הסיפור מוכר: מעצב בחברת אופנה גדולה נדרש לתכנן את קולקציית הקיץ הבא - לחפש מקורות השראה, בדים, צבעים, חומרים. מאזן החברה אינו מזהיר, התחרות בשוק חסרת רחמים והציפיות ממנו - לעצב קולקציה מסחרית, שתימכר בהצלחה בחנויות - גבוהות. מהו הטרנד הבא היא שאלה המעסיקה כמעט את כל מי שמגלה עניין באופנה. אבל המעצבים לא לבד. בתוך השטף המבלבל, לואיסה סמית (44), חזאית טרנדים בולטת בתחום הטקסטיל והאופנה, מנסה ללכוד עבור אנשי התעשייה את הטרנדים החדשים ולהעביר להם את המידע באופן המהיר והנגיש ביותר, שממנו יהיה קל לייצר תרגומים זריזים ולשווקם במהירות למדפים.
"יש עלייה בשאיפה של החברות לדעת היום מה יהיה הטרנד של מחר", אומרת סמית בראיון ל"גלובס", לקראת השתתפותה בשבוע האופנה שייפתח הערב (ב') בחולון. "הקצב בתעשיית האופנה הרבה יותר מהיר ממה שהיה בעבר, אבל בתעשיית הטקסטיל הקצב איטי. זו תעשייה מסורתית. היא אמנם מאמצת חידושים, אבל בקצב שלה".
סמית, ילידת בריטניה, היא אחת מחזאיות הטרנדים המשפיעות ביותר בתחומה. את התואר בעיצוב אופנה וטקסטיל למדה באוניברסיטת מנצ'סטר, אך הקריירה שלה החלה כאשר עברה ב-1991 להונג קונג, שהייתה אז לב ליבה של תעשיית הבדים העולמית.
ליבי במזרח
"כשסיימתי את התואר שרר בבריטניה מיתון, ומשרות בתחום הטקסטיל היו ממש נדירות", היא משחזרת. "המעבר להונג קונג היה ההחלטה הכי טובה שעשיתי בחיי. הוא נתן לי את ההזדמנות לעבוד עם סקטורים שונים בתעשייה - החל מהמעצבת האמריקנית Vivienne Tam ועד Inside Fashion, מגזין המסחר הבינלאומי של התחום. במסגרת הסיקור למגזין טיילתי במקומות שונים והגעתי לתצוגות מקצועיות, כך שזכיתי בהזדמנות ייחודית להתבונן וללמוד את התהליכים סביב כל שלב בשרשרת הייצור - מהסיב ועד הבגד המוגמר.
"בסופו של דבר התשוקה שלי לטקסטיל תורגמה לחיזוי, ללמוד להבין ולצפות מה יהיו דרישות הצרכנים עוד לפני ששרשרת הייצור מתחילה לפעול".
- חיזוי הפך לתחום פופולרי למדי, שמעורבים בו כיום אנשים וחברות רבים. איך שומרים על קול ייחודי?
"נכון, חיזוי הפך לסקטור בולט לא רק בתעשיית האופנה והטקסטיל, גם תעשיות הרכב והיופי רודפות אחרי המידע הזה. יש סוכנויות רבות וגם אתרי אינטרנט שעוסקים בחיזוי, שהם פופולריים למדי. השירותים שאני מציעה הם קצת אחרים. אני עצמאית, עובדת על בסיס ייעוץ עם חברות רבות, ומשום שאני עצמאית אני משתלבת בצוותים הקיימים שלהם, ומציעה להם חבילת חיזוי שנתפרת ביד אמן, במיוחד עבורם בהתאם לשלב בו הם נמצאים בשרשרת הייצור של הטקסטיל".
- מהן השגיאות הנפוצות ביותר שחברות אופנה נוטות לעשות באימוץ טרנדים?
"אחת הטעויות הנפוצות היא שחברות לא מבינות את מקור הטרנד כהלכה, ומעבירות את זה לקהל היעד שלהן. שוקי האופנה העולמיים משתנים מארץ לארץ, טרנד מסוים יכול לעבוד בשוק קמעונאי אחד, ולהיות אסון גמור בשני. על חברות האופנה לאמץ טרנדים בהתאמה לשווקים ספציפיים, על-פי היכרות עם הצרכים של הצרכנים שלהם".
למרבה האירוניה, תחום חיזוי הטרנדים נהפך לטרנדי בעצמו, במיוחד לנוכח הצפת המידע שמאפיינת את העידן הדיגיטלי. זו גם אולי הסיבה שלחיזוי טרנדים יש לא מעט מקטרגים. יש האומרים שאנשי התחום אינם חוזים את העתיד אלא יוצרים אותו, כנבואה שמגשימה את עצמה, כאשר הם מייעצים לחברות הענק. החזאים מצדם אומרים שהם אינם מתיימרים לקבוע מה נכון או לא, ובוודאי שלא לקחת את היצירתיות מהמעצבים, אלא רק להביא את כל האינפורמציה ולתת למעצבים להחליט מה לעשות איתה.
לא כדור בדולח
"זה היה יכול להיות נהדר אם היה לי כדור בדולח שיראה מה צפוי לקרות", אומרת סמית, "אבל גם כשאני אוספת מודיעין שווקים, עדיין צריך להתחיל מהסיב והחוט הנכונים, ועיבודם באמצעים מתאימים, כדי שיצרני הטקסטיל יספקו את הסחורה לצרכנים שלהם".
- איך עומדים בקצב של חילופי הטרנדים בעידן הדיגיטלי?
"אני מודה שדי קשה לעמוד בקצב המהיר. רוב המותגים המובילים באופנת יומיום (high street brands) מושפעים מאוד מקולקציות המעצבים שמוצגות בתצוגות אופנה. משם ניתן לאמץ רעיונות במהירות. אבל עדיין, הם חייבים לגבש תוכניות עבור כלל הקולקציות העונתיות, שמביאות בחשבון את זמן הייצור, וכאן חיזוי הטרנדים הוא חיוני. רוב החברות הגדולות עובדות עם מערכות ניהול מלאי ממוחשבות בנקודות המכירה, הן יודעות מיד מה נמכר היטב ומה לא, ולכן הן יכולות לערוך שינויים בהתאם".
- איך משפיעות הרשתות החברתיות על חיזוי טרנדים?
"אחד האספקטים בהתמחות זו הוא להיות מודעים למה שהצרכן חושב, צופה בו, מאזין לו וכו', הרשתות החברתיות הן מקור מעולה לאיסוף מהיר של דעות ומחשבות".
ירוק יותר עמוק
אחת המגמות הבולטות של השנים האחרונות היא חזרה לטבע ומיחזור. בין אם החזרה לאופנת העבר נובעת מכך שקשה להגיד משהו חדש או בין אם מדובר בצורך שיש לנו כתגובת נגד לעולם הווירטואלי, אם בהתחקות אחר המקור או במהדורה חדשה שלו, כנראה שמדובר בטרנד עמוק במיוחד.
כשסמית נשאלת האם המגמה הירוקה היא העתיד האמיתי גם בתחום האופנה והטקסטיל היא נוטה להסכים "התנועה הירוקה הגיעה לתעשיית הטקסטיל לפני כעשור, ובעוצמה. תעשיית הטקסטיל הייתה באופן מסורתי צרכנית כבדה של שימוש בכימיקלים, במים ובאנרגיה, והיא נאלצה לשנות את דרכיה. עניינים סביבתיים הפכו לפתע לחשובים.
"אבל לא הכול נסוב על שימוש בסיבים טבעיים; הצרכנים עדיין אוהבים סיבים סינתטיים, בעיקר הודות ליתרונותיהם. כותנה איננה בהכרח מוצר ירוק יותר בהשוואה לחומר סינתטי מעשה ידי אדם, לאלה ולאלה יש את היתרונות והחסרונות שלהם. כותנה זקוקה לשטח אדמה גדול, שימוש בקוטלי מזיקים מסוכנים ובצריכת מים גבוהה. כדי לייצר בד סינתטי יש להשתמש בכימיקלים ובנפט. כל הסקטורים מנסים להיות נקיים יותר, יעילים מבחינה טכנולוגית ואנרגטית - והגישה הזו נשארת והיא הולכת להתחזק. זה כבר לא טרנד חולף - זה בטוח".
- ומה בתחזית?
"תחום שתופס תאוצה הוא בדי מיקרו-קפסולה. אלה בגדים עם ערך מוסף - מביגוד תחתון עם תוספים קוסמטיים ועד ליתרונות פיזיים של קרני אינפרה אדום שממריצות את הלובש ומאיצות חילוף חומרים. בזכות ההתפתחויות הטכנולוגיות, התחום נעשה הרבה יותר משמעותי".
- כיצד השפיע המשבר הכלכלי העולמי על תחום הטקסטיל?
"תמיד היה אישיו סביב שרשרת הייצור, והמשבר העולמי לא עזר. אני מרגישה שקנייני האופנה הפכו לעוד יותר זהירים וחשדניים בבחירות שלהם, עד כדי שעמום. כתוצאה מכך רבים מהם נותרו עם מלאי גדול מדי. לאחרונה אני רואה תהליך בחירה שונה - הזמנות קטנות יותר בשליחות מהירה יותר - זה המפתח. לאט לאט יש יותר אמון בהחלטות הסופיות של הקניינים הקמעונאיים", אומרת סמית.
"אחת מעמדות המפתח שאני מקבלת מהצרכנים היא שיש כל-כך הרבה דמיון באופן שבו אנשים נראים ומתלבשים ברחוב, ולכן הקניינים צריכים להיות נועזים יותר בהחלטות שלהם כדי לעודד את הצרכן להוציא את כספו על פריט זה או אחר".
סמית משלבת בתחזיותיה ידע מעשי, היכרות של 20 שנה עם שווקים פוטנציאליים, תערוכות ותצוגות בכל העולם ופיתוח מוצרים. היא מייעצת לתכנון הטקסטיל של חברות שלוש שנים מראש, בדגש על טרנדים המתייחסים לפיתוח טקסטיל שמתאים להלבשה תחתונה, בגדי ים, בגדי ספורט, דנים (ג'ינס), סריגות וסריגים מוכנים.
- מה היה הניבוי המוצלח ביותר שלך?
"אני חושבת שהמסקרן ביותר הוא כל מה שקורה עם הג'ינס. זה בד מדהים, שממשיך להמציא עצמו מחדש, אהוב על כל החברות ועל הצרכנים ועדיין כל-כך מגוון ותכליתי. זהו גם אחד מאזורי הטקסטיל שבאמת דחפו את המגמה בת-הקיימא, בכל מה שקשור למוניטין של ניקיון אקולוגי".
- קרה שפספסת?
"לפעמים מגמות מסוימות יכולות להיות מוקדמות מדי לתעשייה, שהיא בעיקרה מסורתית מאוד ולוקח זמן לשנות אותה, אבל הם בסופו של דבר מתממשות, גם אם באיחור".
- אילו כישורים חיוניים לחוזה טרנדים מוצלח?
"צריך תמיד לטייל, להאזין ולראות מה אנשים עושים. חשוב להיות בעלי ערנות ומודעות לנושאים סוציו-אקונומיים בעולם. מנקודת המבט של מעצב גם סרטים, מוזיקה וספרות - כולם מקורות השראה לטרנדים מתפתחים. לכן אנחנו גם מנטרים את הקולקציות של המעצבים ומנתחים את הטרנדים שבהן".
סמית. "המעבר להונג קונג היה ההחלטה הכי טובה שעשיתי"
מליידי די לליידי גאגא
שבוע האופנה חולון, שנפתח הערב (ב'), כולל פעילויות ומתחמים מיוחדים הפתוחים לקהל הרחב. בין אלה נציין את התערוכה המדוברת של מעצב הכובעים המפורסם סטיבן ג'ונס, שעיצב כובעים איקוניים לנשות אצולה מודרניות - מהנסיכה דיאנה ועד לליידי גאגא (התערוכה בתשלום 35 שקל).
מתחם פופ אפ שיקום לצד מוזיאון העיצוב יכלול תערוכה ומכירה של מגוון מעצבי אופנה ומוצרים משלימים, וקולקטיב האופנה "האחים מוסלין" יציג מיצג אופנה מיוחד שנקרא "ממתנה להטמנה".
ב-16 באוקטובר ב-9:30 תתקיים תחרות מחזור אופנה של H&M, בשיתוף מוזיאון העיצוב חולון. בתחרות ישתתפו סטודנטים שנבחרו מראש על ידי שלוש אקדמיות לאופנה - שנקר, בצלאל וויצו חיפה.
הכניסה חופשית, ניתן להירשם בקופות המוזיאון ללא עלות.
בנוסף, הגלריות העירוניות של חולון פתוחות ללא תשלום עם תערוכות אופנה ייחודיות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.