שחרור האוסף: האספן המושבע, ארני דרוק, מוציא את אוספיו למכירה

אלפי פריטים - מספרי ילדים נדירים, כתבי משוררים, אמנות, יין ותיעוד אירועים היסטוריים, במכירה של אוסף ארני דרוק שתתקיים השבוע

פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש שהוא לא יכול להחזיק יותר בכל נכסיו, ועליו לשחררם, עם כל הצער שבדבר, בעודו יכול לראות לאן יישא אותם טעם הקהל. זהו ההסבר המשוער שניתן להצמיד להחלטתו של ארני דרוק, עו"ד במקצועו ואספן מושבע של אמנות ושל מזכרות ועתיקות, המעמיד את אוספיו למכירה. אלפי פריטים, שהצטברו בעשרות שנים של ליקוט ואספנות בלתי נלאית, יעלו על הדוכן בשבוע הבא, במכירה מיוחדת של בית המכירות הירושלמי קדם.

דרוק הוא אחד האספנים הגדולים בארץ, בין היתר של אמנות ישראלית ושל צילום ארץ-ישראלי. גם אם האוסף שלו אינו נחשב מהיקרים או מהנוצצים ביותר בזירה, הוא ייחודי הן ברוחב אופקיו והן בבחירות הייחודיות שלו. בין אלה - מכתבים וספרים נדירים, כמו עותק ראשון של כתבי ש"י עגנון עם הקדשות הסופר, זוכה פרס נובל, אוסף ספרים מאת לאה גולדברג, אלכסנדר פן או יהודה עמיחי, גלויות בכתב ידו של דוד פוגל, ספרה הראשון של יונה וולך "דברים" עם הקדשה שלה ליאיר הורביץ ואוסף פריטים וכתבים של דוד אבידן, ואפילו יין מסדרות ישראליות משובחות.

מרון ארן מבעלי בית המכירות קדם, מסר בשיחה עם "גלובס" כי סך מחירי הפתיחה במכירה מגיע ליותר ממיליון דולר. "אנחנו מקיימים את המכירה במקביל און-ליין ורוב הקונים, יותר מכך - רוב המוסדות המתחרים על הקנייה הם מחו"ל", אומר ארן.

הדבר נכון גם למזכרות "שואה" ופריטים ממלחמת העולם השנייה, שעלו לכותרות לאחרונה. ארן מדגיש, כי מרבית המכירות בתחום זה מתחלקות בין חמישה-שישה מוסדות אקדמיים, מוזיאונים ומכוני מחקר שמתעדים ואוספים את הפריטים למחקר ולתצוגה מושכלת לציבור. "אגב, אני לא אמכור חפצים פטישיסטיים, כמו טלאי צהוב או סמלים נאציים, אלא חפצים שיש בהם ערך תיעודי-מחקרי. אמכור מסמכים וצילומים של תעודות, מכתבים, פריטים אישיים. בין הקונים למשל מוזיאוני השואה בעולם והספרייה הלאומית הגרמנית".

- איך אספן כל-כך רגשי וסנטימנטלי מחליט באופן כה קיצוני למכור הכול?

ארן: "באספנות יש הרבה פסיכולוגיה, אובססיה ועניין של אהבה ותשוקה לדבר. כמו בדחף האספני, אין ספק שגם ההחלטה להתנתק קשורה לתהליכים שבין אדם לבין עצמו.

"יכולות להיות סיבות רבות", ממשיך ארן. "דרוק אסף באופן שדרש השקעה עצומה של זמן וכסף, מחקר בחנויות ובמכירות פומביות ובשווקים. האמנות היא רק נושא אחד מהמגוון המרתק של בחירותיו: דרוק הוא בעליו של האוסף הפרטי הגדול בעולם של מהדורות ראשונות ונדירות של ספרי ילדים, אוסף כרזות היסטוריות, כמו זו של 'שבוע התעופה, 1940' והכרזה הרשמית בעיצוב יוחנן סימון ליום העצמאות הראשון של ישראל. עוד בין אוספיו - אלבום התצלומים של אברהם סוסקין המתעד את שנותיה הראשונות של תל-אביב, כולל הצילום המקורי של 'הגרלת הצדפים' ההיסטורית, אוסף הסכם השלום - כולל צילום חתום ע"י סאדאת, בגין וקרטר מקמפ דיויד ועוד".

- אתה מצפה להתעניינות ציבורית רחבה גם מצד הקהל הפרטי?

"יש כבר עניין רב, אבל קצת מוקדם להעריך את ההיקף. יש מספר אתרים שעוסקים בהעברת לייב אוקשן בעולם שמקדמים את המכירה".

תצוגה: 10-20 בנובמבר, קדם מכירות פומביות, המלך ג'ורג' 58, בניין היכל שלמה, ירושלים. המכירה ביום ד', 20.11, משעה 17:00. www.kedem-auctions.com