בנט ל"גלובס": שיחותיי בארה"ב חוצפה? חובתנו לדבר על כך

בראיון ל"גלובס" מגיב שר הכלכלה על דיווחים שלפיהם פגישותיו עם מחוקקים בקונגרס על איראן הכעיסו גורמים מסוימים בממשל האמריקני ■ אומר: "לגיטימי שננהל דיאולוג עם הממשל והקונגרס בעניין כה חשוב" ■ קרי: "אנו 100% לצד ישראל"

בראיון ל"גלובס" הגיב אמש (ה') שר הכלכלה, נפתלי בנט, על דיווחים ששיחות שניהל בוושינגטון עם מחוקקים בקונגרס על תכנית הגרעין של איראן הכעיסו גורמים מסוימים בממשל אובמה. "רק טבעי הדבר שנדבר עם שותפינו האמריקאים על נושא חשוב כל כך", אמר בנט. "הפגישות שלי הן לגיטימיות לגמרי. יותר מכך, הן חובתנו".

יום לפני הראיון אמר מקור בוושינגטון ל"גלובס", כי בחוגי הממשל בארה"ב שורר זעם על יזמת בנט להיפגש אישית עם סנאטורים וצירים על גבעת הקפיטול ולשכנעם להתנגד לעסקה אפשרית עם איראן שלא תכלול התחייבות איראנית מפורשת לפרק כליל את התשתיות לייצור נשק גרעיני.

נראה שהכעס בממשל בא לידי ביטוי בדברים שהשמיע שר החוץ ג'ון קרי בשימוע בדלתיים סגורות בוועדת הבנקאות של הסנאט ביום ד' בערב, שעון ישראל. המגזין המקוון "באזפיד" דיווח על חילופי הדברים בשימוע על סמך מידע שסיפק עוזר למחוקק בסנאט. לדברי מקור זה, "כל אימת שמישהו אמר משהו על 'מה יאמרו הישראלים', קטע קרי את הדובר ואמר, 'אתה צריך להתעלם ממה שהם אומרים לך, הפסק להאזין לדברי הישראלים על נושא זה'".

בעוד שקרי לא הזכיר את בנט בנאומו, אמר ל"גלובס" מקור בגבעת הקפיטול, כי גורמים מסוימים בממשל רואים בביקור בנט מעשה לא יאה. לדעת המקור, דברי קרי בשימוע משקפים דעה זו. "אנשים בממשל משתמשים במילה חוצפה", אמר המקור. "הם טוענים, איך היה נתניהו מגיב לו אובמה היה שולח שר בקבינט שלו לירושלים כדי שיעשה לובינג אצל ח"כים נגד הרחבת ההתנחלויות"?

בנט הגן בלהט על מגעיו בושינגטון: "אני לא אומר לאמריקאים איזה מידע הם צריכים לאמץ. אך זה בהחלט לגיטימי שנחלוק עמם את המידע שיש בידינו ונדגיש את המשמעויות של הוויתורים שארה"ב רוצה לעשות לאיראן תמורת הקפאה של התכנית הגרעינית לשישה חודשים בלבד. הקפאה? אסור להסתפק בפחות מאשר פירוק מוחלט של כל רכיבי התכנית הגרעינית של האיראנים. חובתנו לומר זאת. אני רוצה להביא לידיעת האמריקאים את העובדה שהוויתורים שארה"ב תכננה לעשות לאיראן יגללו אחורה את התכנית הגרעינית של איראן רק 24 ימים".

"מדיניות ממשלת ישראל היא לנהל שיח עם בעלות הברית שלנו וכמובן עם ארה"ב", אמר בנט. "אנו מנהלים מו"מ עם הממשל ועם הקונגרס על נושא איראן. החובה שלנו היא להביא את הנתונים כפי שאנו רואים אותם ומבינים אותם ולפרט את משמעויותיהם באזני כולם".

גורמים ישראליים הודו אתמול, בשיחות ל"גלובס", כי שיחותיו של בנט על גבעת הקפיטול אכן "הקשו על חייו של קרי". השימוע בוועדת הבנקאות של הסנאט, שבו ביקש קרי מהמחוקקים לא להטיל סנקציות חדשות על איראן, הניב בעיקר ביקורות שליליות.

כך, למשל, לפי הדיווח ב"באזפיד", אמר אחד המשתתפים, הסנטור הרפובליקאי מארק קרק: "זה היה אנטי-ישראלי למדי. הייתי אמור להפסיק להאמין לכל מה שהישראלים אמרו לי לפני זמן קצר, ואני חושב שלישראלים יש שירות מודיעין טוב למדי... אני חושב שאנו צריכים להאיץ את הסנקציות. דברי קרי היו בלתי משכנעים והם לא היו מספיקים מבחינת ביטחונה של ישראל".

"היום ראיתי את המלחמה הגרעינית העתידית במזה"ת", אמר קרק. הוא אף השווה את ממשל אובמה לממשלת נוויל צ'מברלין.

סנטורים רפובליקאיים אחרים מתחו אף הם ביקורת על דברי קרי בשימוע. "דבריו היו אמוציונליים", אמר הסנטור הרפובליקאי בוב קורקר. "אני מוכרח לומר שאני מאוכזב מהצגת הדברים".

אך הגורמים הישראלים הביעו תרעומת על עצם הביקורת שנמתחה על בנט. "וכי הנשיא ברק אובמה, או שר החוץ ג'ון קרי לא באו לישראל ודיברו ישירות עם העם בישראל, מעל לראשה של הממשלה, כדי לשכנע את האזרחים לאמץ הסכם שלום הפלסטינים?" - אמר אחד מהגורמים. "איך זה שונה ממה שעושה פה בנט"?

בראיון ל"גלובס" ציין בנט שהוא מעלה בשיחותיו בוושינגטון את התנהלותה הנוקשה של ארה"ב בוועידת הפסגה ברייקייאוויק, בירת איסלנד, ב-1986, בין הנשיא דאז, רונלד רייגן, ומזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הסובייטית, מיכאיל גורבאצ'ב. בגלל העמדה הבלתי מתפשרת של רייגן בסוגיית טילים בעלי ראש חץ גרעיני לטווח בינוני, התפוצצה הפסגה, אך שנה לאחר מכן נכנע גורבאצ'ב ושתי המעצמות חתמו על אמנה לצמצום מספרם של טילים אלה.

"מה לא אמרו אז על רייגן? שהוא מחרחר מלחמה, שהוא מסיט את הדיפלומטיה לשוליים, אבל מבחן התוצאה הוא שקובע ובסופו של דבר נחתמה האמנה, שהיא אחד מהנצחונות הגדולים של ארה"ב במלחמה הקרה עם בריה"מ דאז", אמר בנט. "גורבאצ'ב הקומוניסט לא נעשה גורבאצ'ב ההיסטורי בגלל עצמו אלא בגלל הלחץ של רייגן. נשיא איראן חסן רוחאני אולי אינו גורבאצ'ב אבל כדי שהוא יהפוך לגורבאצ'ב של המזה"ת צריך להדק את הסנקצית סביב צווארו".

קודם לכן, בנאום במכון ברוקינגס, אמר בנט, שהוא אינו מאמין שאיראן לא תקבל לעולם הסכם שבו היא נדרשת לפרק כליל את תשתיתה הגרעינית. "איראן אינה קוריאה הצפונית", אמר שר הכלכלה. "החברה האיראנית דומה לזו של ישראל. איראן לא תסכים לחיות בבידוד ובמצוקה כלכלית כמו קוריאה הצפונית. אני מאמין שאם נגביר את הלחץ, נקבל את התוצאה הרצויה. אנו נמצאים סמוך מאוד למטרה. אנו צריכים לומר לטהראן, שהיא צריכה לבחור בין שתי אופציות: כלכלה או נשק גרעיני".

"אני ממתין לזמן שבו אני ועמיתי האיראני נחתום על הסכם סחר חופשי בין שתי המדינות שלנו", אמר בנט.

ובינתיים, אולי בגלל התגובות השליליות של מחוקקים על התבטאויותיו בשימוע בוועדת הבנקאות של הסנאט, אמר אתמול קרי, בראיון לערוץ החדשות MSNBC, כי "ארה"ב ניצבת 100% לצידה של ישראל. אין בינינו לבין ישראל שום פער לגבי הדרך שבה תופסים את הסכנה שטמונה באיראן גרעינית".