"לשווקים בחו"ל יש שורה של יתרונות על השוק המקומי"

לירון רוכמן מהראל סבור שלמרות השלמת פערי התשואה שהשוק המקומי מבצע באחרונה, כל עוד ההתאוששות העולמית נמשכת - הזדמנויות ההשקעה האמתיות נמצאות מעבר לים ■ מדוע הוא מגדיל חשיפה לאירופה, ומהם המגזרים והמניות המועדפים שלו

חודש ספטמבר בהחלט היטיב עם המשקיעים בבורסה בת"א - ב-15 ימי מסחר בלבד (חלקם אף מקוצרים) זינקו ת"א 25 ות"א 100 ב-7.3% ו-5.6% בהתאמה, ומחזור המסחר היומי במניות היה 1.3 מיליארד שקל - גבוה בכ-21% מהממוצע מתחילת השנה. אך בשוק יש כאלה שמאמינים שדווקא עכשיו, חרף הראלי בשוק המקומי, שוקי המניות מעבר לים אטרקטיביים במיוחד.

"אם קודם היו סימני שאלה, אז עכשיו כבר אין - העולם כבר יצא מהמשבר של השנים האחרונות", מצהיר לירון רוכמן, מנהל קרנות נאמנות מניות חו"ל בהראל.

"הכלכלה האמריקאית מראה סימנים של צמיחה, באירופה יש סימנים מובהקים של יציאה מהמשבר, ואפילו יפן מפשירה מהקיפאון שבו הייתה שרויה תקופה ארוכה. נראה שאנחנו בתחילת סייקל צמיחה, והמגמה הזאת עושה טוב לשוק המניות העולמי. כל עוד ההתאוששות העולמית נמשכת, יש עדיפות לשוקי חו"ל", הוא אומר.

אז למה מניות בחו"ל ולא בארץ? "עד לעת האחרונה השוק הישראלי לא השתתף בחגיגת המניות העולמית. למעשה, הבורסה הישראלית נפלה בין הכיסאות, בין היתר בעקבות המעבר ממדד MSCI מדינות מתפתחות למפותחות, כך שהכסף של המשקיעים הזרים יצא ולא ממש חזר", מסביר רוכמן. "נכון הוא שעכשיו רואים השלמת פערים, אבל צריך לזכור שלשווקים בחו"ל יש שורה של יתרונות על השוק המקומי - הם גדולים, מגוונים ונזילים משמעותית יותר מהשוק בת"א".

רוכמן מסביר שמתחילת השנה נפתח פער גדול בין השווקים בחו"ל לישראל, שלדבריו תפקדה "כמו חצי שוק מתפתח - ואלו תפקדו רע מאוד עד הרבעון האחרון". עם זאת, "כחלק מהמגמה המחודשת של התאוששות, כסף זר זרם לישראל ולכן העליות שרואים עכשיו היו תהליך מתבקש". כך או אחרת, רוכמן אופטימי לגבי השווקים בחו"ל, ומאמין שאם השווקים הזרים ימשיכו להתאושש, כך גם מגמת עליות השערים בארץ.

לדבריו, באופן טבעי המשקיעים בארץ תמיד יעניקו משקל יתר לשוק המקומי, אך אם בעבר 20% מהתיק היה חשוף לחו"ל, כיום אנחנו מצויים ברמות "יותר הגיוניות" של חשיפה לחו"ל, בהיקף של 40% מהתיק. הוא מאמין שמגמה זו תימשך.

פוטנציאל באירלנד המתאוששת

"בשנה האחרונה הייתי במשקל יתר על השוק האמריקאי, בעיקר על מדד S&P", מציין רוכמן, "אבל מתחילת הרבעון השלישי אני מגדיל את ההשקעות באירופה". לדבריו, המדינות המעניינות ביותר ביבשת הן גרמניה, צרפת, איטליה וספרד. הוא מזהה גם פוטנציאל השקעה באירלנד: "אחרי המשבר הקשה שהיה במדינה נראה שהמגזר הפיננסי שם מתאושש, הבנקים מראים סימנים טובים ומחירי הדיור נמצאים בעלייה".

רוכמן מציין כי לדעתו, המגזר הפיננסי בכל אירופה אטרקטיבי כיום במיוחד. "על רקע היציאה מהמשבר, נראה שהבנקים האירופיים חוזרים לרווחיות וצמיחה. אחרי שורת רבעונים רצופים שכללו ירידה בהכנסות וברווח, מתחיל תהליך של צמיחה, גידול ברווח ובנכסים. ראינו את זה בחצי השנה הראשונה במגזר הבנקים בארה"ב, ועכשיו זה מתחיל לקרות באירופה".

כשבקע הגידול בצריכה באירופה, רוכמן ממליץ להתמקד במגזר הקמעונאות, במניות בנקים כמו סוסייטה ג'נרל הצרפתי, סנטנדר הספרדי, ברקליס האנגלי ו-UBS השוויצרי. מגזר מומלץ נוסף הוא התעשייה, עם חברות כמו אדקו (שוויץ) סימנס (גרמניה) ופיליפס (הולנד).

הוא מזהה פוטנציאל בתעשיית הרכב, למשל בחברת BMW, שכן לדבריו "מחירי הרכב הגיעו לתחתית. מכאן אפשר רק לעלות וזה ייטיב עם החברות".

מאידך, רוכמן מציע להתרחק מחברות צריכה בסיסית כמו יצרנית המזון יוניליוור או רשת המרכולים טסקו.

שימו לב למגזרים המחזוריים בארה"ב

את עיקר הדגש בתיק רוכמן מעניק, כאמור, לשוק האמריקאי. גם שם הוא מעדיף להתמקד במגזרים מחזוריים דוגמת קמעונאות, טכנולוגיה ותעשייה, וכן במגזרים מדיה ורכב.

"אם בתחילת השנה ראינו את הכסף זורם לאג"ח ולמגזרים דפנסיביים, כמו צריכה ותשתיות שתפקדו היטב בחצי השנה הראשונה, עכשיו אנחנו בראלי אחר שמבוסס על צמיחה כלכלית אמתית. לכן הצמיחה תגיע ממגזרים אחרים, מחזוריים.

בארה"ב רוכמן ממליץ להתמקד במניות קמעונאות כמו דולר טרי וחברת האופנה מייקל קורס; במניותיהן של חברות הטלוויזיה CBS ו-FOX; ובחברות תעשייה, כגון Ryder ו-Goodyear.

עוד הוא ממליץ על חברות טכנולוגיה אמריקאיות, תוך שהוא מזהיר כי במגזר זה ישנה חשיבות עליונה לסטוק פיקינג. בין החברות המועדפות עליו נמצאות סנדיסק ומיקרון. בנוסף הוא מזהה פוטנציאל במניותיהן של איזיצ'יפ ורדוור הישראליות, וגם במניית מלאנוקס שלדבריו "חוזרת להיות מעניינת".

המניות המומלצות של הראל בחו"ל

ארה"ב:

■ רכב: (Delphi Automative (DLPH, פורד (סימול: F) וגודייר (GT).

■ קמעונאות: דולר טרי (DLTR), מייקל קורס (KORS)

■ מדיה:(Fox (FOXA), CBS (CBS

■ כבלים: Comcast .

■ תעשייה: (Ryder System (R), United Rentals (URI, ג'נרל אלקטריק (GE).

■ טכנולוגיה: סנדיסק (SNDK), מיקרון (MU), Networks 5F (FFIV), יאהו (YHOO)

■ ישראליות: איזיצ'יפ (EZCH), מלאנוקס (MLNX), רדוור (RDWR).

אירופה:

■ פיננסים: סוסייטה ג'נרל (GLE:FP), סנטנדר (SAN:SM), ברקליס (BARC:LN), UBS (UBS)

■ צריכה: BMW , אינדיטקס (ITX:SM)

■ תעשייה: Adecco (ADEN:VX), ABB (ABBN:VX), סימנס (SIE:GR), פיליפס (PHIA:NA)