הבנקים הישראלים מקשיחים דרישותיהם מלקוחות אירופאיים

הבנקים חוששים ממעלימי מס: חלקם לא ממהרים לפתוח חשבונות ללקוחות חדשים ■ הסיבה: חשש מחקיקה אגרסיבית באירופה בתחום העלמות המס כפי שאירע בארה"ב

הבנקים בישראל נערכים להגברת רגולציה באירופה בתחום העלמות המסים. ל"גלובס" נודע, כי חלק מהבנקים הקשיחו בתקופה האחרונה את גישתם כלפי לקוחות בעלי אזרחות אירופאית. במסגרת זו, בחלק מהבנקים לא ממהרים לפתוח חשבונות בנק ללקוחות בעלי אזרחות אירופית. כמו כן, במקרים שבהם הלקוח מתעקש שלא לקבל דואר מהבנק, מתחקרים אותו בבנק על הסיבות לכך. זאת, בשל החשש כי הלקוח לא רוצה שיישלח אליו דואר, בכדי שלא תהיה עדות לכך שהוא מחזיק בחשבון.

החשדנות שבה נוהגים בבנקים כלפי הלקוחות האירופאיים נובעת מכך שקיים חשש כי בקרב חלק מהמדינות, דוגמת צרפת, גרמניה ואנגליה, תקודם בתקופה הקרובה חקיקה אגרסיבית בתחום העלמות המס, שתדרוש מהבנקים לנקוט בצעדים מול לקוחותיהם. בחלק מהבנקים הישראליים (בעיקר הגדולים יותר) מעדיפים להקדים תרופה למכה, ולצמצם פעילות מול הלקוחות האירופאיים.

חקיקה בתחום המס כבר נקבעה בארה"ב, והיא צפויה להיכנס לתוקף ביוני 2014 בארה"ב. מדובר בחקיקה הנקראת |FATCA - Account Tax Foreign Compliance Act). החוק מחייב מוסדות פיננסיים בעולם לדווח על חשבונות ונכסים שהם מנהלים עבור אזרחים אמריקאים כדי לגבות מהם מס, גם אם אותם אזרחים לא מתגוררים בארה"ב.

מדובר בחוק דרקוני למדי, שהצריך היערכות רבה ומעמיקה מצד הבנקים בעולם ובכללם הבנקים בישראל. הבנקים היו צריכים לאתר את כל הלקוחות בעלי אזרחות אמריקאית, להחתים אותם על טפסים מתאימים ולהעבירם לרשויות המס האמריקאיות, ובמידת הצורך אף לעשות ניכוי מס במקור של כ-30%.

נציין, כי תוצר הלוואי של ה-FATCA היה יציאת כספים של לקוחות אמריקאים מהבנקים הישראלים. לפי הערכות שפורסמו ב"גלובס" לפני 3 חודשים, הלקוחות האמריקאים הוציאו קרוב ל-5 מיליארד דולר מהבנקים המקומיים. חלק מהכסף שימש לרכישת נדל"ן וחלק הועבר לבנקים בחו"ל.

בבנקים מציינים כי כעת גם הלקוחות האירופאיים מתחילים להוציא כספים מהבנקים, אולם נכון לעכשיו, מדובר עדיין בהיקפים נמוכים, ולא בהיקפים הגבוהים שנראו בקרב הלקוחות האמריקאים.

ישנה כיום מגמה בעולם להשקיע משאבים רבים במלחמה בהעלמות המס והלבנות ההון. הסיבות לכך הן התרחבות התופעה והצורך של מדינות למצוא מקור הכנסה שיחפה על הגירעונות הממשלתיים הגבוהים.

האמריקאים מובילים את הקו הנוקשה, ולצורך כך גייסו את הבנקים בעולם, בעל כורחם, בסיוע לאתר מעלימי מס. בבנקים לא ששו לשתף פעולה, ולמסור מידע על לקוחות, מה שנוגד את כללי הסודיות הבנקאית. עם זאת, לאור הצעדים האגרסיביים שבהם מאיים הממשל על הבנקים, הם נאלצו להיכנע ולשתף פעולה.

כעת נראה כי כללים בסגנון ה-FATCA זולגים למדינות נוספות: בקנדה החל כבר תהליך חקיקה בנושא, וכאמור גם במדינות מסוימות באירופה. הבנקים הישראליים מודעים למצב, ומנסים להקדים תרופה למכה, ובמגבלות האפשריות לצמצם פעילות מול לקוחות אירופאיים, ולנקוט בצעדים מקדימים, בכדי שיוכלו להתמודד יותר בקלות עם חקיקה אירופית במידה ואכן תתקיים.