הרפובליקאים נסדקים: נפילה בסקרים, בעלי הון מתרחקים

שר האוצר האמריקאי, ג'ק לו, יזהיר היום מחוקקים מפני תוצאות סירוב להרים את תקרת החוק על רקע הצהרות של רפובליקאים שהתפתחות כזו אינה נוראה ■ עליה בתשואות אג"ח ממשלתיות

בחומת הסרבנות הרפובליקאית, שחוסמת כל מאמץ לבטל את השבתת הממשל ולהרים את תקרת החוב, מתחילים להתגלות סדקים משמעותיים. ברקע: ירידות חדות בשיעור האהדה הציבורית לרפובליקאים בכמה סקרים; התנערות של תומכים בעלי-הון, שעד עתה הריעו לקמפיין הרפובליקאי נגד 'אובמה קייר' ומימנו אותו ביד רחבה; ועלייה חדה בתשואה של אג"ח ממשלתיות, סימן מובהק לעצבנות של משקיעים.

כמה דמויות מרכזיות במפלגה הרפובליקאית אותתו אתמול (ד') בבירור, שהם מוכנים עתה לזנוח את דרישתם העיקרית: ביטול מיידי של חוק הרפורמות בשירותי הבריאות, או 'אובמה קייר', בתמורה להסכמתם לבטל את השבתת הממשל ולהרים את תקרת החוב.

מנהיגי המפלגה, פעילים ותומכים מודים עתה בכשלון האסטרטגיה שלהם למחוק את 'אובמה קייר' ממפת ההטבות הממשליות ע"י הנפת פטיש ההשבתה ונפנוף באיום הסירוב להעלות את תקרת החוב.

במקום זאת, הם מגבשים אסטרטגיה חדשה: להצביע בעד הרמת התקרה ללא תנאי, כפי שדורש הנשיא אובמה, כדי לפתוח במו"מ על בהשגת יעדים פיסקליים "מסורתיים", לרבות קיצוץ הטבות סוציאליות ורפורמות בחוקי המס. מדובר בהעלאת התקרה לשבועות מעטים בלבד כדי לאפשר מו"מ על עריכת נושאים אלה. כזכור, הצהיר אובמה, שהוא לא יהיה מוכן לנהל מו"מ כאשר אקדח צמוד לרקתה של האומה. הרפובליקאים מקווים, שהעלאת התקרה, ולו רק לחודש אחד, תענה על דרישת הנשיא ותאפשר לרפובליקאים מוצא של כבוד. מכל מקום, אנליסטים אומרים, שאובמה לא יקבל זאת. עמדתו העקרונית היא: אסור להשתמש בתקרת החוב כאמצעי מיקוח. נקודה.

פול ראיין, אחד מהמחוקקים השמרניים ביותר בסיעה הרפובליקאית בבית-הנבחרים ויו"ר ועדת התקציבים של הבית, כתב אתמול, במאמר דעה ב"וול סטריט ג'רנל", על חבילת יזמות חקיקה רפובליקאיות שתועלה בשיחות פוטנציאליות עם אובמה. ביטול 'אובמה קייר' לא הוזכר אפילו פעם אחת, עובדה שכבר עוררה את זעמם של שמרנים "אמיתיים", כהגדרתם, שהאשימו את ראיין בזניחתה של סוגיית הדגל של המפלגה.

את ביטול 'אובמה קייר' מגדירים עתה תומכי חשיבה זו כקרב לטווח ארוך יותר. חלקם מוכן אמנם להעלות את התקרה, אך להשאיר על כנה את ההשבתה. אובמה יתנגד, קרוב לוודאי, לפיתרון חלקי כזה.

"ניו יורק טיימס" כותב הבוקר, כי המנהיגים הרפובליקאים של בית-הנבחרים מוצאים עצמם עתה מבודדים, במידה הולכת וגוברת, מתומכיהם, ובכללם התומכים החזקים ביותר. עם התגברות השפעות ההשבתה, שזוכה בסיקורים דרמטיים באמצעי התקשורת, מוצפת ההנהגה הרפובליקאית בדרישוות של ארגוני עסקים, לוביסטים ותומכים בעלי הון, לחדש את תקצוב משרדי הממשל ולפתוח אותם לציבור ללא דיחוי.

את המכה הקשה ביותר ספגו מחוקקי הימין מצמד האחים המיליארדרים צ'רלס ודייוויד קוק, בעלי השליטה בקוק אינדאסטריז, שנחשבים כמממנים הגדולים ביותר של פלג מסיבת התה, ושתרמו ביד רחבה לקמפיין נגד 'אובמה קייר'. אתמול הם הסתייגו בפומבי מהקמפיין נגד התכנית.

סקר של גאלופ, שפורסם אתמול, הצביע על ירידה חדה בשיעור התמיכה הציבורית ברפובליקאים. רק ל-28% מהאמריקאים יש דעה חיובית על המפלגה, ירידה של 10% מאז ספטמבר. זה שיעור התמיכה הנמוך ביותר ברפובליקאים מאז 1992. לעומת זאת, שיעור התמיכה במפלגה הדמוקרטית נשחק רק במעט: 43%, בהשוואה ל-47% חודש קודם לכן. שיעור שביעות הרצון מביצועיו של אובמה נותר יציב: 44%. סקרים אחרים מצביעים על מגמה דומה.

שר האוצר האמריקאי, ג'ק לו, יבלה היום שעות רבות על גבעת הקפיטול כדי להזהיר מחוקקים מפני ההשפעות ההרסניות של אי הרמתה של תקרת החוב. הוא יאמר, כי במקרה של חדלות פרעון, בעקבות אי הרמת התקרה, לא יוכל משרד האוצר לערוב להמשך התשלומים לשום קבוצה, לא בעלי אג"ח אוצריות ולא זכאי ביטוח לאומי, למשל.

קמפיין ההסברה הזה נועד לעקור משורש התבטאויות של מחוקקים רפובליקאים, שאי הרמת התקרה אינה אסון גדול כל כך, ושהממשל יוכל להמשיך לשלם ריבית על החוב הלאומי מהחיסכון שמושג מהשבתת הממשל. אלה שחושבים כך שכחו, שהקונגרס כבר אישר להחזיר לעובדי מדינה את כל השכר שיגיע להם בגין הימים שבהם הושבתו מאונס.

היום צפוי אובמה להיפגש עם מחוקקים רפובליקאים, לאחר שאתמול נפגש עם מחוקקים דמוקרטים. אומב צפוי לחוזר ולומר, שהוא אינו מוכן לנהל מו"מ לפני ביטול ההשבתה והרמתה של תקרת החוב.