תקלה של בבילון או סנונית ראשונה?

אחרי שנים של אופטימיות, כולל בזמן המשבר הפיננסי, אנחנו מוצאים עצמנו הופכים להיות שמרנים בהשקעות ‏‎■ למשל ברתיעה מהשקעה במניות הרשתות החברתיות

‎ערב אחד לפני שנים, בדרך להרצאה על שוק ההון, קראתי מאמר או ריאיון עם וורן באפט, שמסביר למה מניות הטכנולוגיה הן בועה. זה היה כמובן לפני התפוצצותה. מאז עברנו גם את בועת האשראי והנגזרות.‏

אחד הטיעונים של באפט, כפי שאני זוכר אותו, היה שכל ענף חדש שמתפתח, מכיל בהתחלה הרבה חברות שיורות לכל הכיוונים. בסופו של דבר מרבית החברות נעלמות, ומעט מהן נשארות. קשה לדעת מראש מי יישארו. כדוגמה הוא הביא את יצרניות המטוסים - כשהתחילו לייצר מטוסים היו עשרות ומאות חברות, אך מספרן הצטמצם מאוד, וכיום יש לנו רק שתי חברות גדולות מובילות, בואינג ואירבוס. ‏

באפט צדק כידוע לגבי מניות הטכנולוגיה, למרות שעבר פרק זמן לא מבוטל עד שצדקתו הוכחה. צריך סבלנות ומוניטין כמו של באפט בשביל לספוג ביקורת וטענות לחוסר רלוונטיות, עד שהעובדות בשטח מוכיחות שאתה צודק. ‏

עברו שנים. באפט שמר על המוניטין שלו וצבר עוד ועוד כסף, בין היתר משום שניצל את ההזדמנויות שהמשבר הפיננסי זרק לפתחו. עבורי הוא תמיד היה מודל לדרך שבה יש להתייחס להשקעה - מודל שאני משלב בעבודת הניתוח הטכני. כמובן שהתבגרתי וצברתי מיילים בהשקעות. ועכשיו אני רוצה לשתף בתחושה שלי ביחס לבועה הבאה.‏

לדעתי, היא מתנפחת בקרב מניות "הלייקים והציוצים" וכל התעשייה הנלווית. אני כותב זאת כאשר פייסבוק נסחרת בשווי שוק של 122 מיליארד דולר, לינקדין ב-25 מיליארד דולר, עוד עשרות חברות הקשורות בענף (ניתוח גלישה, פרסום ופריסת תוכן ועוד ועוד) מושכות מיליארדים של כספי משקיעים, ואנו ערב ההנפקה הצפויה של טוויטר. על אלו נוסיף את מניות המשחקים המקוונים, אשר להן יש ייצוג בקניון, בינתיים. ‏

בועה חברתית?‏

הסיבה הבסיסית לתחושה שלי, היא שהחברות האלו לא מייצרות משהו בר-קיימא. בעוד העולם כורע תחת נטל כלכלי, האבטלה גואה, הגירעונות הממשלתיים עוברים אולי את נקודת האל-חזור, חברות קמעונאיות נאבקות על מרווחים ורווחיות, קשה לי לראות איך חברות ש"לא מייצרות דבר" או מייצרות משחק שהיום הוא להיט ומחר שוכב כאבן שאין לה הופכין, מצליחות לייצר הכנסה ולצמוח לאורך זמן. ‏

‎כמובן שניתן לטעון שאני טועה בגדול, ואולי אני אכן טועה, הרי היום חלק מהחברות האלו מכניסות ומרוויחות מפרסום. לדעתי, יש עם הרווח הזה מספר בעיות: הראשונה היא שהוא יתחלק בין מספר גדל והולך של חברות; השנייה היא שיש סיכוי סביר שהאפקטיביות שלו תרד, משום שהגולשים יהיו אדישים או אולי אפילו יפתחו התנגדויות לפרסום.‏

הבעיה השלישית היא שהתכווצות הכלכלה העולמית הריאלית (כמות הכסף ופוטנציאל חדוות הקנייה שיש לאנשים) תימשך. אבטלה עולמית גואה וגירעונות ממשלתיים עולים לא יכולים להוביל למקום אחר. כתוצאה מכך צרכנים יקנו מה שנחוץ ומשתלם ויגיבו פחות לפרסום.‏

אם אתם מתרשמים מנתון כלכלי חיובי זה או אחר, תבדקו על כמה אנשים הוא משפיע ובאיזו מידה. כל מי שנמנה עם המעמד הכלכלי הבינוני ומטה מרגיש את ההתכווצות הכלכלית במשכורתו (תראו כמה עובדים מפוטרים, גם בישראל, או שמקצצים את שכרם) ובפנסיה העתידית שלו. ‏

ולמי שחשובים לו מספרים, להלן כמה מכפילי רווח חזויים ל-2015, שסיפק לנו סרגי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר: ‏FB‏ - 27.6; ‏LNKD‏ - 66; ‏SFLY‏ - 72; ‏NLSN‏ - 15; ‏NFLX‏ - 32; ו-AMZN‏ - 42.‏

אז אני שם את עצמי במקום הלא נוח של מי שחושב שמתפתחת בועה, ויכול לטעות או לחכות זמן ממושך, שבמהלכו תהיה גם תחושת החמצה של הזדמנויות לכאורה, של מניות שעולות ועולות (ע"ע אמזון). לפחות בכל הקשור לניהול התיק כאן, אני לא מתכונן להשתתף, בהכללה, בחגיגה.‏

די אם נגיד את המילה בבילון בשביל להבין מה יכול להיות פה, וכמה רגיש הנושא, ואולי כדאי להעיף מבט על הגרף של זינגה. יש בקניון עוד נציגות למניות מהתחום (בענף המשחקים זינגה ו-GLUU‏; בשירותי פרסום ‏MM‏), שכן לא מדובר כאן באיזו מחשבה שדורשת תגובה מיידית; אבל כאמור הכיוון הוא החוצה.‏

אם אכן מתפתחת פה בועה, התפוצצותה תהיה הרת אסון, שכן חלק ממשקיעי הרשת החברתית עושים זאת מתוך "הפוזיציה" שלהם כצרכנים מכורים ושייכים לשכבה כלכלית רחבה ופגיעה.‏

כל זה מתחבר כמובן לכיוון הכללי שלנו לבניית תיק של חברות שמייצרות משהו שהצריכה שלו היא בת-קיימא (ואין זה בהכרח תשתיות, מזון או בריאות; גם תעופה ותיירות נכללים), ו/או שקשורות במגמה עולמית (אקולוגיה או סין למשל), ו/או שמייצרות ערך מוסף שיכול להחזיק מעמד יותר משנה-שנתיים (סטארבקס כבר אמרנו?). אז וורן באפט עוד לא נהייתי, אבל הנה כתבתי סוג של מכתב למשקיעים. חבל שכבר "חטפו" לי את ישקר.‏

ומי שבכל זאת רוצה מניות אינטרנט? להלן רשימת המומלצות "תשואת יתר" של אופנהיימר, נכון ל-31 באוקטובר: FB , MOVE, ANGI,YHOO ,IACI , AMZN , LQDT, SCOR, TRMR ו-MM.]

הכותב הוא מנכ"ל משותף וראש תחום פיננסים בחברת ‏BePlusDo‏ - פיתוח כלים וטכנולוגיות אימון, ואסטרטג ההשקעות של קרן הגידור ‏Green Ocean‏. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם‏

ziv@beplusdo.co.il‏‏

www.facebook.com/groups/themallglobes

קניון המניות
 קניון המניות