סנטור אמריקאי על איראן: האופציה הצבאית עדיין על השולחן

הסנטור ג'ורג' מיטשל, מי שניסח את "מפת הדרכים" המציעה פיתרון לסכסוך הישראלי פלשתיני, נשא דברים במסגרת כנס פירמת עורכי הדין DLA Piper ואמר כי "הבנייה של כלכלה, יצירת עבודות והזדמנויות, גורמת לשלום לא פחות ממאמצים ממשלתיים

"כשאין אופק, זה בא לידי ביטוי בכל התחומים. הסכסוך בצפון אירלנד, לא היה כלכלי, הוא היה על ענייני דת, גבולות, דברים שדומים גם כאן. אבל מתחת לפני השטח, העניינים הכלכליים, שיעור האבטלה הגבוה וחוסר בהזדמנויות הביאו את האנשים לבצע פעולות אלימות".

את הדברים הללו אמר היום הסנטור ג'ורג' מיטשל, מי שניסח את "מפת הדרכים" המציעה פיתרון לסכסוך הישראלי פלשתיני, והיה גם שליחו של ממשל אובמה הראשון למזרח התיכון, אשר הופיע היום בכנס של פירמת עורכי הדין DLA Piper שנערך במלון רויאל ביץ' בת"א.

"הבנייה של כלכלה, יצירת עבודות והזדמנויות, גורמת לשלום לא פחות ממאמצים ממשלתיים. וזה חשוב ונכון בכל אזור. אני נוסע ומסתובב לכל אורך המדינה, הגדה המערבית, עזה והמדינות הערביות. אחת החוויות שהיו לי, הייתה כשלקחו אותי במסוק של האו"ם לגבול ישראל לבנון מהים, וטסנו לאורך הגבול מזרחה עד לסוריה. זו חוויה ממש יפה לראות איך בצד הישראלי כל הר, גבעה ומטר של אדמה, מפותחת לטובת התושבים".

מיטשל התייחס לחידוש המו"מ עם הפלשתינאים, ואמר כי "כינון מדינה פלשתינית בגדה המערבית יכולה להיות רק אחרי שישראל תהיה מוכנה להבטיח את ביטחון אזרחיה. האם יש סיכון שאותה מדינה שתקום תיפול לאחר מכן לטובת החמאס? כן, אבל אני מאמין שהסיכון של נפילת הגדה המערבית לידי חמאס וגורמים קיצוניים, הוא הרבה יותר גדול אם לא תהיה מדינה פלשתינית בגדה המערבית".

כשנשאל לגבי איראן, אמר מיטשל כי "האופציה הצבאית תישאר על השולחן במהלך המו"מ עם איראן, , אבל יש נושאים שארה"ב וישראל לא חושבים בצורה דומה, זה עובדה. העובדות המודיעיניות משותפות לכל הצדדים המחלוקות הם על המסקנות שנובעות מהם. הנשיא של איראן, -לחוץ מכך שהסנקציות שהופעלו על איראן השפיעו על הכלכלה, וחשוב לראות שהפעולות שהאיראנים יבצעו בחודשים הבאים יהיו תואמים לדיבורים שלהם".

מיטשל הוסיף כי "ארה"ב הובילה את העולם לעידן הגרעיני, ולאחר מכן עשתה הרבה מאמצים למניעת התפשטותו. יש היום בעולם 9 מדינות עם נשק גרעיני. יש הרבה מדינות עם יכולת לפתח נשק גרעיני, שנמנעו מלעשות זאת, בין היתר בגלל המאמצים של ארה"ב. אם איראן תשיג נשק גרעיני, זה יכול להוביל למירוץ חימוש גרעיני בכל אזור המזרח התיכון, וכמה מדינות כבר מכינות את הקרקע, מה שגם יפר יפר את היציבות באסיה. 50-60 שנה היינו עם 9 מדינות בעלות נשק גרעיני, ואם איראן תהיה עם נשק גרעיני, אנחנו מהר מאוד יכולים לעלות למספר גבוה בהרבה של מדינות המחזיקות בנשק גרעיני", סיים מיטשל.