הכספים של 2014 ואובמה אף אמר כי לא ייכנס למו"מ.

"אובמה היה צריך להיפגש עם מנהיגי הקונגרס כבר לפני מספר שבועות", אמר מת'יו שרווד מ-Perpetual Investments. "אבל בכל מקרה אני סבור כי פגישה שלו איתם זה חדשות טובות. המשקיעים מעכלים לאט לאט את המשמעות של ההשבתה אבל מה שהם לא לקחו בחשבון עד כה זה את העיכוב בהסכמות על תקרב החוב וחוק התקציב - ולכן אני סבור שהתנודתיות תמשך", לדבריו.