ביינר הקצין עמדה - והחוזים העתידיים בוול סטריט נופלים

ג'ון ביינר אמר בראיון ל-ABC כי הרפובליקאים לא יעבירו "העלאה נקייה" של תקרת הגירעון

ג'ון ביינר, יו"ר הרוב הרפובליקאי בבית הנבחרים, אומר כי בית הנבחרים לא יאשר את העלאת תקרת הגירעון ללא פתרון למשבר התקציב - כך דווח בסוכנות בלומברג. בעקבות דבריו נופלים החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט בשיעור של עד 0.7%.

"לא נעביר העלאה נקייה של תקרת הגירעון", אמר אמש ביינר בראיון לרשת ABC. מדובר למעשה בהקצנת עמדת הרפובליקאים ובקשירת העלאת תקרת החוב לקיצוצים בתקציב ולרפורמת הבריאות של הנשיא ברק אובמה ("אובמה קייר").

ארה"ב עומדת בפני אפשרות של חדלות פירעון אם תקרת החוב - העומדת היום על 16.7 טריליון דולר - לא תעלה עד ה-17 באוקטובר. כלכלנים בוול סטריט העריכו כי גם אם משבר התקציב, שמשתק את הממשל האמריקאי משבוע שעבר, לא ייפתר בקרוב, הרי שהרפובליקאים והדמוקרטים יסכימו על העלאה נקייה של תקרת החוב וימשיכו לדון על התקציב.

לחדלות פירעון של ארה"ב עלולות להיות השלכות חריפות מאוד על השווקים הפיננסיים והכלכלה העולמית, כפי שהזהיר גם הבנק המרכזי של יפן ביום שישי ומשרד האוצר האמריקאי בעצמו. ביום שישי הרגיע ביינר את השוק כשאמר כי לא יניח לארה"ב לפשוט את הרגל, אולם דבריו מאמש מפחידים את המשקיעים.

ביינר ביקר בסוף השבוע את אובמה בגין סירובו לנהל מו"מ על התקציב. העיתון "וול סטריט 'גורנל" ציטט ביום שישי מקור דמוקרטי שאמר כי הדמוקרטים לא ינהלו מו"מ כי הם "מנצחים" ככל שהזמן עובר. בבית הלבן טוענים כי אין לנהל מו"מ על תקרת החוב כיוון שזהו אחד התפקידים הבסיסיים של הקונגרס - לאפשר מימון שוטף לממשל.

ביינר הדגיש בראיון ל-ABC אמש כי אין בכוונתו לאפשר חדלות פירעון, אך למרות זאת הוא החזיק בקו נוקשה והציג חזית אחידה של הרפובליקאים.

"לא נפתור את הבעיות אם הנשיא לא ישתף פעולה", אמר הסנאטור ג'ון קורנין מטקסס, בראיון ל-CBS.