חגיגות העלאת תקרת החוב של ארה"ב וסיום שיתוק הממשל לא הפכו אותנו למאושרים. להפך, הם חיזקו אצלנו כמה מחשבות ביחס לכיווני השקעה עתידיים. במחשבות אלו נשתף היום. מדובר בחיפוש הדרך הנכונה להשקיע ב-2014. למספר 2014 כשלעצמו אין כמובן משמעות בתהליך, ועל פי הניתוח הטכני, מגמת העלייה של השווקים תקפה. באופן שגרתי, לקראת סיומה של שנת מסחר ופתיחתה של חדשה, אנחנו בודקים את עצמנו ומקיימים חשיבה עמוקה על אסטרטגיית המסחר הכללית.
נתחיל בגרפים: אם תסתכלו על אלו של חברות הצרכנות בארה"ב, תראו שהן מתחילות להיחלש. אלו המניות שהובילו וסחבו על גבן את ה"יציאה מהמשבר". בהכללה, אלו לא המניות שמתדלקות את גל העלייה הנוכחי. תסכלו על הגרפים של WMT, TGT, KO, AEO ועוד רבות אחרות - נראה שדלק "ההתאוששות" הכלכלית, שהונע על ידי הזרמה מסיבית של כסף והגברת הצריכה של הצרכן האמריקאי, כבר לא אפקטיבי; או שהמשקיעים מעריכים כי הוא יאזל בקרוב.
שינויים בהרגלי הצריכה
על זה נוסיף עוד מחשבה משלנו. העולם משתנה. הרבה דברים קורים: ארה"ב נחלשת ולא ממהרת לצאת למלחמות, הגירעונות הממשלתיים עולים, כסף מודפס על ידי מדינות שיכולות להדפיסו, עלויות הבנייה עולות כתוצאה מתהליכי עיור, שיעור האבטלה עולה, הביטחון הפנסיוני יורד, סין ממשיכה להתחזק, ומודעות חברתית, צרכנית, אקולוגית ואישית ממשיכה לחזק את השפעתה על מגמות עולמיות.
בהכללה, המשמעות היא שלמעט אותו אלפיון חסין-כל, דפוסי צריכה ימשיכו להשתנות. מה שאפשר לקנות בזול ופחות, יקנו בזול ופחות. רואים את המעבר למכוניות קטנות יותר; רואים את העלייה במניית הצרכנות הקבועה היחידה שלנו בתיק, SVU , רשת מרכולים זולים; ורואים גם את הדעיכה בהתלהבות ממוצריה היקרים של AAPL , שעה שחברות אחרות מציעות מוצרים טובים יותר במחיר נמוך יותר.
נראה שלרשתות וליצרני מוצרי בסיס יהיה קשה יותר להרוויח. ממכירת ביגוד למשל. ראו את מניותיה של חברת אברקרומבי ופיץ' (ANF ). השווקים בשיא והמניה, ששהתה ב-2011 סביב 74 דולר, נסחרת נכון למועד כתיבת טור זה ב-34 דולר. אם תרצו, תסכלו מה קורה לטבע. גם תרופות גנריות ניתן היום לייצר ולקנות בזול יותר.
אז אלו מניות כן נהנות מאמון המשקיעים? למשל סטארבקס, SBUX (או DIS). למה צרכנים ממשיכים לקנות קפה יקר? כי הם מקבלים איכות, שירות וחוויה. קבלו באותה הזדמנות גם הערכה ביחס לקופיקס הישראלית: הגימיק של קפה ב-5 שקל לא יחזיק מעמד לאורך זמן, אם נצטרך לעמוד חצי שעה בתור בשביל לקנות אותו, וחברות אחרות יציעו קפה משובח יותר. כדאי לכם לקרוא את הספר האחרון על יציאתה של סטארבקס מהמשבר - מעורר השראה ותחליף משובח למהלך היח"צ של רולדין ורני רהב.
גם המניות של רשת המזון האורגני WFM נמצאות בשיא, וגם המניות של רשת דומה שהונפקה לא מזמן, FWM, מתפקדות לא רע. המסקנה: חוויה, ערכים, שירות, בריאות, איכות - כן. אבל בכל מקום אחר שאפשר לחסוך, נראה לנו שנמצא במגמה של לחץ מתמיד על מחירים ומרווחים. ראו את חשבון הסלולר שלכם. המשמעות למשקיע: תהליך בחירת המניות יהיה הרבה יותר קשה.
פייסבוק או גוגל?
המגמה הכללית לא מספיקה. עובדה, אם השקעתם במניות של תאגידי הענק (כאמור KO, TGT, WMT ואחרים), לא נהניתם מהגאות בבורסה. אם אתם עובדים רק עם ניתוח טכני, הגרף יעשה עבורכם את העבודה. אם אתם משלבים גם קריטריונים של השקעה, קחו בחשבון שמגמות עולמיות, ולא מכפיל ותוצאות של רבעון אחרון, נותנות את הטון היום יותר מתמיד.
איפה עוד נשקיע? נשקיע בשירותים ומוצרים שהמגמות העולמיות תומכות בצריכתם. למשל, ג'ים רוג'רס דיבר בריאיון על השקעה בחברות תעופה סיניות, בשל הגידול בתיירות ומספר הטיסות של סינים. גם השקעה בבתי מלון נראית רלוונטית, וכן בחברה כמו גוגל שמתפתחת לכיוונים עתידיים. לא בטוח שלחברות כמו פייסבוק, זינגה, טוויטר ודומותיהן יהיה מקום לטווח ארוך בתיק.
נשקיע יותר באסיה (יש כבר את FXI ו-VNM), ויותר בסחורות וחומרי גלם (כולל מים וחקלאות). בקיצור: נחזק אחיזה במגמות עולמיות, ערך מוסף ומוצרים ושירותים קיומיים. נהיה חשדניים מאוד ביחס לעסקי אוויר, לייקים, ציוצים וכדומה.
לא במקרה נכנסה נייקי למדד הדאו ג'ונס כמייצגת את הכלכלה האמריקאית העכשווית. צרכנים רוצים להתחבר למותג שמשדר ספורט, בריאות, חדשנות ואיכות. ובתמונת ראי מניות קוקה קולה יורדות. כמו עבור חברות הסיגריות, סביר שגם בהקשר של משקאות חסרי ערך בריאותי, בלשון המעטה, יימצאו השווקים שבהם קוקה קולה תמכור, והיא גם יכולה לחדש; אבל אם תסתכלו על ההצלחה של סודהסטרים (SODA), תבינו שוב שטרנד עולמי (עלויות, אקולוגיה) יכול לכרסם חזק גם במותגי על.
והערה לסיכום: נמשיך להישאר על הגבול התחתון של מספר המניות בתיק, כלומר קרוב ל-30 מניות. זאת למען המיקוד והאיכות של העבודה הטכנית. כמובן שיש לנו עוד את נובמבר-דצמבר, שבהם ננסה למצות את עליות השערים שאמורות להיות על פי המסורת.
הכותב הוא מנכ"ל משותף וראש תחום פיננסים בחברת BePlusDo - פיתוח כלים וטכנולוגיות אימון, ואסטרטג ההשקעות של קרן הגידור Green Ocean. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.
ziv@beplusdo.co.il
www.facebook.com/groups/themallglobes
קניון המניות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.