בורסות אירופה סגרו בעליות חדות בעקבות וול סטריט

הנשיא אובמה מינה אתמול באופן רשמי את ג'נט יילן לתפקיד יו"ר הפד ■ מאקרו: שיעור האבטלה באוסטרליה ירד ל-5.6% בספטמבר; הריבית בבריטניה נותרה ללא שינוי

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ה') בעליות שערים, לראשונה מזה 4 ימים, כאשר מדד ה-Stoxx Europe 600 חוזר משפל של כחודש. זאת, בעקבות סימנים לכך שהמחוקקים בארה"ב מראים סימנים של פשרה בכל הנוגע לנכונותם להעלות את תקרת החוב.

כיוון השווקים מונע, בין היתר, בשל שני אירועים מרכזיים שהתרחשו אתמול בארה"ב. הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה של הפד חשפו כי מרבית חברי ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי עדיין תומכים בהאטת קצב רכישות האג"ח עוד השנה ובסיום התוכניות להקלה כמותית עד אמצע 2014. זאת, בתנאי ששיעור האבטלה יירד ושוק העבודה יתאושש.

פריצת דרך בארה"ב? אתרים זרים מדווחים היום (ה') כי ג'ון ביינר, מנהיג הרוב הרפובליקני בקונגרס, הציע לנשיא ברק אובמה להעלות באופן זמני את תקרת החוב של ארה"ב, וזאת על מנת להימנע ממצב של חדלות פירעון של הממשל האמריקאי. נזכיר כי עד יום ה-17 לחודש, אמורים המחוקקים בארה"ב להסכים על העלאת תקרת החוב על מנת שארה"ב תוכל להמשיך לשרת את חובותיה. על פי ביינר, ההעלאה הזמנית תאפשר המשך משא ומתן בנוגע לתקציב, אך לא בהכרח יפסיק את שיתוק הממשל הפדרלי (Shutdown) - שיתוק הנמשך כבר 10 ימים ברציפות.

"המשקיעים בארה"ב מאמינים כי הסיכויים להעלאה זמנית של תקרת החוב גבוהים", מסביר איאן וויליאמס, אסטרטג השקעות בחברת Peel Hunt. עם זאת, הוא הוסיף באותה נשימה כי לא סביר שיהיה ראלי בשווקים עד שהמשבר הפיסקאלי ייפתר באופן סופי.

מעבר לכך, הנשיא אובמה מינה אמש באופן רשמי את ג'נט יילן למחליפתו של בן ברננקי בתפקיד יו"ר הפד. זו הפעם הראשונה בתולדות ארה"ב שאשה תכהן בתפקיד זה. המינוי טעון אישור של הסנט.

בזירת המאקרו המקומית הבנק המרכזי הבריטי הותיר את הריבית המרכזית על כנה, ברמה של 0.5% בהתאם לצפי בשוק. בצרפת פורסם נתון התפוקה התעשייתית שעלה ב-0.6% בחודש אוגוסט, מעל הצפי בשוק.

מניית Tryg A/S, רושמת עליות של יותר מ-1.5% לאחר שחברת הביטוח הדנית פרסמה דוחות טובים מהצפי. מנגד, מניית Givaudan יורדת בכ-1%.

נעילה מעורבת באסיה

בורסות אסיה ננעלו היום (ה') במגמה מעורבת, כאשר מחד מדד הניקיי היפני סיים בעלייה של יותר מ-1%, אך מנגד הבורסה בשנגחאי ירדה בשיעור דומה.

מדד הבנצ'מרק האזורי, ה- MSCI Asia Pacific, נסחר בטריטוריה שלילית סביב 139 נקודות. המשקיעים מגיבים גם היום לשיתוק הממשלתי המתמשך בממשל הפדרלי בארה"ב, זאת למרות שאמש המחוקקים בקונגרס הצהירו שהם מוכנים להתפשר על העלאה זמנית של תקרת החוב.

"ברור שהשווקים מצפים לפיתרון המשבר", אומר דונאלד וויליאמס, מנהל השקעות ראשי בחברת Platypus Asset Management. "אני סבור שחוסר הוודאות ימשך עד לפיתרון המשבר, כך שצפוי לנו מסחר תנודתי מאוד בשבוע הקרוב".

בזירת המאקרו פורסם שיעור האבטלה לחודש ספטמבר, שירד לרמה של 5.6% לעומת 5.8% בחודש הקודם. ביפן פורסם נתון הזמנות המכונות, שעלה בחודש אוגוסט ב-5.4%, מעל הצפי.