בורסות אירופה סגרו בירידות; "השווקים עצבניים"

מאקרו: האבטלה בבריטניה ירדה - 7.6% ■ מנהיגי המפלגה הקומוניסטית סיימו פגישה בת 4 ימים ופרסמו הצהרות פושרות לגבי "התפקיד המכריע של השווקים"

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ד') בירידות שערים זה היום השני ברציפות, זאת בצל דוחות שליליים שפרסמו מספר חברות ענק ביבשת ובציפייה דרוכה לקראת מספר נתונים מהותיים שיתפרסמו מחר. בוול סטריט המגמה מעורבת.

מדד ה-Stoxx 600 רשם ירידה של כ-0.5%, ובכך חתם את הראלי שהוביל אותו לשיא של 5 שבועות, מאז הבנק האירופי המרכזי הודיע כי הוא מפחית את הריבית לשפל של 0.25%.

"אנחנו קרובים לסיום עונת הדוחות ועד כה הם היו חצי בהירים וחצי אפלים", טוען אנדאס ליקו, אסטרטג השקעות בכיר בחברת קליגל הפנר. "הנתונים שיתפרסמו בימים הקרובים, ביניהם תביעות האבטלה השבועיות ונתוני הייצור, יספקו מידע נוסף לגבי התוכניות של הפד. כולם מנסים לנחש כעת מתי יתחיל צמצום רכישות האג"ח והשווקים עצבניים בשל כך".

בבריטניה פורסם כי שיעור האבטלה ברבעון השלישי ירד לרמה שנתית של 7.6%, הרמה הנמוכה ביותר מאז 2009. זאת לעומת שיעור אבטלה של 7.7% ברבעון השני. לשם השוואה, שיעור האבטלה בגוש האירו עומד על 12.2%.

מחר יתפרסמו נתוני הצמיחה בגוש האירו, חודש לאחר שהגוש נחלץ ממיתון מתמשך, יהיה מעניין לראות האם הצמיחה תהייה חזקה מספיק בכדי שהכלכלה האירופאית לא תגלוש למיתון נוסף. לפי הערכות, הכלכלה הגרמנית צמחה בקצב של 0.3% והכלכלה הצרפתית צמחה בקצב של 0.1%. הנתון המשוקלל צפוי להראות כי גוש האירו צמח בקצב של 0.2%.

מניות הבנקים והאנרגיה הובילו את הירידות. מניית קרלסברג רשמה עליות חדות לאחר שדיווחה על תוצאותיה ברבעון השלישי וחתכה את תחזית המכירות לשוק הרוסי.

מאוכזבים ממנהיגי סין

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום (ד') בירידות, לאחר שהמשקיעים התאכזבו מההצהרות הפושרות של מנהיגי סין לגבי הרפורמות הכלכליות ועל רקע ספקולציות שהפד יחליט להקדים את צמצום התוכניות להקלה כמותית.

אתמול סיימו מנהיגי המפלגה הקומוניסטית פגישה בת 4 ימים המכונה "פלנום", בסיומה אם היו צפויים להציג רפורמות כלכליות מרחיקות לכת כפי שהם הצהירו. במקום זאת, הם הציגו מסמך מעורפל עם אלפי עמודים, שלא כלל את הרפורמות הכלכליות שלהן ציפו בשווקים.

מעצבי המדיניות בסין דיברו בעיקר על התפקיד המכריע של השווקים בכל הנוגע להשפעת השווקים על הכלכלה, ובכך שהם ייקחו אותם בחשבון בכל אסטרטגיה כלכלית עתידיתי. אנליסטים מציינים כי זהו שינוי מהותי בשפה של מנהיגי סין, שראו בשווקים תפקיד בסיסי בלבד בכל הנוגע להשפעתם על הכלכלה. בנוסף, מנהיגי המפלגה הקומוניסטית הכריזו על ועדה מיוחדת שתפעל ליצור רפורמות כלכליות.

"הרבה אנשים ציפו כי בתום הפגישה מנהיגי סין יכריזו על צעדים ממשיים, אך זה לא קרה", אמר אנדרו סוליבן, מנהל השקעות בחברת Kim Eng בהונג קונג. "השווקים פשוט מאוכזבים", לדבריו.

מניות הבנקים והטכנולוגיה בסין רשמו ירידות בעקבות ההצהרות הפושרות של מנהיגי בסין. נציין את מניית חברת האינטרנט הסינית Tencent Holdings שנופלת ביותר מ-2%. מניית Noble Group הציגה ירידות חדות לאחר שדיווחה על ירידה ברווחים.