הריביות נמוכות - וחברות הביטוח משקיעות 36% מהתיק באג"ח

בדיקת השינויים שחלו מתחילת השנה ברכיב האג"ח בתיקי ההשקעות הגדולים של חברות הביטוח: גידול בממשלתיות, ירידה בקונצרניות

בצל רמות השיא שבהן מתבשם שוק המניות בתל אביב, רכיב החוב היה, הנו, וגם יהיה, רכיב מרכזי וגדול בכל תיק השקעות - החל מתיק קטן, ועד לתיקי הענק של המוסדיים.

בימים אלה, בסביבת הריביות הכה נמוכה, שנמשכת זמן ניכר ושצפויה להימשך זמן מה, הולכים וגוברים החששות מהפסדי הון - אם וכאשר תועלה הריבית. מתישהו זה יקרה. הרי כל הורדת ריבית מקטינה את הפוטנציאל להורדה נוספת, ובאופן טבעי מעלה את ההסתברות למעבר להעלאות. מה גם שהפוטנציאל כיום בשוק החוב אינו מכיל די "בשר", והמרווחים ביחס לאג"ח הממשלתיות נמוכים, בוודאי בגופים בעלי רמות סיכון טובות יחסית.

על רקע זה בחנו את השינויים מתחילת השנה ברכיב החוב - הממשלתי הסחיר, הקונצרני הסחיר והקונצרני הלא-סחיר - בתיקי הדגל של הפוליסות המשתתפות ברווחים של חמש קבוצות הביטוח הגדולות. מנהלי ההשקעות הראשיים של מגדל, כלל ביטוח, הפניקס, הראל ומנורה מבטחים חולשים גם על מערכי ההשקעה של קרנות הפנסיה המקיפות החדשות, ובכך שולטים, כל אחד, בנתח אדיר מהחיסכון לטווח ארוך של הציבור.

נכון לסוף הרבעון השלישי ב-2013, הסתכם רכיב החוב האמור, ללא הלוואות פרטיות ועוד כמה אפיקים, בכ-44.3 מיליארד שקל - 10% מעל לסך של כ-40.3 מיליארד שקל בסוף 2012. זאת לעומת תיקים בהיקף כולל של כ-122.8 מיליארד שקל ושל 111.6 מיליארד שקל, בהתאמה.

באופן טבעי, תיק החוב של החברות אינו עשוי מקשה אחת. כך, האג"ח הממשלתיות, שהציגו ביצועים עודפים על פני רוב שוקי האג"ח בעולם, גדלו מתחילת השנה - הן כשיעור מסך התיקים בכל חמש קבוצות הביטוח הגדולות, ובוודאי שגם בהיקף השקלי. מדובר על עלייה של כ-15% בשיעור שלהן ביחס לתיק בתקופה זו, ובעלייה של כ-26% במונחים שקליים.

תמימות דעים בין חמשת מנהלי ההשקעות הראשיים בענף הביטוח קיימת גם ביחס לאפיק האג"ח הקונצרניות הלא-סחירות - שמושפע גם מתהליכים אחרים שמאפיינים את הגופים המוסדיים, ובראשם המעבר להלוואות פרטיות. המנהלים הפחיתו את שיעור האפיק האמור מסך התיק מאז סוף 2012 ועד סוף ספטמבר 2013 בשיעור ממוצע של כ-13%.

במונחים שקליים מדובר על קיטון ממוצע של כ-5%. כלל ביטוח והפניקס הגדילו באחוזים בודדים את החשיפה השקלית שלהן לאפיק זה, בעוד שבתיקי הפוליסות המשתתפות ברווחים של שלוש החברות האחרות קרה ההיפך.

רכיב האג"ח הקונצרניות הסחירות, על המרווחים שמוצאים בו כיום, הצטמצם בכ-6% בממוצע, כשיעור מהתיק. בהראל ובמנורה מדובר על עלייה של רכיב זה ביחס לסך התיק, בעוד שאצל מגדל, כלל ביטוח והפניקס מדובר על ירידה של כ-10%. עם זאת, מבחינה שקלית מדובר בעלייה בארבעה תיקים - החל מעלייה סמלית וזניחה של 0.4% בתיק של כלל ביטוח, ועד לגידול בטווח של בין 16% ל-17% בהראל ובמנורה מבטחים.

הפניקס הכי חשופה

מיהי חברת הביטוח שמחזיקה כיום ברכיב החוב הגדול ביותר בשוק? מבחינה שקלית מדובר במגדל, שמחזיקה גם בתיק הגדול ביותר. ואולם, בפועל מגדל מחזיקה בתיק החוב היחסי הקטן ביותר מקרב חמש קבוצות הביטוח הגדולות.

הממוצע של חמש הגדולות מציג חשיפה של כ-36% - כיום ובסוף 2012 - לאג"ח קונצרניות סחירות ולא סחירות, ולאג"ח ממשלתיות סחירות. במגדל מדובר על שיעור של כ-28.8% בסוף הרבעון השלישי השנה, ושל 30.2% בסוף 2012.

מכאן ששיעור החשיפה הגבוה ביותר לשוק החוב נמצא כאמור דווקא בתיקי המבוטחים של חברת הפניקס, שאצלה 44.9% מהתיק הכולל מנותב כיום לשוקי החוב. זאת לעומת 43.1% בסוף 2013.

אחריה ניצבות בסדר יורד הראל עם 42.9%, מנורה מבטחים - 40%, וכלל ביטוח עם שיעור ממוצע של 36.9%. הפניקס, שאת השקעותיה מנהל רועי יקיר, מפנה כמעט רבע מהתיק שלה לשוק האג"ח הממשלתיות, בעוד שהממוצע של חמש החברות הגדולות עומד על כ-15.2%. בצד השני, מול הפניקס ניצבת מגדל, שאת השקעות העמיתים שלה מנהל עומר קרייזל, ושאצלה כל שקל תשיעי מהתיק הכולל מופנה לאפיק השקעה זה.

שיעור ההשקעה הממוצע של חמש קבוצות הביטוח הגדולות באג"ח ממשלתיות גדל מתחילת השנה בכ-15%, והעלייה האמורה נרשמה בכל אחת מחמש קבוצות הביטוח הגדולות.

את תיק האג"ח הקונצרניות הסחירות הגדול ביותר מציגות מנורה מבטחים, שאת השקעותיה מנהל יוני טל, והראל, שאת השקעותיה מנהל אמיר הסל, עם חשיפה של קצת פחות מ-20%. הפניקס ניצבת בצד השני של הסקאלה, עם החשיפה הנמוכה ביותר מקרב חמש קבוצות הביטוח הגדולות.

החשיפה של חמש קבוצות הביטוח לרכיב זה הצטמצמה מתחילת השנה בכ-6%. מגדל, כלל ביטוח, שאת השקעותיה מנהל שוקי בורשטיין, והפניקס הציגו קיטון בשיעור החשיפה לרכיב זה, בעוד שהראל ומנורה דווקא רשמו עלייה.

בתיק האג"ח הקונצרניות הלא סחירות שבה הפניקס ומציגה את חיבתה לחוב, עם חשיפה של כ-9.1% מהתיק, לעומת חשיפה של 9.9% בסוף 2012. גם באפיק השקעה זה, כמו באפיק האג"ח הקונצרניות הסחירות, חלה ירידה בחשיפה מתחילת השנה, שהורגשה בכל אחת מחמש החברות.

נכון לסוף הרבעון השלישי ב-2013, כ-7.1% מהתיק המשתתף ברווחים של חברות הביטוח הופנו לאג"ח קונצרניות לא סחירות, בעוד שבסוף 2012 דובר על 8.1%.

השינוי בשיעור
 השינוי בשיעור