משה כחלון על הבנקים: "איפה שאין תחרות הצרכן אומלל"

"בשנים האחרונות הצרכנים הרגישו מנוצלים, וראו שסל המוצרים כאן יקר לעומת חו"ל. הסיבה המרכזית היא חוסר תחרות"

"בנושאים הצרכניים והחברתיים הבנקים נכשלו ובגדול. אני קורא לבנקים: שימו בדירקטוריון כיסא ריק של חברתיות, חמלה. צריך להתחשב באוכלוסיות החלשות יותר, ולא להתייחס אליהן כשקופות" - כך אמר היום (ב') שר התקשורת לשעבר משה כחלון בכנס בנושא בנקאות חברתית של המכללה האקדמית נתניה.

כחלון, שחיבר באחרונה הצעה לרפורמה במערכת בנקאית, קרא לממשלה להתערב בענף הבנקאות: "אני איש כלכלה חופשית ובעד מינימום התערבות, אבל יש מקומות שהממשלה חייבת להתערב בגלל הגודל והעצומה של הגופים. על מנת לייצר תחרות בבנקים, צריך את התערבות הממשלה".

כחלון, שהוביל את המהפכה בענף הסלולר התייחס למצבו של הצרכן הישראלי. "בשנים האחרונות הצרכנים הרגישו מנוצלים, וראו שסל המוצרים כאן יקר לעומת חו"ל. הסיבה המרכזית היא חוסר תחרות. איפה שיש מונופולים הצרכן אומלל, ובמקום שיש תחרות הצרכן המלך".

כחלון סקר בדבריו את הגורמים לתחרות הנמוכה בבנקים. כחלון ציין כי ישנן כמה סיבות לתחרות הנמוכה בבנקים. "ראשית, הבנקים חוסמים כניסה של בנקים זרים. בנק זר שייכנס ירצה להשתלב קודם במגזר העסקי, אבל שם הבנקים הישראליים חוסמים אותו במחירים נמוכים. כדי לפצות על המחירים הנמוכים במגזר העסקי, הבנק גובה מחירים גבוהים ממשקי בית. הבנקים יודעים לייצר מקורות הכנסה משירותים שונים", אמר כחלון.

עוד הוא ציין כי התחרות הנמוכה נובעת מכך, שהבנקים לא שקופים. "הלקוח לא יודע כמה הוא משלם. הוא מקבל המון ניירות ודוחות, ולא ממש מבין, כמו שהיה בעבר עם החשבונות בחברות הסלולר. התוצאה היא שהלקוח כבול באזיקים, ושבנק לא עוברים".