נעילה מעורבת בבורסות אירופה; "השיתוק בארה"ב משפיע"

הבנק העולמי חותך את תחזית הצמיחה לאזור מזרח אסיה ■ חברות התעופה פרסמו את נתוני התפוסה בחודש ספטמבר

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ב') במגמה מעורבת, לאור השיתוק המתמשך בממשל האמריקאי והסנטימנט השלילי בבורסות אסיה ובוול סטריט.

ג'ון ביינר, יו"ר הרוב הרפובליקאי בבית הנבחרים, אמר אתמול כי בית הנבחרים לא יאשר את העלאת תקרת הגירעון ללא פתרון למשבר התקציב - כך דווח בסוכנות בלומברג. בעקבות דבריו נופלים החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט בשיעור של עד 0.7%. "לא נעביר העלאה נקייה של תקרת הגירעון", אמר אמש ביינר בראיון לרשת ABC. מדובר למעשה בהקצנת עמדת הרפובליקאים ובקשירת העלאת תקרת החוב לקיצוצים בתקציב ולרפורמת הבריאות של הנשיא ברק אובמה ("אובמה קייר").

חברות התעופה, ביניהן KLM ואיירפראנס, ריכזו עניין לאחר שפרסמו את נתוני התפוסה לחודש ספטמבר.

ירידות נרשמו היום (ב') בבורסות אסיה.

שיתוק הממשלתי בארה"ב, שנגרם כתוצאה מכישלון הקונגרס להגיע לעמק השווה בכל הנוגע לתקציב ולתוכנית הבריאות של אובמה, גרם לרבים לשכוח את הבעיה הגדולה יותר איתה תיאלץ כלכלת ארה"ב להתמודד - הגעה לתקרת החוב ב-17 לאוקטובר. אנליסטים מגולדמן זאקס, סבורים כי אם לא ימצא פיתרון וארה"ב תיכנס לחדלות פירעון, התמ"ג יירד בשיעור של 9% והכלכלה תיפגע בצורה קשה.

אמנם הנשיא אובמה, השמיע בסוף השבוע הצהרות אופטימיות לגבי האפשרות שהמחוקקים בקונגרס ימצאו את הפשרה שתוביל להעלאת תקרת החוב, אך קיימת הסכמה רחבה בין כלכלנים, אנליסטים ומחוקקים משני צידי המתרס, כי למצב של חדלות פירעון תהיה השפעה הרסנית על הכלכלה.

ביינר אמר אתמול כי הוא אינו יודע מתי תסתיים השבתת הממשל וכי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הוא שצריך לקבל החלטה: להידבר עם הרפובליקאים לפני ביטול ההשבתה. המשמעות: המשבר נותר בעינו. "הנשיא אובמה יודע מה מספר הטלפון שלי; אני מחכה לצלצול", אמר ביינר, בראיון בתכנת האקטאוליה "השבוע", ב-ABC.

"אמנם השיתוק בממשל האמריקאי ממשיך להשפיע על המסחר אבל התוצאה הסופית שלו ידועה. הנשיא אובמה והרפובליקנים יגיעו בסופו של דבר להסכמות וזה ייפתר. מנגד, הפדרל ריזרב ימשיך להדפיס כסף ולכן השווקים מגיבים במתינות יחסית", אמר ל-CNBC אוואן לוקאס, אסטרטג ב-IG.

הבנק העולמי חותך את תחזית הצמיחה לאזור מזרח אסיה. כלכלני הבנק הורידו היום את תחזית הצמיחה לאזור ל-7.1% השנה ו-7.2% בשנה הבאה לעומת הערכה קודמת לצמיחה של 7.8% ו-7.6% בהתאמה.