רוב התלונות נגד קרנות הפנסיה וחברות הביטוח לא מוצדקות

כך עולה מדוח הממונה על הביטוחה ■ דוח השנתי מגלה כי 1.1 מיליון איש הצטרפו לפנסיה חובה במסגרת צו ההרחבה כל סוכן קיבל ב-2012 עמלות בהיקף ממוצע של כ-467 אלף שקל

אחת מכל חמש תלונות שהציבור העביר לאגף שוק ההון, הביטוח וחיסכון באוצר כנגד חברות הביטוח וקרנות הפנסיה נמצאה ככזו ש"יש בה ממש". כך עולה מהדוח השנתי ל-2012 שפרסם היום (ד') האגף שגילה כי בחר שלא להתערב ב-81% מהתלונות כנגד חברות הביטוח שהוגשו אליו ושהטיפול בהן נסגר. לעומת זאת, בתחום הגמל נמצא שרק ב-5% מהתלונות שנסגרו "היה ממש" (לעומת שיעור של 25% ב-2011).

בבחינת אופן התנהלות החברות בטיפול בפניות הציבור, המבוסס על 5,046 תלונות, עולה כי שירביט הציגה את הדירוג הרע ביותר בתחום הביטוח הכללי, וזאת במרחק גדול מהבאה אחריה - שלמה ביטוח. מהצד השני בולטת לחיוב ביטוח חקלאי ואחריה שומרה. מקרב החברות הגדולות בולטת לחיוב קבוצת מגדל עם הדירוג הטוב ביותר נכון ל-2012. בהתייחס לטיפול בתלונות הציבור בתחום ביטוח החיים בלטה לרעה הכשרה חברה לביטוח ואחריה מנורה מבטחים, כשמהצד השני בלטו לחיוב הראל ומגדל שהיו היחידות עם ציון הגבוה מהממוצע הענפי.

בהסתכלות על הדירוג בתחום הטיפול בפניות הציבור בתחום ביטוחי הבריאות בולטות לרעה החברות איילון ודקלה שבבעלות קבוצת הראל, כשביטוח ישיר ומגדל בולטות לחיוב. בביטוחי הדירה והרכב רכוש (הביטוח המקיף וצד ג' לרכב) המצטיינות בתחום הטיפול בפניות הציבור היו אליהו וביטוח חקלאי).

ביחס לתחום החיסכון הפנסיוני גילה אגף שוק ההון כי סך נכסי החיסכון לטווח ארוך של חברות הביטוח, קרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות עמד בסוף 2012 על כ-1.03 טריליון שקל, כאשר בשנה החולפת הציבור הפקיד באפיקי החיסכון הללו סך של כ-69 מיליארד שקל ומשך מתוכם "רק" 45.7 מיליארד שקל. ההפקדות לשוק הפנסיוני היוו ב-2012 כ-7.4% מהתמ"ג. כמו כן, האוצר מציין כי בשנים 2003-2012 הציגו חברות הביטוח, קופות הגמל, קרנות ההשתלמות וקרנות הפנסיה תשואה נומינלית ברוטו שנתית ממוצעת של 7.85%.

החל מינואר 2008 ישנה חובת חיסכון לפנסיה אצל העובדים השכירים. מאז ועד היום הצטרפו למעגל החוסכים לפנסיה במסגרת צו הרחבה זה כ-1.1 מיליון איש - "שיעור ניכר מתוך כמיליון השכירים שלא היו מבוטחים בהסדר פנסיוני ב-2007", כדברי האוצר. עוד עולה, שלמעלה מ-90% מהמצטרפים לקרנות הפנסיה במסגרת צו ההרחבה הינם שכירים בעלי הכנסות הנמוכות מ-6,000 שקל לחודש, בעוד שרק 17% הינם שכירים בעלי שכר של מעל ל-8,000 שקל לחודש.

עוד גילה האוצר, כי עד סוף 2012 הבנקים ייעצו פנסיונית לכ-254,335 לקוחות על נכסים בסכום כולל של 56.6 מיליארד שקל, כאשר עד היום נכנסו לאתר האינטרנט לאיתור חשבונות אבודים למעלה ממיליון משתמשים.

עוד עולה מהדוח, כי בסוף 2012 פעלו בישראל 12,121 סוכני ביטוח הפעילים ב-1,207 סוכנויות ביטוח. ב-2012 שילמו חברות הביטוח כ-5.7 מיליארד שקל בתשלומי עמלות (עלייה של כ-8.4% ביחס לסך של כ-5.2 מיליארד שקל ב-2011). מכאן שבחישוב גס ניתן לאמוד שכל סוכן קיבל ב-2012 עמלות בהיקף ממוצע של כ-467 אלף שקל, בעוד שכל סוכנות ביטוח ממוצעת קיבלה עמלות בהיקף ממוצע של כ-4.33 מיליון שקל.

ביטוח
 ביטוח