נעילה חיובית באירופה; ירידה בשיעור האבטלה בספרד

שיעור האבטלה בספרד ירד ל-26.1% ברבעון השלישי ■ המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בירידות; החוזים העתידיים נסחרים בעליות ■ מדד HSBC של מנהלי הרכש בסין רשם קריאה של 50.9 באוקטובר

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') בעליות, על רקע מגמה מעורבת בבורסות אסיה ומספר נתוני מאקרו שפורסמו בסין וגוש האירו.

מדד ה- Stoxx Europe 600 מטפס בכ-0.3% לאחר שאתמול קטע את רצף העליות הארוך ביותר מאז 2010, בעקבות ירידה בלתי צפויה ברווחי החברות האירופיות, כפי שעולה מעונת הדוחות לרבעון השלישי. עם זאת, מתחילת החודש המדד עלה ב-3%.

אתמול הכריז הבנק המרכזי האירופי על תקנות רגולציה חדשות ועל מבחני לחץ לבנקים הגדולים ביבשת. במסגרת התקנות, ייבחנו מאזני הבנקים והנכסים המסוכנים שלהם, והם יידרשו להגדיל את ההון להיקף של כ-8% מסך הנכסים המסוכנים שהם מחזיקים.

בספרד פורסם היום כי שיעור האבטלה ירד מעט לרמה של 26% (שנתי) ברבעון השלישי. זאת בהשוואה לשיעור אבטלה של 26.1% ברבעון השני. נזכיר, שיעור אבטלה בקרב הצעירים בספרד עומד על יותר מ-50%. בתוך כך, אתמול הודיעה ממשלת ספרד כי היא מעריכה שכלכלת המדינה יצאה ממיתון ושבה לצמוח ברבעון השלישי.

מאוחר יותר התפרסם מדד מנהלי הרכש של גוש האירו בסקטור הייצור והשירותים. המדד בסקטור הייצור רשם קריאה של 51.3 נקודות, מתחת לצפי המוקדם בשוק שעמד קריאה 51.4 נקודות בחודש אוקטובר. גם המדד בסקטור השירותים לא עמד בציפיות ורשם קריאה של 50.3 נקודות, בעוד התחזיות עמדו על 52.3 נקודות.

מגמה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום (ה') במגמה מעורבת, על רקע נעילה שלילית בוול סטריט אמש ולמרות שנתון מאקרו מהותי שפורסם בסין הצביע על שיפור בפעילות הכלכלית. החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על פתיחה יציבה.

אחת הסיבות המרכזיות שהעיבו על המסחר באסיה היא העלייה בריביות בסין, עניין שמעלה את הספקולציות כי הכלכלה השנייה בגודלה בעולם עלולה לרסן את שוק האשראי שלה.

בסין פורסם בנוסף כי מדד מנהלי הרכש של HSBC טיפס לשיא של 7 חודשים בחודש אוקטובר. המדד רשם קריאה של 50.9 נקודות באוקטובר, לעומת קריאה של 50.2 נקודות בספטמבר. נזכיר, קריאה מעל 50 נקודות מעידה על התרחבות בפעילות הייצור בעוד קריאה נמוכה מעידה על התכווצות. לפי נתוני הסקר, הזמנות המוצרים החדשות עלו לרמה של 51.6 נקודות, כאמור, שיא של 7 חודשים.

"כלכלת סין עדיין במגמת צמיחה מתונה, אומנם לא צמיחה גבוהה כפי שהתרגלנו לראות בעבר אך הכלכלה צומחת בקצב סביר ומעל הקו התחתון שהציבה הממשלה", טוען לואיס קוז'ס, כלכלן ראשי בחטיבת סין ב-RBS. "הם ירצו לראות שיפור נוסף בעתיד", הוא הוסיף.

הירידה החדה שרשמה אתמול בוול סטריט יצרנית הציוד המכאני קטרפילר יצרה הדים שליליים בקרב יצרניות יפניות. נציין את Hitachi Construction Machinery, ואתKomatsu שרשמו ירידות חדות.