מהפכת הסלולר הותירה בצל את השינויים הדרמטיים בתחום הטלפוניה הקווית - אולם גם כאן השתנו פני הדברים מהותית. על אף ההובלה המסורתית של בזק, שנהנתה שנים ארוכות משוק בלעדי, קיימת היום לא מעט תחרות וניסיונות להוריד את רצפת המחיר כדי להעיר אנשים ולגייס לקוחות - כמו המבצע שערכה סלקום בקרב לקוחותיה לאחרונה, במסגרתו הציעה קו ביתי חינם לשנה.
רבים בוחרים לדבר מהסלולרי גם מהבית, למרות הקרינה שהמכשיר פולט. קהל מבוגר יותר יעדיף לרוב את דרך ההתקשרות המסורתית, ובמגזרים מסוימים - כמו המגזר החרדי - השימוש בקו ביתי נרחב במיוחד: "הרבה מוותרים היום על קו ביתי, בעיקר צעירים", אומר גורם בענף. "מי שעדיין מצטרף לשוק הן משפחות צעירות. קו ביתי מזוהה עם השלב בחיים שבו נודדים פחות ממקום למקום. העברת קו נחשבת חלק אינטגרלי ממעבר דירה, ולא הרבה לקוחות שכבר מחזיקים בקו מוותרים עליו לגמרי".
בינתיים, יורדים המחירים וגדלה מידת הערנות שהוא נדרש - לאו דווקא כדי לעבור תדירות מחברה לחברה, אלא גם כדי לשפר את תנאיו בחברה שבה הוא נמצא. לא מעט לקוחות "נתקעים" עם חבילות ישנות, ואפילו לא טורחים לעקוב ולברר מה מגיע להם וכיצד ניתן לחסוך בעלות החודשית. נציגי המכירות, לעומת זאת, נערכים לקרב על הלקוח ומוכנים להתגמש במקרים רבים מתחת לרף החבילה הרשמית.
בינתיים, מעלה השוואה כוללת כמה מסקנות מעניינות: ראשית, עבר לקוח ממוצע, בזק - שעד כה נתפסה כיקרה - מציעה תעריף נמוך יחסית, של 50 שקל לחודש במהלך השנה הראשונה. שנית, דווקא סלקום-נטוויז'ן - שהשיקה קו ביתי רק לאחרונה ויצאה עם מבצע של קו חינם לשנה - יקרה יותר מהמתחרות עבור לקוח ממוצע. למעשה, לרוב היא היקרה ביותר עם מסלול ללא הגבלה במחיר (רק בבזק מצליחים לעבור אותה במסלול המורחב).
המסקנה השלישית היא שהוט - שבעבר נתפסה כחלופה הזולה לבזק - אינה בהכרח אטרקטיבית לעומת בזק (כשנבחן הקו הביתי בפני עצמו ולא כחלק מחבילת טריפל). בסופו של דבר, המחיר ברוב החברות עבור לקוח ממוצע מתכנס סביב 50 שקל לחודש. עבור כל אחד מדפוסי השימוש שבחנו (ממוצע, ממעטים ומרבים לשוחח) תהיה ההצעה הטובה ביותר דווקא זו של אחת החברות הגדולות - בזק או הוט. אם בתחילת הדרך הציגו המתחרות החדשות יתרון ניכר יותר במחיר, הצטמצם הפער עם הזמן וכיום ההפרש הכולל עומד על שקלים ספורים - שגם אותם, כאמור, ניתן לפעמים לצמצם בשיחה מול נציג מכירות.
בזק: כדאי לעדכן
אחרי שנים של בלעדיות, בזק עדיין נהנית מנתח שוק משמעותי של כ-60%. היא כפופה לחוקים רגולטוריים המגבילים את טווח המחירים שהיא מציעה, כך שבחלק מהמקרים תעריפיה גבוהים משל המתחרות - 85 שקל לתוכנית המירבית, שאפילו אינה מוגדרת ברוח הימים האלה "ללא הגבלה" אלא כוללת 1,000 דקות. רבים מלקוחותיה הוותיקים, שלא עדכנו תעריפים ומסלולים, משלמים תעריפים גבוהים הכוללים לעתים גם מרכיב של דמי שימוש בקו, ופשוט אינם מודעים לאלטרנטיבות הזולות יותר בתוך החברה. לכן חובה לגלות ערנות כל העת, ולהתאים את המסלולים לאלו הקיימים היום. אל תהססו להתקשר, לברר, לבחון חלופות נוספות בהתאם לדפוס השימוש וגם להתמקח על המחיר - מה שמתגלה לא אחת כיעיל, במיוחד אם הזכרתם מעבר אפשרי למתחרות.
בבזק מפלחים את המשתמשים ל-4 דפוסי שימוש - ומתמחרים בהתאם: לקוח ממוצע ישלם עבור 300 דקות חודשיות 50 שקל לחודש למשך שנה, ולאחריה 60 שקל. עבור 1,000 דקות שיחה ישלם הצרכן 85 שקל לחודש, תעריף שיעלה ל-95 שקל אחרי שנה, ומי שיסתפק במאה דקות חודשיות ישלם 40 שקל בשנה הראשונה ו-50 שקל לאחריה. בכל המסלולים הנ"ל כל דקה מעבר לבנק הדקות עולה 18 אגורות לדקה.
לזה מוסיפים בבזק אפשרות לתשלום עבור "קו קל" - כזה שמשמש לרוב לשיחות נכנסות או לפקס, בעלות של 25 שקל לחודש כשכל דקת שיחה מתומחרת בנפרד: 25 אגורות.
הוט: עדיף טריפל
הקלף החזק של הוט הוא כמובן חבילות הטריפל, שמושכות לא מעט לקוחות בעסקת טלפון-אינטרנט-ערוצים (במחירים של 200 ל-450 שקל). למי שיבחר לרכוש שירותי טלפון ביתי בלבד, מציעה החברה שני מסלולים: 300 דקות ב-50 שקל, או 1,000 דקות ב-60 שקל. המסלולים ללא התחייבות ולתקופה בלתי מוגבלת, כשהוט רשאית לעדכן את המחיר מעת לעת - כך שכדאי לעקוב היטב. המחיר אינו האטרקטיבי ביותר: עבור ממעטי דיבור, אפילו בזק זולה יותר.
אורנג' ו-012: דומות
התעריף של אורנג' אטרקטיבי עבור המרבים לדבר - 35 שקל לחודש ללא התחייבות וללא הגבלה, אך לשם התקנה נדרש נתב אלחוטי בעלות של 16 שקל לחודש על פני 3 שנים - ובסך-הכול 576 שקל (ההתקנה חינם), ו-51 שקל בחודש.
012, השלוחה הנוספת של אורנג', מציעה תנאים דומים: תוכנית ללא הגבלה ב-35 שקל לחודש, ללא התחייבות - אלא שכאן מוצע גם מסלול מוזל, הכולל 250 דקות לנייח ולנייד בעלות של 16.20 שקל לחודש, ללא התחייבות.
עלות לכל דקה מעבר לחבילה עומדת על 15.1 אגורות. גם כאן נדרש נתב אלחוטי במחיר 16 שקל לחודש שנוסף לתשלום החודשי.
014 בזק בינלאומי: קטנה אך לא זולה
גם כאן מוצעים שני מסלולים: חבילת 1,000 דקות לכל היעדים בישראל ב-46 שקל, או חבילה ללא הגבלה ב-60 שקל לחודש. ציוד הקצה הנדרש כולל "פרייבט בוקס" - קופסת התקשרות בהשאלה תמורת 10 שקלים בחודש, באמצעותה ניתן לחבר עד 2 קווי טלפון ביתי ולהפעיל שירותים כמו הדפסה אלחוטית מכל מכשיר ברשת, שיתוף קבצים בין מחשבים באופן אלחוטי, גישה מלאה לפורטל הטלפון הביתי לביצוע שינויים ועוד ללא עלות נוספת.
013 נטוויז'ן (סלקום): יקרה
בקבוצת סלקום, הכוללת את 013 נטוויז'ן, מציעים חבילה ללא הגבלה ב- 70 שקל בחודש - במרבית המקרים, היקרה ביותר עבור הלקוח.
לצורך התקנת הקו הביתי, החברה מספקת ללקוחותיה נטבוקס הכולל Wi-Fi בהתקנה עצמית, ללא עלות וללא צורך בהחזרתו.
לקוח שמעוניין, יכול לקבל נטבוקס וטכנאי עד הבית בעלות של 300 שקל במזומן.
5 עצות לפני שמזמינים קו טלפון ביתי
1. משתלם?
האם משתלם להחזיק קו ביתי? היום, כשחבילות הסלולר ללא הגבלה, ניתן על פניו להסתפק במכשיר סלולרי ולחסוך עלויות של חבילה נוספת. מנגד, יש לקחת בחשבון שכל תקלה או אי זמינות בנייד תותיר אתכם ללא אלטרנטיבות.
2. אין הבדל בעלות החיוג
בעבר היה משתלם לחייג לסלולרי מסלולרי. היום כוללות חבילות הדקות בספקיות השונות חיוג לכל מספר בארץ, נייד או קווי, כך שאין הבדל בעלות.
3. קרינה
ניהול שיחות מהבית בסלולרי יעלה לכם ולילדיכם, בשעות קרינה רבות ומיותרות.
4. איכות הקו
בעוד שבזק מציעה תשתית קווית והוט נסמכת על כבלים, ספקיות האינטרנט מציעות קו טלפון המתנהל על תשתית האינטרנט, מה שעשוי לעתים לעורר בעיות בקו בעת תקלה בתשתית האינטרנט או עיכובים בגלישה. כדאי לנסות ולהתרשם מלקוחות קיימים בסביבת מגוריכם האם הם מרוצים מהחברה אליה אתם שוקלים לעבור. חשוב לציין שבהפסקות חשמל הקו לא עובד.
5. חבילות
לא רק הוט - אלא גם ספקיות האינטרנט כורכות לפעמים חבילות תקשורת כוללות, שעשויות להוזיל את סך הוצאות התקשורת בבית. בדקו מה הצרכים שלכם והאם כדאי להרכיב חבילת תקשורת בהתאם.
פרשנות: העולם עובר למובייל / גד פרץ
חשיבותו של קו הטלפון הביתי הפכה כמעט ללא רלוונטית עבור רוב משקי הבית. למרות זאת, הוא עדיין מהווה משתנה חשוב במפת אסדרת שוק התקשורת. לירידה בחשיבותו של קו הטלפון הביתי היו כמה סימנים לאורך השנים. זה החל ברגע שהשוק נפתח לתחרות לשחקנים חדשים, ועוד קודם כאשר הוט נכנסה לשוק התקשורת והחלה למכור את קו הטלפון בחבילת הטריפל שלה במחיר אפס.
אך מה שהוריד את קרנו של הטלפון הביתי, מעבר לסלולר כמובן, הייתה החלטת משרד התקשורת להפריד את רכישת הטלפון מרכישת קו האינטרנט. כל עוד חויב מי שהזמין קו אינטרנט להזמין גם קו של בזק ולשלם עליו דמי שימוש, נתפס הטלפון הביתי כחלק אינטרגלי משירותי התקשורת של בזק, שהיא עדיין מונופול בתחום הטלפוניה. ברגע שבוטלה ההצמדה וניתן היה להזמין קו אינטרנט ללא קו טלפון, רבים מהמשתמשים העדיפו לא לקחת קו טלפון מבזק שנמצא בפיקוח מחירים ולכן גם יקר יותר מרוב המתחרים.
לא ניכנס לשאלת ההשפעות הטכנולוגיות ומדוע רוב המתחרים מציעים טלפוניה במחיר אפסי, זה כמובן קשור לכך שהאינטרנט הפך לפרוטוקול התקשורת במרבית השימושים. מה שכן צריך לבחון בהיבט הרגולטורי הוא האם קיים בכלל שוק של טלפוניה קווית שמחייב אסדרה והאם בזק היא בכלל מונופול בתחום הזה.
לפני כעשור עלתה השאלה הזו מספר פעמים בין בזק לרשות ההגבלים העסקיים, שקבעה שבזק היא מונופול בטלפוניה. רשות ההגבלים לא רצתה לשמוע על כך שמדובר במוצרים תחליפיים, ולא שעתה לכל חוות הדעת שבזק הציגה ולפיהן הסלולר תפס את מקומו של הטלפון הקווי בקרב הציבור כטלפון המרכזי שבו הם משתמשים. נדמה שהיום השאלה הזו כבר לא קיימת יותר, וניצחון הסלולר לא נתון בספק.
קן ביתי
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.