יוטרייד: "ארה"ב עדיין אטרקטיבית יותר להשקעה מאירופה"

יוטרייד: "משקיעים רבים טועים לחשוב כי רמות השיא של המדדים בארה"ב מטים את הכף לטובת השקעה באירופה" ■ "הנטייה הנוכחית של מנהלי השקעות היא לשמור על יחס פיזור של 70% לשוק האמריקני לעומת 30% לשוק האירופי"

ה-S&P 500 ודאו ג'ונס בשיאי כל הזמנים, נאסד"ק עבר את רף ה-4,000 נק' לראשונה מאז 2000, וגם שוקי המניות באירופה, שעדיין לא הגיעו כולם לשיא, מתקרבים לשם. היכן עדיף להשקיע?

רואי קוזין, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות יוטרייד, אומר כי מדדי ארה"ב עדיין עדיפים משמעותית מהשקעה במדדים האירופיים. קוזין ממליץ למשקיעים במניות לשמור עדיין על העדפה לשוק האמריקני לעומת השוק האירופי.

לדבריו, "המדדים המובילים בוול סטריט, 500 S&P והדאו ג'ונס נסחרים כיום ברמות שיא של כל הזמנים. למדד הנאסד"ק פוטנציאל התחזקות של למעלה מ-10% ואז גם הוא יצטרף לחגיגת המדדים שוברי השיאים כשהוא צפוי לשבור את רמת השיא של שנת 2000 - ערב התפוצצות בועת ההיי-טק העולמית. משקיעים רבים טועים לחשוב כי רמות השיא של המדדים בארה"ב מטים את הכף לטובת השקעה באירופה. לשיטתנו, מדובר בטעות ומדדי ארה"ב עדיין עדיפים משמעותית מהשקעה במדדים האירופיים".

לדברי קוזין, "אין חידוש כי השקעה בשוק ההון מגלמת סיכון ולעיתים רב. לכן, משקיעים מצפים לרווח כפיצוי לרמת הסיכון הנלקחת. לא פעם, משקיעים וסוחרים מתגאים בתשואה זו או אחרת בעודם מתעלמים ממרכיב אקוטי במסחר בשוק ההון והינו רמת הסיכון הנלקחת. במילים אחרות, לא חוכמה גדולה להשיג תשואה בגובה 10% כאשר רמת הסיכון הנלקחת הינה גבוהה באופן משמעותי, או שלחילופין ישנו נכס פיננסי אלטרנטיבי שמגלם הזדמנות בעלת פוטנציאל גבוה יותר ברמת סיכון שווה. זוהי הנחת היסוד בתיאורית תיקי ההשקעות בה המשקיעים מנסים להשיג תשואה מרבית לכל יחידת סיכון הנלקחת. אחד הפיתוחים של תיאוריה זו הינו מדד שארפ המשמש להשוואת ביצועי תיקים של מנהלים ומשקיעים שונים. מדד שארפ עושה שימוש בסטיית התקן של תיק ההשקעות כאינדיקציה לרמת הסיכון הנלקחת.

"מבחינת קורלציה, ניתן להבחין שישנו מתאם גבוה בין המדד האמריקאי לאירופאי, כאשר יש עליות או ירידות הן באות לידי ביטוי בו זמנית בשני השווקים הללו. אם נבודד עוד יותר את המשוואה אז נשים לב שתעשיות הפיננסים והאנרגיה בארה"ב מציגות ביצועים עודפים אל מול תעשיות אחרות כמו התשתיות. מנקודת מבט מאקרו רחבה, כל עוד התוכנית המוניטארית המורחבת מתקיימת, השווקים האמריקאים מקבלים יחס עדיף בפיזור בתיק ההשקעות כאשר הנטייה הנוכחית היא 70% שווקים אמריקאים ו-30% אירופאים.

"השווקים באירופה לא מתאוששים בקצב הרצוי, יעדי האינפלציה לא הושגו ורמת האבטלה עדיין גבוהה. הורדה לא צפויה של הריבית בישרה במישרין למשקיעים כי הפיצוי שהם יקבלו עבור הפקדות ביורו יקטן. התנועה החדה למטה הראתה כי המשקיעים מושכים את ידם ומחפשים נכסים פיננסים אחרים בעלי יחס סיכוי-סיכון טוב יותר".

קוזין סיכם כי "כמשקיעים חשוב שנהיה מודעים לרמות הסיכון שאנו לוקחים בהשקעה בשוק ההון. תשואה חייבת להימדד בצמוד לרמת הסיכון הנלקחת. במצב השוק הנוכחי, השווקים האמריקאים מגלמים הזדמנויות בעלות פוטנציאל גבוה יותר, יחד עם זאת חשוב לזכור שבמהלך סוף השבוע הקרוב אמורים להתפרסם מדדים כלכליים נוספים שישפכו אור על התמונה הכלכלית לטווח הזמן הקרוב".