כבר העלייה לספינה אותתה שכאן זה הולך להיות אחרת. אמנם שיט, אבל שום דבר שמזכיר "קרוז" ונגזרותיו הקולניות, כשהבידור, ההאבסה וכל הגירויים כלולים. ההפלגה הזו היא הצדעה לשקט, לנוף, לבעלי החיים, לצורת חיים בדלנית ומאוד ירוקה. גם אוכלוסיית הנוסעים שונה. המשתתפים מכבדים את מה שהם רואים - קרחונים, צוקים, מפלים, גשרים, מגדלורים, שחפים, להקות דגים - בין אם הם צופים בהם מעל הסיפון העליון ובין אם דרך חלון ענק בסלון אלגנטי בצורת חצי ירח, שורה ראשונה לנוף.
לתחושתי, כשאלוהים ברא את העולם, הוא חשב על נורבגיה. בעיניי זו הארץ הכי בראשיתית, הכי טבע נשגב. טביעת היד העוצמתית ניכרת בארץ הפיורדים. הקפטן מנווט במיומנות בין המעברים הצרים של קירות הפיורדים. המעברים האלה הם תופעת טבע שנוצרה עקב נסיגת הקרחונים, לשונות ים ארוכות, החודרות לתוך היבשה בצבעי כחול עמוק וממגנט.
ה-Hurtigruten היא ספינת תעבורה. הקו ההיקפי שלה מפליג בפיורדים במשך 12 ימים בין העיר ברגן, שמכונה "השער לפיורדים", לעיר קירקנס שבגבול עם רוסיה. עולים ויורדים ממנה אנשים שחוזרים הביתה או מפליגים לעבודה, יחד עם מכוניות, עם חבילות דואר ועם סחורות שמספקות את צורכיהם של דיירים במושבות ימיות מבודדות, וכאלה לא חסרות לאורך המסלול. תוך כדי הדינמיקה הידידותית הזו, כאלף נוסעים יכולים ללון בתא עם צוהר או עם חלון פנורמי ענק לים.
בצי החברה 11 ספינות שעושות את המסלול במקביל, צפונה ודרומה, במהלך כל חודשי השנה; גם בחורף, בזכות זרם הגולף שממתן את המים שלא קופאים. שטים, עוגנים ויורדים לחוף. טיול החורף בהורטיגרוטן הוא גם דרך לחוות טיול מזחלות רתומות לכלבי האסקי שבוטשים בשלג, או מרדף לילי אחר הזוהר הצפוני החמקמק.
עוד באטרקציות החורף: השמש השוקעת מעבר לאופק, ביקור במלון קרח שמקושט ביצירות נוזליות שהוקפאו, טיול לקוטב וחוויות ארקטיות בלתי נשכחות נוספות. כשחצינו את החוג הארקטי ועגנו ביבשה, כולם רצו לצלם גבעה שעליה ניצב גלובוס, שמיקם את הקואורדינטה המפורסמת 66/33 .N בחדר חיכתה לנו תעודת הוקרה, עם שם המשתתף, התאריך וחתימת הקפטן המאשר את המאורע.
רוב הנוסעים נורבגים בגיל העמידה פלוס, זוגות-זוגות כמו בתיבת נח. רבים עולים לסיפון העליון, הפתוח לרוחות ולמזג אוויר הפכפך. אלה תופסים שמש עם ספר ביד, אלה משוטטים חסרי מנוח עם מצפן ומפה, ואחרים טובלים בג'קוזי המבעבע במשך שעות, גם כשיורד גשם. הנועזים פחות ישבו בסלון מול חלון פנורמי כשמשקפות טלסקופיות בידיהם. כולם מדברים בשקט מופתי בשפת הטרולים שוברת השיניים.
קפטיינית הטיולים, שזה היה המסע ה-400 שלה בספינה, סיפרה ברמקול מה אנחנו רואים בדרך. בחדרים מכשיר טלוויזיה עם ערוץ GPS, שעדכן מיקומים. כדי לעקוב אחרי המסע ולדעת היכן נמצאים בכל שעה, חולק דף יומי להתמצאות. וגם כדי לדעת כמה זמן עוגנים, אם כדאי לרדת ולאיזה טיול כדאי להירשם, מתוך כ-45 אופציות במסע.
ספארי לווייתנים. רק עשרה מתוך 700 המפליגים קמו איתי, בשלוש לפנות בוקר, כדי להשתתף בהרפתקה ולתצפת על ה-יונק הגדול בעולם, הלוויתן השחור, שנמצא בסכנת הכחדה. אולי היתר ידעו שיידרשו לנו כשבע שעות של מעברים בין מעבורת לאוטובוס לספינת מחקר מיוחדת, כדי להגיע לפגישה. כאשר המדריך אמר שהגלים גבוהים ותנאי הים קשים, אף אחד לא לקח סיכון. כולנו, פה אחד, בלענו את הטבלייה הקטנה שחילק נגד בחילות.
כשעלינו לספינת המחקר, הבנו היטב למה הוא התכוון. מים שטפו את סיפון, ולמרות הבגדים הטרמיים הרוח הקפיאה. נוספו לכך החשש ואי-הוודאות אם ומתי יופיע כבוד הלווייתן. אבל כשהסונר של היצור הענק הזה פעם ונקש בקצביות מתחת לספינה, כולם רצו לתפוס מקום בחוד הספינה ולהשיג תמונה טובה של היונק המרשים. בהדרגה, הענק התגלה בפנינו במופע יחיד מרהיב. בכל פעם חשף חלק אחר בגופו. ההתפעמות מחוויית הצפייה בו ליוותה אותי ימים ארוכים.
ארוחה ויקינגית באיי Lofoten. עוד אטרקציה מומלצת היא ביקור באיי לופוטן - שרשרת איים הרריים ומיוערים המשתרעים לאורך כ-150 קילומטרים. הם מוקפים ומפורצים במאות איונים, שבהם כפרים קטנים עם בתי עץ צבעוניים, הבנויים סביב ובתוך לשונות הים.
בדידותם של מעט הכפריים הגרים בהם, בעיקר דייגי בקלה שיש להם בקתות בשטח, מעוררת הרהורים נוגים. הם מתפרנסים מייבוש הדגים, מהמלחתם ומשימורם. נשגבות הצוקים הפראיים, שנראים מהספינה כמו קיר מגן אימתני, מוסיפים נופך של הוד, ומושבת ציפורים מיוחדות באיים הדרומיים מוסיפה צלילי רקע מלנכוליים.
אפשר לעשות טיול רכיבה על סוסים איסלנדיים בשקיעה, או להשתתף בסעודה במוזיאון הוויקינגי. הארוחה כוללת בשר צלי בעל נימוחות מפתיעה. לאור עששיות, נמזג לכל אחד שיכר בגביע. שחקנים שרו בנורדית עתיקה ורקדו מהפולקלור הפגאני סביב מדורה קטנה מאולתרת. בלונדינים, גבוהים וחסונים, הם נראו ממש כמו צאצאי הוויקינגים. במוזיאון מוצגים דגמי ספינות חתירה ארוכות ומחודדות, חפצי פולחן, דברי יומיום, וניתן לרכוש רפליקות, כמו מצע לעכבר מחשב, עם ציור מקורי של ספינה ויקינגית עתיקה.
פיורד גרניגר ודרך הטרולים. כ-600 אלף איש בשנה מבקרים בפיורד Geiranger. רובם נשפכים מפתחי ספינות קרוז ענקיות. טיול יום כלל החלפה אינטנסיבית של סירות ואוטובוסים ועצירות צילום מדודות בדקות, מלחיץ למדי ולא מאפשר לנשום את היופי כהלכתו, אבל ככה זה כשכל העולם רוצה לחלוק את אותה פיסת נוף.
הסיבובים ב"דרך הנשרים" מעל הפיורד גורמים סחרחורת קלה. טוב שיש עצירות במפלים בדרך, ובתצפיות שבהן צריך נעלי הליכה טובות, כי יש טיפוס במדרגות ועל גשרונים, כדי להשקיף על דרך הטרולים המפותלת ב-11 לולאות ענק.
טיול לקרחון Svartisen. בעידן שבו קרחונים נמסים מעניין לבקר בקרחון השני בגודלו בנורבגיה. מפליגים ל-Ornes, מקום מבודד שבמרכז המבקרים שלו אפשר לטעום קוקטייל של מי קרחון מוקפאים עם וודקה. כדי לראות את הקרחון, השוכן בצד השני של הנהר, צריך בעיקר מזל - שקרני השמש יואילו לחשוף אותו מבעד לעננות הכבדה. עמדנו במשך כשעה וחצי, עם מטריות, מחכים לרגעי חסד שלא הגיעו. הנורבגים דרבנו את הזרים שביננו להמתין בסבלנות. זה המוטו שלהם בכל הנוגע למזג האוויר ההפכפך. הפעם זה לא עזר.
בנוסף לחוויות הטבע, במהלך ההפלגה עוגנים בכ-35 נמלים, חלקם בערים המרכזיות. לא מוכרחים לקחת את הסיורים המודרכים. אפשר להתאוורר קצת בטיול עצמאי. בעיר ברגן, למשל, מומלץ לקחת את הקרונוע (Funicular), שעולה לתצפית מרהיבה על כל העיר. אפשר גם לבקר בבית-מוזיאון של המלחין הלאומי אדוארד גריג, שנטוע מעל פיורד. כדאי מאוד לשמוע רסיטל פסנתר - חוויה מפעימה לשבת מול מקור ההשראה של המלחין ולשמוע איך הנוף חדר לתווים שכתב.
באוסלו אל תחמיצו את תערוכת הרטרוספקטיבה המרהיבה לצייר הלאומי אדוארד מונק, לרגל חגיגות 150 שנה להולדתו. התערוכה מוצגת עד סוף אוקטובר, אבל גם אחר כך אפשר יהיה ליהנות מהאוסף הקבוע בגלריה הלאומית.
כחמישה מיליוני תושבים יש בנורבגיה בסך-הכול, וכל היופי הזה פרוס בפניהם כל הזמן. אמנם קר וחשוך להם בחורף, המרחקים בין היישובים גדולים, והסטטיסטיקות מדברות על שיעור התאבדויות גבוה, אבל במדד האושר העולמי שהתפרסם לאחרונה, נורבגיה מדורגת במקום השני. אפשר להבין אותם.
מידע מעשי
מחיר הפלגה בתא רגיל פנימי, לשבוע: 983-1,581 אירו לאדם. המחירים יורדים בכ-25% בחורף, ומחייבים הרשמה מראש לפני 31 באוקטובר. לפרטים: www.hurtigruten.com
הסיורים המודרכים היורדים לחוף הם בתשלום נוסף. מחירי הסיורים נעים בין 30 קרונות (1.6 קרונה = 1 שקל), למשל לכרטיס כניסה למצודה, ל-2,000 קרונות עבור ספארי הלווייתנים. התשלום באונייה מתבצע אך ורק בקרונות נורבגיות, ולכן מומלץ לרכוש כרטיס מגנטי ייחודי בתחילת ההפלגה. אם מתבטלים סיורים בגלל מזג האוויר או בשל מיעוט נרשמים, התשלום מקוזז מיידית ולא צריך להיכנס לבירוקרטיה של החזרים מול חברות כרטיסי האשראי.
שום סוודר ישראלי לא יהיה טוב מספיק לקור הנורבגי, לכן לפני ההפלגה מומלץ להצטייד במעיל צמר עדין, עם בטנה מיוחדת, שהוא גם עמיד לרוח, של החברה הנורבגית sportwear. יש דגמים המשלבים צמר כבשים עם כותנה, שממש נעים ללבוש. המחיר הטוב ביותר שמצאנו היה דווקא בחנות מזכרות בברגן, 598 קרונות, לעומת חנויות כולבו, שעל אותו דגם גוזרות קופון של מחיר מופקע.
למי שחושש מבחילות בהפלגה (ומבחילות בכלל): בבתי מרקחת בנורבגיה מוכרים צמיד כפול, לשתי הידיים, במידה אחת למבוגרים ומידה נוספת לילדים. את הצמיד הזה, המכונה Sea Band, לא הסרתי מפרק היד אפילו בזמן שישנתי. הצמיד עולה כ-150 קרונות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.