"ללא מעצורים" הוא שמה של תערוכה חדשה שתיפתח בחודש הבא במוזיאון העיצוב בחולון ושתציג 100 זוגות אופניים איקוניים, בדגש על דגמים דו גלגליים מעוצבים שלאו דווקא תראו ברחובות העיר. התערוכה תבחן את התופעה הדו גלגלית המעוצבת מכמה היבטים שונים: בגלריה התחתונה יוצג סיפורה של תעשיית האופניים הישראלית, מ"דהר" ו"מיכלסון" ועד אופניים בהתאמה אישית. מקום מיוחד יוקדש לשלושה יצרני אופניים ישראלים ועצמאיים: מארק דונדה, אייל טשרניחובסקי וארי רוזנצוייג, המעצבים שלדות אופניים בעבודת יד ובהתאמה ללקוח.
בחלל המעבדה יוצגו הפרויקטים החדשניים ביותר, מישראל ומהעולם, ביניהם אופניים הממחזרים פסולת אלקטרונית, עמוד מנוחה אורבני לרוכבי אופניים, אופני ילדים ש"גדלים" עם הילד, גלגל שיכול להתחבר לכל זוג אופניים ולהפוך אותם לאופניים היברידיים חשמליים ועוד. גולת הכותרת של התערוכה, תתרחש בחלל הגלריה העליונה שבה יוצגו לראשונה 43 זוגות אופניים איקוניים מתוך אוסף האופניים הפרטי הגדול ביותר בעולם, של האדריכל האוסטרי מיכאל אמבאכר, שאסף במהלך עשור כ-230 זוגות אופניים ייחודיים. "התחלתי לאסוף אותם ממש במקרה, מתוך סקרנות", אומר אמבאכר בראיון טלפוני ל-G, "אחרי שרכשתי כמה זוגות יקרים, שנגנבו, החלטתי לרכוש משומשים. אז התחלתי לשוטט באתרים וראיתי כל מיני דגמים מיוחדים, שנראו אפילו משונים, ונהייתי סקרן". אמבאכר אומר שהוא נוהג לרכוב על כמעט כל הזוגות ("למעט הדגמים הדקים, שאני שמן מדי עבורם") ובוחר אותם על-פי מצב הרוח באותו בוקר. אותו שיקול חל גם על רכישתם. "אני בוחר לקנות באופן אינסטינקטיבי", הוא אומר. "לפעמים כי הם מוזרים, לפעמים כי הם נותרו כהמצאה חד פעמית, אין סיבה מיוחדת". בין האופניים שיוצגו, זוג מראשית המאה לצד אופניים ששימשו חיילים במלחמת העולם השנייה ועד לדגם אופניים ששימש את זוכי מירוץ הטור דה פראנס. כשאמבאכר נשאל לגבי ערכו של האוסף הוא עונה שאין לו מושג. "יש לי אופניים ששווים 40 אלף יורו ויש כאלה ששווים 500 יורו. קשה להעריך את זה במדויק", הוא אומר, "אבל אני בטוח שהיום לא הייתי יכול להרשות לעצמי לרכוש את האוסף הזה. לפני שנתיים הייתה מכירה בכריסטיס פאריז, מכרתי שם רק פרוטוטייפ של אופניים של ארכיטקט צרפתי משנות ה-40, במאה אלף דולר. יש באוסף זוג אופניים, למשל, שרק הפנס שלו באיביי, כחלק חילוף, עולה 1,500 יורו".
- על-פי מה נבחרו 43 זוגות האופניים לתערוכה?
"גלית גאון, אוצרת המוזיאון ואני בחרנו אותם ביחד. חלק מצחיקים, חלק מוזרים, חלק מפורסמים. רצינו שיהיו אופניים לכל מבקר: לילדים, לאספנים, למקצוענים, רק כדי להראות את הגיוון שלהם. זו תערוכה של עיצוב וכיף".
התערוכה תיערך במוזיאון העיצוב בחולון בין התאריכים 14 בנובמבר 2013 עד 22 במרץ 2014. דמי כניסה: 35 שקלים. הנחות לילדים, לסטודנטים ולגיל השלישי
הגלריה התחתונה של המוזיאון תוקדש לתעשיית האופניים מתוצרת הארץ. יוצגו בה 12 זוגות אופניים שיוצרו בישראל בשנות ה-50 וה-60 על ידי החברות המקומיות "חרש אופן", "מיכלסון", "דהר", "מפעלי אופניים ישראלים בע"מ" והושאלו לתערוכה מאוסף של אלון וולף. לצד הדגמים יוצגו מודעות פרסומת של החברות המקומיות, שרטוטים לייצור אופניים, רישיונות לשימוש באופנים ותמונות ארכיון מאירועי רכיבה שונים שהתקיימו בישראל
על ציר הזמן
הרגע שבו הומצאו האופניים מעולם לא נקבע. הצעות, רעיונות ועדויות המעידים על המצאת כלי הרכב נמצאו בתרבויות שונות בהודו, בסין, במצרים העתיקה ובפומפיי. ציר הזמן שאצרה הדס קרוק, ילווה את התערוכה במסדרון ההיקפי של המוזיאון, עם רישומים של עשרים זוגות אופניים, סרטים דוקומנטריים ומידע היסטורי
סוס עם גלגלים | The Celerifere, 1790
הדגם מיוחס לרוזן דה-סיווראק, בעל אחוזה צרפתי שייצר בשנת 1790 מכונת רכיבה הנראית כמעין סוס עץ ללא רגליים המורכב על 2 גלגלים
מכונת ההליכה של קארל פון דרייס Draisiennes, 1817
האופניים המפורסמים שפותחו על-ידי הברון הגרמני היו מעין "מכונת הליכה" שאפשרה לו לשוטט בקלות בגנים המלכותיים ואף נרשמה כפטנט בשנת 1818 בעיר באדן שבגרמניה
משקשקי העצמות | Velocipede, 1865
הומצאו בפאריס על-ידי פייר וארנסט מישו, והיו האופניים הראשונים עם פדלים בגלגל הקדמי. בפי הרוכבים כונו "משקשקי העצמות" כיוון שעל שלדת הברזל שלהם הורכבו גלגלי עץ
אופני הגלגל הגבוה | High Wheel, Ordinary or Penny-Farthing, 1870
תוכננו בהתאמה אישית על-פי גובהו של הרוכב וכונו "אופני הגלגל הגבוה"ו"אופני פני ורבע" על שם המטבע (היחס בין הגלגלים הזכיר את היחס בין מטבע הפני למטבע רבע פני
תלת אופן - גם נשים יכולות לרכוב | Coventry Rotary, 1876
ההתפתחות המואצת של התלת אופן החלה בסוף המאה ה-19 עם הופעת דגם ה-"Coventry Rotary" שהפך לטרנד שסחף את בני המעמד הגבוה
הצלחה מסחרית לאופניים של סטרלי | Rover Safety Bicycle, 1885
עם הופעת דגם ה-Rover שפותח על-ידי ג'ון קמפ סטארלי, החלה ההצלחה המסחרית של אופני הבטיחות שאפשרו לאנשים בכל הגילאים להשתמש באופניים ככלי תחבורה
טנדם - אופניים לשניים או יותר Gormully & Jeffery The Rambler Tandem, 1895
בסוף המאה ה-19 הופיעו צורות שונות של אופניים לשני רוכבים או יותר. בעקבות כך נוצרו גרסאות המעוצבות באופן שונה בהתאם להרכב הזוג הרוכב, אופניים לגבר ואישה, ואופניים לשני גברים או לשתי נשים
אופניים של האחים רייט | Van Cleve - Wright's brothers bicycle, 1896
בעוד שחברות רבות שייצרו אופניים התבססו על ידע מתעשיית הנשק ומכונות התפירה, התגאו האחים רייט שהם עובדים בכמויות קטנות ובעבודה ידנית. הרווחה הכלכלית אפשרה להם לממן את פיתוח המטוסים
אופניים לנשים ללא שרשרת Lady's Columbia Chainless , 1898
פותחו ועוצבו במיוחד עבור נשים רוכבות - ללא השרשרת התאפשרה רכיבה קלה ונקייה יותר וללא החשש שהשמלה תיתפס בשרשרת
אופניים בשירות הצבא | Pedersen, 1900
הומצאו על-ידי מיקאל פדרסן, ממציא דני שהצליח לפתח מושב ייחודי. בשנת 1900 פיתח פדרסן גרסה מתקפלת של האופניים עבור הצבא הבריטי
צמיגי הבלון של שווין | Schwinn Cruiser Bicycle, 1933
ב-1933 הציגה לראשונה חברת שווין את צמיגי הבלון - צמיגים רחבים עם פנימית מלאה אוויר. שנתיים אחרי שיצאו לשוק הפכו צמיגים אלו לסטנדרט בתעשיית האופניים
אופני מירוץ בעיצוב ייחודי Flying Gate 'Baines, 1937
בעידודם של מגזיני הרכיבה הומצאו האופניים הבריטיים הקלאסיים VS37 בעלי העיצוב המיוחד על ידי האחים רג וווילי ביינס, שכונו "Flying Gate" בשל עיצובם המיוחד
אופני הקרבון של קולנגו | Colnago C35 road/racing bicycle, 1989
רוכב מירוצים ארנסטו קולנגו השיק את אופני הכביש הראשונים שנוצרו עם שלדה עשויה מסיבי פחם. האופניים נוצרו בשיתוף עם חברת פרארי שהחלה להשתמש בסיבי פחמן במכוניות הפורמולה 1 בשנות ה-80
אופני המגנזיום של פרנק קירק Magnesium Bikes
פרנק קירק עבד בתעשיית הרכב והתעופה כמהנדס, עד שהשיק ב-1986 בתערוכת אופניים בניו-יורק את האופניים בעלי השלדה הייחודית שיוצרה ביציקה אחת של מגנזיום. למרות ההצלחה המהירה ויתרונות המגנזיום (משקל, חוזק וספיגת זעזועים), הפיתוח לא הושלם וב-1992 נסגרה החברה
אופני ההרים שפיתח ג'ו בריז Mountain Bike "breeze 1", 1977
אופני ההרים הראשונים היו ה-breeze, שפיתח ג'ו בריז - אופניים עם צמיגים רחבים, בעלי משקל קל (שהיה אופייני רק לאופני כביש עד לאותה עת)
אופני אלומיניום להמונים ,Cannondale ST 5001983
ההצלחה של אופני האלומיניום שהומצאו על- ידי חברת קנונדייל, גרמה לכך שכל החברות הגדולות פיתחו דגמים מקבילים משלהם וכיום מדובר באחד החומרים הזמינים ביותר בתעשיית האופניים
ה-BMX מירוצי אופניים אתגריים BMX Bikes ,1970
מירוצי ה-BMX שהחלו באופן עצמאי ולא מאורגן התפתחו בשנות ה-80 לספורט מסעיר, מאתגר וזול שאפשר היה להתנסות בו קרוב לבית
ראלי צ'ופר - להיט שנות ה-70 Raleigh Chopper Bicycle ,1967
אופני הילדים משנות ה-70, הפכו בזכות העיצוב שלהם לאייקון תרבותי. הם יוצרו על-ידי חברת ראלי בהשראת אופנוע הצ'ופר והפכו להצלחה מסחררת ולאחד מדגמי האופניים הנמכרים ביותר בתקופה
אופניים בשירות הצבא במלחמת העולם השנייה | BSA Airborne, 1940
ב-1880 חברת Birmingham Small Arms שעסקה במקור בייצור כלי נשק, פיתחה אופנים שהתקפלו ואפשרו לצנוח עימם. הפטנט שימש במלחמת העולם השנייה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.