פרטנר והוט מובייל מטלטלות את שוק התקשורת. שתי החברות צפויות להקים רשת סלולרית משותפת, מהלך שמוביל לדרמה לא קטנה ונראה כמו אחת מהעסקאות המהותיות ביותר בתחום בשנים האחרונות. העסקה, אם תאושר, תיצור גלי הדף שיורגשו למרחוק. עם זאת, כמו תמיד, ראו לשים לב שלד הסיכויים, קיימים גם סיכונים גדולים.
בסוף השבוע דיווחו כאמור פרטנר והוט מובייל על עסקה להקמת רשת סלולרית משותפת, במקביל לסיכום על העברת הנדידה של לקוחות הוט מובייל לרשת פרטנר החל מ-2015. במיזם המשותף יחזיקו שתי החברות בבעלות שווה, ובתמורה כל אחת תקצה את נכסי התשתית שלה לטובת המיזם, בין אם מדובר בתדרים ובין אם מדובר באתרים סלולריים.
מכיוון שלפרטנר, בשליטת חיים סבן, יש הרבה יותר אתרים והרבה יותר תדרים, היא תקבל מהוט מובייל כמה מאות מיליוני שקלים עבור הזכות להשתמש באתריה. בכמה כסף מדובר? הצדדים לא מוכנים לגלות, אבל מה שבטוח הוא שהוט מובייל עשתה כנראה את עסקת חייה ופרטנר עשתה עסקה טובה מאוד עבורה בטווח הארוך.
שחקן חזק ורעב
אז איפה הסיכונים? הסיכון המהותי בעסקה, ובואו נעזוב כרגע את שאלת המחיר והאם פרטנר מכרה בזול כמו שאומרות השמועות - הוא העובדה שהוט מובייל, בשליטת פטריק דרהי, עומדת להתחזק משמעותית והדבר הופך אותה לשחקן הרבה יותר מסוכן. כיום הוט מובייל נמצאת במשבר גדול. החברה לא מגייסת מנויים ונדרשת להקים רשת בפריסה ארצית מלאה. המצב שבו החברה לא מסוגלת להתרומם, להשקיע בשירות שלה כמו שצריך, למתג את עצמה כרשת איכותית וכו' - צפוי להשתנות בעקבות העסקה.
ברגע אחד הוט מובייל הופכת להיות שחקן שיש לו רשת מושלמת גם בדור השלישי ובעיקר בדור הרביעי, ואת כל זה החברה מקבלת במינימום השקעה. זה אומר שאנחנו מקבלים שחקן סלולרי חזק מאוד ורעב שכבר לא סובל מנחיתות בכל הקשור לרשת.
הוט הסירה מעליה דאגות שקשורות לפריסה ובניית אתרים חדשים, הורידה מעליה הוצאות תפעול כבדות, ועכשיו היא פנויה לשחק בגזרת השיווק והמחיר כחלק מקבוצת תקשורת אחת גדולה. בכל אחת מבין הסיטואציות שיתוארו בהמשך, הוט מובייל, וגם גולן טלקום, יוצאות מורווחות בגדול מהשינוי הדרמטי שנוצר בשוק בעקבות העסקה.
מה זה אומר מבחינת יתר השחקנים? בואו נתחיל בגולן טלקום. מחוללת התחרות, כינה אותה שר התקשורת גלעד ארדן, והבטיח שהיא תמצא את דרכה למיזוג עם פלאפון או סלקום, כך שלא תישאר חברה ללא תשתיות.
נכון להיום גולן מחוזרת על-ידי שתיהן. מיכאל גולן ינהל משא-ומתן מול שתיהן וישיג את העסקה שתבטיח לו את אותם התנאים לפחות שהשיגה הוט מובייל. זו מתנה שהוא לא חלם לקבל כי מצבו מבחינת בניית הרשת הסלולרית הנדרשת ממנו הרבה יותר קשה ומסובך. גולן טלקום לא יכולה לעמוד בתנאי המכרז ולפרוס רשת בפריסה ארצית. גולן גם לא יכולה להתמודד, בשלב הנוכחי, על מכרז לרכישת תדרי דור רביעי וספק רב אם היא תוכל להקים רשת, גם אילו קיבלה את התדרים.
לפיכך יש להניח שגולן תצעד בדרכה של הוט מובייל ותחתום על הסכם כזה או אחר מול פלאפון או סלקום, וכך תרוויח בגדול את עצמאותה. כאמור, במצב הקיים, הסיכוי שלה לשרוד לאורך זמן כשחקן ללא גב של קבוצת תקשורת הוא לא גבוה.
ומה כל זה אומר על השחקניות הוותיקות ועל השוק הסלולרי בישראל בשנים הבאות, בהנחה שיהיו כאן 3 רשתות סלולריות ו-5 מפעילים? במשפט קצר זה אומר שחיטת גרונות לאורך זמן ואיום גדול מאוד על השחקניות הוותיקות. למה? מפני שהוט מובייל וגולן טלקום הופכות להיות רצות קלות-משקל, בעוד פרטנר סלקום ופלאפון לא יוכלו לקיים את מבנה ההוצאות שלהן במחירים כל-כך נמוכים.
זה יהיה סביר מאוד להניח שברמות מחיר של מתחת ל-100 שקל לחודש (60-70 שקל ככל הנראה) עבור חבילה סלולרית, השוק הסלולרי יתקשה להחזיק 5 שחקנים שאליהם צריך להוסיף מפעילים וירטואליים שמזנבים בהם עם מחירים מאוד נמוכים. אין לכך אח ורע באף מדינה בעולם, וישראל לא שונה.
מה שכנראה יקרה הוא שהחברות הוותיקות יצטרכו להיכנס למהלך מאוד אגרסיבי של פיטורים והתייעלות כי דווקא בגלל עסקאות מיזוג הרשתות, גולן טלקום והוט מובייל יישארו בשוק כשחקניות מאוד רעבות. עלויות התפעול של האחרונות יירדו בצורה דרסטית והן יקבלו במקביל רשת באיכות של הוותיקות. זה גוזר על השוק המשך שהייה במקום נמוך מבחינת מחירים והשאיפה של החברות הוותיקות, לצמצום את מספר השחקנים על מנת שיוכלו להעלות מחירים, הולכת ונעלמת.
לסלקום יש מה להפסיד
אם ננסה לדרג את השחקניות, ניתן לראות שאם סלקום לא תחתום עם גולן טלקום על רשת משותפת, היא תפסיד הכי הרבה. פלאפון בהיותה חלק מקבוצת בזק, תיפגע כמובן אם לא תחתום עם גולן אבל כחלק מקבוצת תקשורת ובעיקר כחלק מבזק, עבורה זו פגיעה נסבלת.
פרטנר קנתה לעצמה הזדמנות ארוכת טווח להפחתת עלויות משמעותית בעקבות ההסכם עם הוט מובייל משום שהאחרונה תישא באופן שווה בעלויות תפעול הרשת. זה מבטיח לה גם פחות השקעות בדור הרביעי כי המיזם המשותף יכלול את כמות האנטנות הגדולה ביותר בשוק, דבר חיוני לדור הרביעי שדורש הרבה יותר אתרים והרבה יותר תמסורות להעברת אינטרנט בין האתרים והלקוחות.
בשורה התחתונה, לסלקום יש הכי הרבה מה להפסיד והיא תהיה מוכנה לשלם הרבה מאוד כדי לא למצוא את עצמה בעמדת נחיתות מול מתחרותיה. בכל מקרה, מה שבטוח הוא שהחברות הוותיקות הולכות לעבור תקופה הרבה יותר קשה בשנתיים-שלוש הקרובות ומי שחשב שצמצום הענף נעצר, יצטרך לשקול מחדש את תפיסותיו.