"גלובס" חושף: המתמודדים לתפקיד מנכ"ל הבורסה

המרוץ לאחד העם מתקרב לקו הסיום: ועדת האיתור בראשות יו"ר הבורסה הזמני רון מלכא בחרה 5 מועמדים סופיים לתפקיד המנכ"ל, שככל הנראה ייבחר על-ידי דירקטוריון הבורסה בישיבה שתתקיים ב-24 בחודש

המרוץ לבחירת מנכ"ל חדש לבורסה בתל-אביב, תפקיד נחשק במיוחד, הכולל שכר שנתי בעלות של קרוב ל-2 מיליון שקל, מתקרב לסיומו. ל"גלובס" נודע כי ועדת האיתור, שבראשה עומד יו"ר הבורסה הזמני רון מלכא, בחרה 5 מועמדים סופיים לתפקיד המנכ"ל, שככל הנראה ייבחר על-ידי דירקטוריון הבורסה בישיבה שתתקיים ב-24 בחודש.

הרשימה הסופית שגיבשה הוועדה כוללת את יוסי לוי, סמנכ"ל בכיר בבורסה; ענת פרומקיס, מנכ"לית מגדל שירותי בורסה ויו"ר משותף באיגוד חברי הבורסה שאינם בנקים; אלעד בנבג'י, מנכ"ל אקסלנס נשואה שירותי בורסה ויו"ר משותף באיגוד חברי הבורסה שאינם בנקים; יורם נווה, מנכ"ל כלל פיננסים; ואסף חומצני, נציג בורסת נאסד"ק בלונדון.

עם זאת, מקורבים לוועדת האיתור, שבה חברים לצד מלכא דח"צים נוספים כמו לינדה בן שושן, גיתית גוברמן, יצחק חלמיש, ברכה ליטבק וזאב חיו, לא פוסלים את האפשרות שלפיה יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, יציע לוועדה מועמד נוסף שלא נכלל ברשימה.

על-פי הערכות, שני המועמדים המובילים ברשימה הם נווה ופרומקיס. נווה, לשעבר המשנה למנהל מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך, כיהן כדירקטור בבורסה, כך שהוא מכיר אותה היטב. נוסף על כך, הוא בעל היכרות עמוקה עם שוק ההון - גם מהפן הרגולטורי וגם מהגופים המפוקחים עצמם.

לפרומקיס, שמכהנת כדירקטורית בבורסה ב-3 השנים האחרונות, ניסיון של כ-20 שנה בשוק ההון. מאז 2007 היא משמשת כמנכ"לית חבר הבורסה של מגדל שוקי הון, ובעבר ניהלה את תחום שוק ההון בבנק ירושלים ובבנק ספנות. ב-4 השנים האחרונות היא מכהנת כאמור כיו"ר איגוד חברי הבורסה שאינם בנקים, לצד אלעד בנבג'י.

למעשה, מאחר שהם מכהנים כדירקטורים פעילים בבורסה, היה על פרומקיס ובנבג'י להשעות את עצמם מהדירקטוריון. ואכן, ככל הידוע השניים לא נכחו בישיבות הדירקטוריון האחרונות.

ליו"ר הרשות האוזר מעורבות גבוהה בכל הקשור לאיוש תפקידי המפתח בבורסה. ועדת האיתור הוקמה בעקבות התפטרותה של מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון, ביולי האחרון, על רקע חילוקי דעות הן עם חברי דירקטוריון הבורסה והן עם האוזר. לבנון (63), שכיהנה בתפקיד המנכ"לית מיוני 2006 ונמצאת בבורסה כמעט 28 שנה, הודיעה כי תישאר בבורסה עד סוף השנה.

כשבוע לאחר לבנון הגיש גם היו"ר סם ברונפלד את התפטרותו המיידית, תוך שהוא מטיח האשמות קשות ביו"ר רשות ניירות ערך האוזר, שהגדיר את תפקודו של ברונפלד כ"כושל". בשנתיים האחרונות התמודדו לבנון וברונפלד עם הצטמקות מחזורי המסחר בבורסה. אלה ירדו בעשרות אחוזים, ובמקביל גם מספר החברות הרשומות למסחר הצטמצם בצורה ניכרת.

בשוק ההון התעוררה ביקורת על כך שהנהלת הבורסה לא נוקטת צעדים מהותיים לטיפול במצב. נוסף על כך, השניים ספגו ביקורת גם לגבי גובה השכר שקיבלו. ב-5 השנים האחרונות (2008-2012) גרף ברונפלד (שמועסק ב-80% משרה) 9.3 מיליון שקל, ואילו לבנון נהנתה במהלך התקופה הזו מעלות שכר של 9.6 מיליון שקל.

איתור מחליף ליו"ר - בהקפאה

איתור מחליף לברונפלד נמצא כעת בהקפאה, לאחר שהוחלט להעניק עדיפות לאיוש משרת המנכ"ל, ורק לאחר מכן להקים ועדת איתור ליו"ר. בדומה לתפקיד המנכ"ל, גם היו"ר נבחר על-ידי חברי הדירקטוריון - אולם מינויו מצריך גם את אישורו של יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר.

מי שימונה למנכ"ל הבורסה יעמוד בפני אתגר לא פשוט. מנכ"ל הבורסה החדש יקבל לידיו ארגון שנמצא במצב בעייתי, ושמנהליו התמודדו בשנים האחרונות עם ביקורת ציבורית קשה על אופן הטיפול בצניחת מחזורי המסחר בתל-אביב, על השכר השערורייתי של מנהליו ועל הממשל התאגידי הלקוי שלו. נוסף על כך יהיה המנכ"ל הנכנס אמון על יישום מסקנותיה של הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה בתל-אביב, שכוללות בין היתר את הפיכת הבורסה ממלכ"ר לתאגיד למטרת רווח - לרבות הנפקת מניותיה.

כך או אחרת, מי שיישא בסופו של דבר באחריות על טיב המינוי הוא יו"ר רשות ניירות ערך. האוזר הטיל בשנה האחרונה את מלוא כובד משקלו על נושא התייבשות הבורסה, לאחר שהביא, באקט חריג ואגרסיבי, להדחתם של ברונפלד ולבנון, ולעזיבתם של בכירים נוספים. לכן, אם בסופו של התהליך לא ייבחרו מועמדים ראויים להנהלת הבורסה, הדבר יירשם לחובתו של האוזר.

ד"ר רון מלכא, מ"מ יו"ר הדירקטוריון ויו"ר ועדת האיתור, מסר: "הוועדה ממשיכה בתהליך איתור מנכ"ל לבורסה על-פי המתווה שנקבע בתחילת עבודתה, והודעה רשמית תצא לאחר החלטת דירקטוריון הבורסה הצפויה לקראת סוף אוקטובר. כפי שצוין בעבר, הוועדה בחנה ובוחנת בצורה יסודית מועמדים רבים ומשוכנעת כי יימצא אדם ראוי ומתאים לתפקיד בעת זו. הוועדה אינה מתייחסת לשמועות באשר למועמדים ותהליך עבודתה. מנכ"ל הבורסה אסתר לבנון נמצאת בתפקידה עד סוף השנה. דירקטוריון הבורסה, הנהלתה ועובדיה שומרים על המשכיות ורציפות מלאה בתפקודה של הבורסה".