סימן לבאות? ארה"ב ואיראן ישתפו פעולה בסיוע לסוריה

חשיפה באתר של "פורין פוליסי": השגריר החדש של ישראל בארה"ב, רון דרמר, ונציגי אייפ"ק מסתערים על הקונגרס במאמץ לקעקע את העסקה עם איראן שדוחף ממשל אובמה

ארה"ב ואיראן צפויות לשתף פעולה במאמץ להושיט סיוע הומניטרי לאוכלוסיה האזרחית בסוריה במסגרת מיזם של או"ם. זה יהיה שיתוף הפעולה המדיני הראשון בין שתי המדינות מאז 1979, השנה שבה עלה לשלטון האייתאללה חומייני. עד עתה, ההידברות היחידה בין וושינגטון לטהראן נעשתה במפגשים שנערכו בחודשים שחלפו בין חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון, וכן גרמניה, לבין איראן במאמץ לגבש עסקה להגבלת היכולת הגרעינית של טהראן תמורת הקלה מסוימת בסנקציות שמוטלות עליה. כך דווח אמש (ליל שבת) במהדורה המקוונת של "פורין פוליסי מגזין".

"לשת"פ כזה עשויה להיות חשיבות היסטורית", אמר ל"גלובס" גורם פרו-ישראלי בוושינגטון. "הוא עלול לבשר הפשרה נוספת ביחסים בין ארה"ב לאיראן, מעבר לעסקה על התכנית הגרעינית, שלדעת הממשל תיחתם בתוך כמה שבועות. שת"פ בין איראן לארה"ב יממש את חלום הבלהות המפחיד ביותר של סעודיה, שעדיין זוכרת במרירות את היחסים הקרובים בין ארה"ב לאיראן בתקופת השאה".

לדברי דיפלומטים ופקידים באו"ם, שמצוטטים ב"פורין פוליסי", שיתוף הפעולה הצפוי יהיה הסימן המובהק ביותר לנכונותן של ארה"ב ואיראן לפעול יחדיו כדי לשים קץ למשבר בסוריה, והוא מצביע על ההפשרה הגוברת ביחסים ביניהן.

ואלרי איימוס, הממונה על תיאום הסיוע ההומניטרי של או"ם לאוכלוסיה האזרחית בסוריה, הזמינה באחרונה יותר מ-10 מדינות, ובכללן ארה"ב, רוסיה, איראן וסעודיה, להשתתף בוועידה רמת-דרג בז'נווה שמטרתה לדרבן את הצדדים הלוחמים בסוריה לאפשר לנציגים של ארגוני סיוע לפעול באזורים של אוכלוסיה אזרחית שחיה במצוקה. הוועידה מתוכננת להיערך בתוך כמה שבועות.

דיפלומטים מארה"ב ואיראן נענו בחיוב להזמנה. "קיבלנו את ההזמנה ואנו מקווים שנוכל לאפשר את השתתפותנו בעתיד הקרוב", אמר פקיד אמריקאי. עלירזה מירויוסופי, דובר משלחת איראן באו"ם, לא אמר במפורש שארצו תשתתף, אך ציין: "אנו מקבלים בברכה כל מאמץ לסייע לעם הסורי, במקביל לצעדים הפוליטיים".

עד עתה סרבה ארה"ב להשתתף בדיונים בחסות או"ם על המצב בסוריה, בפורומים שבהם משתתפת איראן, בטענה שאיראן היא אחד הצדדים הלוחמים במלחמת האזרחים שם, אך עמדת וושינגטון התרככה בעקבות סדרת מגעים רמי-דרג בין פקידים אמריקאיים לאיראניים.

"פורין פוליסי" חושף את האינטנסיביות של מאמצי ישראל להכשיל את העסקה עם איראן, שעומדת בראש רשימת יעדי מדיניות החוץ של הבית הלבן. מקורות רבים על גבעת הקפיטול, רובם ככולם עוזרי מחוקקים, אמרו שהשגריר החדש של ישראל בארה"ב, רון דרמר, שטרם הגיש את כתב האמנתו לנשיא, וכן נציגים של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, "מסתערים" על גבעת הקפיטול במאמץ להפריך את העסקה המוצעת. במקביל ביקר בוושינגטון שר הכלכלה, נפתלי בנט, ששוחח אף הוא עם מחוקקים על הגבעה והסביר להם מדוע מתנגדת ישראל לחבילה. הקמפיין הישראלי מושתת, בין השאר, על פגישות פנים אל פנים עם המחוקקים, שבמהלכן מספקים להם הישראלים נתונים מודיעיניים וכלכליים ששונים מאלה שמציג ממשל אובמה.

התוצאה היא "מלחמת מידע" על ליבם ומוחותיהם של המחוקקים בין נציגי הממשל לנציגי ישראל. זו הסיבה לכך שבמהלך שימוע בוועדת הבנקאות של הסנאט, ביום ד', שבו הופיע שר החוץ, ג'ון קרי, קטעו סנאטורים את דבריו בשאלות שהחלו בערך כך: "אבל הישראלים אומרים ש..." קרי הגיב בזעם כמה פעמים ואמר: "אתם צריכים להתעלם ממה שהישראלים אומרים לכם; הפסיקו להאזין לדברי הישראלים בנושא זה".

כך, למשל, אומרים פקידי ממשל, שההקלות בסנקציות שמוצעות לאיראן יניבו לטהראן לא יותר מ-9 מיליארד דולר. אך גורמים ישראליים אומרים למחוקקים בוושינגטון שההקלות יזרימו לקופות האיראנים 20 מיליארד דולר. או: הגורמים הישראליים אומרים, שהוויתורים שמציעה איראן יגוללו אחורה את הישגיה הגרעיניים ב-24 יום בלבד. פקידים אמריקניים חולקים על כך. וכך הלאה וכך הלאה.

בינתיים מגביר הבית הלבן את הקמפיין שלו למען העסקה עם איראן. פקידים בכירים בממשל תדרכו בסוף השבוע אמצעי תקשורת מרכזיים בארה"ב במאמץ ליצור את הרושם שחתימה על הסכם עם איראן היא כמעט עובדה מוגמרת ולכן המחוקקים צריכים להימנע מקבלת סנקציות חדשות על איראן אחד מהפקידים אמר ל"ניו יורק טיימס", כי יהיה ניתן למצוא פיתרון לאחת הבעיות המרכזיות שמנעו חתימת ההסכם וכי יהיה אפשר לחתום עליו כבר בשבוע הבא.

"בפעם הראשונה מזה כמעט 10 שנים אנו מתקרבים לצעד ראשון שיפסיק את התקדמותה של תכנית הגרעין האיראנית ויגולל אחורה כמה כמה מחלקיה החשובים".

סלע המחלוקת שבו מדובר הוא דרישת איראן שההסכם יכיר ב"זכותה" להעשיר אוראניום. ארה"ב טוענת שלאף מדינה אין זכות כזו לפי האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני. הפיתרון: שני הצדדים יסכימו לא להסכים בסוגיה זו.

וברמז לא דק שראש הממשלה, בנימין נתניהו, מחרחר מלחמה, אמרה אתמול דוברת הסטייט דיפטרמנט, כי "החלופה לדיפלומטיה היא מלחמה". היא הגיבה על קריאותיו החוזרות ונשנות של נתניהו לארה"ב להימנע מחתימה על "הסכם גרוע" עם איראן.

בשלב זה לא ברור אם הבית הלבן אכן יצליח לשכנע מחוקקים לבטל, או לפחות לדחות, הטלת סנקציות חדשות על איראן. צעד כזה יביא כמעט בוודאות להפסקת המו"מ ולאי חתימה על ההסכם. מחוקקים רבים, ובכללם דמוקרטים, עדיין מכריזים שהם יצביעו בעד סנקציות חדשות.

אולם הבית הלבן זכה אתמול בתמיכה מכיוון בלתי צפוי. הסנטור הרפובליקאי ג'ון מקיין, שבדרך כלל משמש קוץ בעכוז הממשל, אמר, כי למרות שיש לו ספקות לגבי השיחות עם איראן, הוא מוכן לתת לממשל כמה חודשים נוספים לפני שיתמוך בסנקציות חדשות. גם הסנטורית הדמוקרטית דאיין פיינסטיין, אמרה אתמול, שהיא מתנגדת נמרצות לעיצומים נוספים נגד מפני שהם יגרמו להפסקת המו"מ.

תחת הכותרת, "עכשיו לא הזמן ללחוץ על איראן", כותב היום "ניו יורק טיימס": הנשיא אובמה ראוי לזמן נוסף כדי לנהל מו"מ עם איראן. אם העסקה לא תצלח, או אם פקחי או"ם יגלו הונאות, הקונגרס יוכל תמיד לחזור ולהטיל סנקציות נוספות. אך אם השיחות יפלו עתה, נתניהו וקבוצות אינטרסנטים ניציות יהיו אבות הכישלון, ואנו ניאלץ לשלם את המחיר".