נתוני ביצוע התקציב והכנסות ממסים לחודש ספטמבר 2013 שפרסם היום (ב') האוצר, ממשיכים להצביע על שיפור דרמטי בתמונה הפיסקאלית.
לפי הנתונים, בספטמבר נמדד גירעון ממשלתי של 867 מיליון שקל בלבד, זאת לעומת כ-2.4 מיליארד שקל אשתקד - צניחה חדה של כ-64%. כמו כן, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2013 (ינואר-ספטמבר) הסתכם הגירעון הממשלתי ב-14.1 מיליארד שקל, זאת לעומת גירעון של 20.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד - ירידה חדה של כ-44%.
לפי הנתונים, מגמת הקיטון בגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים שהחלה במארס האחרון נמשכה גם בספטמבר. כך, הגירעון המצטבר עד חודש ספטמבר הסתכם ב-32.9 מיליארד שקל שהם כ-3.2% תמ''ג בלבד (על פי הגדרות המדידה החדשות של התוצר על ידי הלמ''ס). נזכיר, כי יעד הגירעון של האוצר ל-2013 עומד על 4.65% תמ''ג - כ-45.6 מיליארד שקל שהם כ-12.7 מיליארד שקל יותר מהגירעון המצטבר הנוכחי.
נציין, כי רק לפני חצי שנה, ערב כניסתו של יאיר לפיד לתפקיד שר האוצר, עמד הגירעון המצטבר על 4.2% תמ''ג. עם זאת, בשלושת הרבעונים הראשונים גדלה ההוצאה הממשלתית בכ-5%, כאשר התכנון הוא גידול של כ-9%. כך, שברבעון האחרון צפוי זינוק חד בהוצאה הממשלתית.
נתונים מרשימים
עוד עולה מהנתונים, שגם בספטמבר נרשמה עלייה חדה בהוצאה האזרחית (יותר מ-7%) וירידה בהוצאה הביטחונית (כ-1%).
נתונים לא פחות מרשימים מגיעים ממישור המיסוי: גביית המסים בחודש שעבר הסתכמה ב-21.7 מיליארד שקל, זאת לעומת 18.5 מיליארד בספטמבר אשתקד. לפי הערכת רשות המסים, סך של כחצי מיליארד שקלים של החזרי מס נדחו מספטמבר לאוקטובר עקב החגים, ולכן ההכנסות המסים שנמדדו בספטמבר היו גבוהות יותר. עם זאת, עדיין מדובר בנתון מרשים שכן הגבייה זינקה ריאלית בכ-16% לעומת אשתקד.
ניתוח הנתונים הרבעוניים מחדד את התמונה: ברבעון הראשון הסתכמה הגבייה בכ-57.4 מיליארד; ברבעון השני עלתה ב-3.5% לכ-59.4 מיליארד שקל, וברבעון השלישי נרשם גידול נוסף ועמוק יותר (כ-7%) לרמה של 63.5 מיליארד שקל. כמו כן, מהודעת האוצר עולה כי הגבייה בפועל הייתה גבוהה בספטמבר ב-1.3 מיליארד שקל, ומתחילת השנה נגבו 5.5 מיליארד שקל מעבר לתחזיות המשרד.
לא פחות מרשים הוא הנתון לפיו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2013 עמדה גביית המסים על כ-180.4 מיליארד שקל, זאת לעומת 165.1 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד - גידול של כ-7.7%. באופן פרדוקסלי, השיפור הדרמטי מחזק את תחושת הציבור כי הצורך לבצע גזירות כלכליות קשות, לרבות קיצוצים והעלאות מסים, היה מוגזם. עם זאת, באוצר מבהירים כי חלק ניכר מהשיפור מוסבר על ידי הכנסות חד-פעמיות מעסקאות בודדות ולא משינוי מגמה או מגורמים פרמננטיים. כך, שהשיפור מורגש ב-2013 אך לא בהכרח יורגש ב-2014. כמו כן, באוצר ממשיכים לעקוב אחרי הנתונים וייבחנו שינויים אפשריים רק בעוד כחודשיים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.