נעילה חיובית באירופה; "ההסכם עם איראן מחזק את המגמה"

באסיה הסתיים המסחר במגמה מעורבת עם נטייה לעליות ■ עליות קלות במסחר בוול סטריט

המסחר במרבית בורסות אירופה נחתם היום (ב') בעליות שערים, על רקע העליות בוול סטריט וההסכם שנחתם עם איראן אתמול.

הסכם היסטורי בין איראן ל-6 המעצמות, שלפיו תקפיא איראן את היישומים הצבאיים של תוכניתה הגרעינית ל-6 חודשים, תמורת הקלה "צנועה" בסנקציות הבינלאומיות שמוטלות עליה, הושג אתמול. זה הסכם זמני שמניח את התשתית להסכם מקיף יותר, כך מסרו שרת-החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, וראשי משלחת איראן.

נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר אתמול כי ההסכם הוא "ההתקדמות המשמעותית והמוחשית ביותר שעשינו עם איראן מאז שהתחלתי לכהן". הוא הדגיש: "בעוד שההסכם שעליו הכרזנו היום הוא צעד ראשון בלבד, השגנו בו הרבה דברים. עתה, כשאנו צועדים קדימה, הנחישות של ארה"ב תוסיף להיות מוצקה, וכך גם המחויבות שלנו לידידותינו ובעלות בריתנו, ובמיוחד ישראל והשותפות שלנו במפרץ הפרסי, שיש להן סיבות טובות לגלות ספקנות לגבי כוונתויה של איראן", הכריז אובמה.

"אמנם אין היום נתוני מאקרו באסיה אולם ההסכם עם איראן והחלשות הין מול הדולר תומכים בהמשך המגמה החיובית", אמר ל-CNBC סטאן שאמו, אסטרטג ב-IG.

יורגן פיטצ'ן, המנכ"ל המשותף של דויטשה בנק, הזהיר אתמול מפני ריבית פקדונות שלילית, עליה עשוי להכריז הבנק המרכזי האירופי, וטען כי יהיו לצעד שכזה משמעויות בלתי רצויות שעלולות להוביל לבעיות חמורות.

נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי, אמר בהצהרת הריבית של חודש נובמבר, כי הבנק המרכזי "מוכן מבחינה טכנית" לריבית פקדונות שלילית אם המצב הכלכלי לא ישתפר. באותו היום, הבנק המרכזי הדהים את השווקים כאשר הודיע על הפחתת הריבית המרכזית לשפל של 0.25%, אך הותיר את ריבית הפקדונות על כנה, ברמה אפסית.

לפני מספר ימים דווח ב"בלומברג" כי בכירים בבנק המרכזי טענו כי הבנק יכריז על ריבית פקדונות שלילית, במטרה להמריץ את הכלכלה. עם זאת, דרגי שהתראיין בנסיבות אחרות, שלח הכחשה עמומה לגבי הדיווחים.

בטוקיו רשמה מניית Mitsumi Electric עלייה חדה של קרוב ל-10% ומניות פאנסוניק וניקון עלו בכ-3%.