חברת התעופה אל-על מכנסת הבוקר (ג') מסיבת עיתונאים להשקת קווי הלואו קוסט החדשים, והמנכ"ל אליעזר שקדי מגדיר את המהלך כתחילת עידן חדש בתעופה הישראלית.
החברה השיקה מותג תעופה חדש ששמו up, וברצונה לבדל אותו מקווי הטיסות הקיימים. המהלך, אומר שקדי, הוא של התחדשות של שינוי והתאמה לצרכים בעת המודרנית, בהתאמה למהלך השמיים הפתוחים שהשיק משרד התחבורה ובו פתח את תחום התעופה לתחרות.
"המותג החדש מאפשר ללקוח לבחור איך הוא טס ועל מה הוא משלם. הכי חשוב שמדובר במחירים שווים לכל נפש", אמר שקדי היום. "זה עוד מהלך בהתמודדות שלנו בעולם התעופה. אנו נותנים מענה לחברות הלואו קוסט שטסות לישראל באופן אינטנסיבי בעת האחרונה".
עוד הוסיף שקדי כי "הדבר הזה מגדיל את יכולת ההתמודדות שלנו, את מספר הלקוחות שלנו ואת מספר המושבים שלנו. זה מהלך שמאפשר לנו להתמודד אחרת".
בשלב ראשון מדובר ב-5 מטוסים חדשים, 5 יעדים חדשים לטיסות לאירופה, שתי מחלקות ושני סוגי כרטיסי טיסה וטיפול מיוחד בחברי המועדון.
המותג החדש מושק במתכונת טיסות מוזלות ליעדים באירופה. הצרכן בוחר על מה הוא משלם ויכול לטוס כמו שהוא רוצה, עם תשלום נוסף על כל תוספת. עבור הזמנה מראש, מחיר הטיסה יהיה מוזל.
החל מ-30 במארס 2014 אל-על תאפשר טיסות מוזלות לברלין, פראג, קייב, בודפשט ולרנקה. החברה תציע 11 טיסות שבועיות לכל יעד ועד 50 טיסות שבועיות לכלל הנתיבים במותג הזה.
לשם הטיסות יועדו מטוסי 737-800 שנבנו לטובת המותג. יהיו שתי מחלקות שירות: תיירים פלוס עם 36 מושבים ועם מרווח 34 אינטש בין המושבים, והטיסות יכללו כיבוד ושתייה וערכת נוחות. במחלקת התיירים יהיו 144 מושבים עם מרווח של 30 אינטש בין המושבים, ויוצעו כיבוד ושתיה בתשלום, ושמיכה בתשלום.
כרטיס בייסיק יתחיל ב-69 דולר לכיוון לפראג ולבודפשט. החברה תגבה 100 דולר לכיוון בטיסות לברלין, קייב ולרנקה. החל מ-1 ביולי 2014 ייגבו 100 דולר לפראג ולבודפשט, 139 דולר ללרנקה ועד 175 דולר בכלל.
הכרטיס הבסיסי הוא כרטיס סמארט וכולל שירותים ובחירת מושב, כולל כבודה וצ'ק-אין. תהיה גמישות בתנאי הכרטיס ללא תוספת תשלום. בכרטיס זה ניתן יהיה לקחת למטוס תיק יד 6 במשקל ק"ג, על מזוודה במשקל 23 ק"ג ייגבו 20 דולר בהזמנה מראש ו-40 דולר בשדה. בחירת מושב תעלה 10 דולר ו-50 למושב מועדף.
המחירים הם לכיוון, והצרכן יכול לבחור בין האפשרויות.
נציין כי בתוך הפורמט הכרטיסים הזולים נקראים "בייסיק", והכרטיס הרגיל נקרא "סמארט".
הזמנת כרטיסי הטיסה המוזלים תתאפשר דרך אתר ייעודי שיושק בקרוב, דרך סוכני נסיעות ודרך מוקד אל-על (בתוספת עמלה). מודל המחיר יפעל כך שלמקדימים להזמין יהיו תעריפים מוזלים, שילכו ויעלו עם צמצום המקומות הזמינים בטיסות.
"ניהול ההכנסות של הטיסה הוא בהתאם למחלקות וירטואליות שיש במטוס. המחיר עולה ככל שפוחת ההיצע במקומות הישיבה במטוס, וזה לא שונה ממה שקורה בכל החברות. זה לא טיסות שכר אלא טיסות סדירות לכל דבר ועניין".
חשוב לציין כי הטיסות החדשות למעשה ממירות את הטיסות בקווים הללו לטיסות המוזלות בלבד. כלומר, לא תופעלנה טיסות סדירות במתכונת הנוכחית. מכאן שלנוסעים העסקיים במחלקות הגבוהות לא יינתן מענה בקווים הללו.
לדברי שקדי, "באירופה התחרות בתחום הלואו קוסט גוברת גם בקרב חברות התעופה הסדירות. אצל כולן יש מגמה של צמצום המרווחים בין המושבים במחלקות העסקים - לנו יש יתרון עם מרווח של 34 אינטש בתיירים פלוס, לעומת כ-30 אינטש אצל חברות סדירות באירופה".
לדבריו, יותר ויותר חברות לגסי עוברות למודל דואלי במתכונת של טיסות מוזלות, בהן למשל איבריה לופטהנזה, אייר קנדה ו-תאי.
בקו לפראג מפעילה היום אל-על את הטיסה באמצעות טיסת שכר (צ'ארטר) של המותג סאנדור - כאשר שקדי התייחס אל עולם טיסות השכר כאל עולם הולך ונעלם. " כמות טיסות השכר יורד באופן משמעותי לטובת כמות טיסות הלואו קוסט שנמצאת במגמת גדילה".
בעבר, נזכיר, השיקה אל-על מחלקה לטיסות מוזלות שפעלה בתוך טיסות סדירות - מהלך שנחל כישלון והופסק זמן קצר לאחר מכן. שקדי התייחס לכך באומרו כי "בעבר זה היה במתכונת של שני מותגים באותו מטוס, וכאן הסיפור הוא שונה. זה לא משהו שהוא בבחינת אנדרוגינוס. זה מותג שמהיסוד שנבנה כך. בשונה מהעבר, הכול מוצג בשקיפות מלאה, אי-הבהירויות לא קיימות כעת".
את טיסותיה אל-על לא תבצע מאולם הנוסעים החדש שנפתח לאחרונה בטרמינל 1 והמיועד כולו לטיסות לואו קוסט. נקודה זו מצליחה להוציא משקדי תסכול וכעס.
"במתכונת של המותג UP, שאמורה להתמודד עם הלואו קוסט ועם השמיים הפתוחים, מן הראוי שעם פתיחת הטיסות, כבר ממחר טרמינל 1 יהיה זמין לחברת תעופה ישראלית כמו שהוא פתוח לזרות", אומר שקדי. "אני נותן קרדיט למי שצריך להחליט, וכעת אנחנו מחכים לאישור להיכנס לטרמינל 1. זו דרישה לגיטימית. אני מצפה שהתחרות תהיה בתנאים שווים ובהדדיות, ומצפה להכרזה כבר מחר בבוקר".
לואו קוסט
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.