טיול סתווי לסופ"ש: זה הזמן לצפות בפריחת החצבים בתל עירני

תל עירני, משקיף אל עבר העיר קריית גת, המשתרעת מדרום לו, ואל השטחים הפתוחים שמצפון לו ■ הסיבה העיקרית להגיע אל התל לביקור היא הפריחה בו

עונה מומלצת: כל השנה (בסתיו פורחים החצבים)

התאמה: כל המשפחה

קושי מסלול: קל

אורך מסלול: קילומטר וחצי

משך מסלול: כשעה וחצי

מפה: מפת סימון שבילים מס' 12, דרום השפלה ושולי הר חברון (מהדורה אחרונה: 2011)

הגעה מצומת פלוגות: פונים מזרחה בכביש 35. חולפים על-פני הפניות ימינה לקריית גת. כעבור שלושה קילומטרים פונים בשדרות ישראל פולק אל עבר אזור התעשייה, עושים פניית U, חולפים מתחת לכביש וממשיכים צפונה. כעבור מאתיים מטרים ניתן לחנות בשולי צומת דרכי העפר ולצאת ברגל שמאלה (מערבה).

המסלול השבועי שלנו הוא יותר ביקור קצר מאשר מסלול של ממש: בתל עירני, המשקיף אל עבר העיר קריית גת, המשתרעת מדרום לו, ואל השטחים הפתוחים שמצפון לו. ממקום חניית הרכב נמשכת דרך עפר שמאלה (שניתן גם לנסוע בה), המגיעה עד למרגלות הגבעה, המתנשאת בסך-הכול 27 מטרים מעל המישור.

בימי קדם היה תל עירני יישוב גדול. הדעות באשר לזהותו חלוקות. בתחילה סברו שהוא גת הפלשתית, המוזכרת במקרא, ואילו כיום סבורים שזהותו שונה ורואים בו אתר מהתקופה הישראלית דווקא. בעוד השרידים הארכיאולוגיים קבורים ממילא בקרקע, בראש התל מתנוססת תזכורת המנציחה אירועים קרובים יותר להווה. זוהי אנדרטה לזכר חללי חטיבת אלכסנדרוני, שלחמו כאן במצרים במהלך מלחמת 1948. סביב התל, שהיה חלק מכיס פלוג'ה המפורסם, התחוללו כמה קרבות עזים וקשים במיוחד.

לצד סיפורי מורשת קרב, הסיבה העיקרית להגיע אל התל לביקור היא הפריחה בו. בחורף ובאביב הוא מוריק ומלבלב כמו כל סביבתו, בסתיו הוא מתהדר בכמה חלקות נאות וצפופות של חצבים. עמודי התפרחת, כשמם כן הם, מבקיעים את הקרקע היבשה של סוף הקיץ.

בתלמוד נאמר: "מהי חצובא? שבו תיחם יהושע לישראל את הארץ". (בבא בתרא, נו). על-פי מקור זה נועד החצב לסמן גבולות בין שבטים ובין מדינות. בעבר השתמשו בחצב לצורכי חיזוי גשם. מקובל היה כי אם פריחתו מוקדמת בעונה, או אם יש שפע של פריחה, זהו סימן לשנה גשומה העתידה לבוא. השנה הקדימו החצבים לפרוח, אם כי בתל עירני הם עדיין פורחים. לא נותר אלא לקוות שהם יעמדו בהבטחתם ושתתמלא לנו הכינרת.