האם הדולר ימשיך להתחזק?

חסידי הקונספירציה ידברו על תיאום בין עסקי הפיננסים לרשויות

לאחר שהגיע לנקודות השפל המחזוריות החל הדולר במסע ההתחזקות שלו מול האירו והליש"ט. לאחרונה מתנהל המסחר בצמדים אלו בטווח צר יחסית - 6% בדולר אירו ו-10% בליש"ט דולר.

מי שמצוי בשוק המט"ח יודע שלאורך זמן אין כללי אצבע אולם בשנים האחרונות כל מי שקנה את הדולר כשהגיע לרמה של 1.62 מול הליש"ט ומכר אותו כשהגיע ל-1.48 הרוויח יפה.

מחזוריות זו מחזיקה מעמד כבר 4 שנים בלי יוצאים מן הכלל. לצמד דולר/אירו היו מספר חריגים לפרקי זמן קצרים אולם גם שם מי שקנה את הדולר ב-1.35 ומכר אותו ב 1.28 חתך קופונים נאים לאורך הדרך.

חסידי תיאורית הקונספירציה יאמרו כי יש תיאום מושלם בין הבנקים להשקעות ואנשי הממשל בארה"ב ובריטניה. אלו מעכבים מצידם כל יוזמה להידוק הרגולציה והקטנת ההשתוללות בשוקי המט"ח ובתמורה לכך משחקות הקרנות בינן לבין עצמן בטווחים מוגדרים ומקובלים על כל הצדדים.

נכון להיום זה המצב. המבוי הסתום אליו נקלעה ארה"ב בעניין תקרת החוב נתן רוח גבית לסיבוב אחרון של היחלשות הדולר ומכאן נפתחה הדרך לסיבוב התחזקות נוסף שלו.

אף אחד לא מתייחס ברצינות לאיומי הרפובליקנים בארה"ב. אם מישהו היה לוקח אותם ברצינות הבורסות היו מתנהגות באופן שונה והמטבעות בהתאם. בשלב זה מתייחס השוק למצב כאל משחק פוקר שסופו ידוע מראש. הרפובליקנים ייכנעו והשאלה היחידה היא אם זו תהיה כניעה ללא תנאי או שמא יואיל הנשיא אובאמה להעניק להם עלה תאנה כזה או אחר. לא נותר לנו אלא לקוות שהשוק צודק אחרת תתגשם תחזיתם של כל רואי השחורות ויחל להתגלגל בשווקים כדור שלג אדמדם שאף אחד אינו יודע היכן ייעצר. להערכתי אין זה תרחיש ריאלי היום.

ברגע שיינתן האות לפתרון המשבר תצבור התחזקותו הדולר תאוצה. רוח גבית נוספת למהלך תגיע מכיוון חידוש ההערכות לצמצום תכנית ההקלה הכמותית. לא שמישהו מאמין שזה יקרה החודש אולם הדיבורים יעשו את שלהם ובשוק המט"ח יש להם משקל רב.

מעניין במיוחד יהיה לראות כיצד יגיב שוק המט"ח המקומי למהלכים אלו. הבנקים הזרים הצהירו בגלוי על כוונותיהם. ברקליס יוצא בהתרסה גלויה וטוען כי בנק ישראל נכשל במאמציו להחליש את השקל ובנק אף אמריקה טוען כי השקל ימשיך להתחזק ב-2014. למה ? ככה. הגורמים אותם מונים האנליסטים מטעם פשוט מעוררים גיחוך ומזכירים את הבדיחה המפורסמת על הנמר והאריה המשועממים שחיפשו כל יום סיבה אחרת להרביץ לשפן. פערי ריבית מצטמצמים, סיכון, רכישות בנק ישראל- הכול לא רלוונטי אליבא דברקליס וחבריהם. השקל ימשיך להתחזק כי ככה אנחנו מרוויחים הכי הרבה.

מצד שני ממשיכה הנגידה הזמנית ליזום מהלכים מעשיים ותקשורתיים במאמצי הבנק לבלום את המתקפה הספקולטיבית. ההודעה האחרונה תפסה את השחקנים לא מוכנים ולקח לשוק זמן מה לעכלה. בנק ישראל הודיע כי ירכוש ב 2014 3.5 מיליארד דולר על מנת לעקר את השפעת הגז וזאת בנוסף לרכישות אותן יבצע כנגד תנועות חריגות במסחר כפי שהוא נוהג לכנות את הפעילות הספקולטיבית.

זהו איתות נוסף לשחקנים הממחיש את נחישות הבנק שלא לתת לשקל להתחזק יתר על המידה.את ההתרסה של השחקנים ראינו קצת לאחר פרסום הידיעה. הדולר התחזק מעט בדקות שלאחר פרסום הידיעה ואז הגיע אחד השחקנים וכאילו כדי להתריס ביצע מכירה גדולה שהפילה את השוק. לאחר שעוכלה הידיעה ראינו לקראת סוף השבוע כיצד שב השקל להיחלש אולם אסור להזדרז ולומר כי יש כאן שינוי מגמה.

בדרך-כלל לא נוהגים השחקנים לפעול לחיזוק השקל בניגוד למגמות הדולר בעולם. אם מהלך התחזקות המטבע האמריקאי מול המטבעות המובילים יימשך גם השבוע, מעניין יהיה לראות באילו מהלכים ינקטו השחקנים הפעילים כאן. סביר שנראה מגמה דומה גם אצלנו לרווחת בנק ישראל והכלכלה המקומית, אולם כבר היינו בסרט במהלכו התחזק הדולר כנגד רוב המטבעות אולם השקל נותר חזק ולא הצטרף למגמה. מצב כזה ייאלץ את בנק ישראל והאוצר לעלות מדרגה נוספת במלחמת ההתשה מול הספקולנטים.