ראלי בדצמבר? 3 אירועים שיכולים לטלטל את השווקים

המשקיעים צריכים לשים לב ל-3 גורמים חשובים שעלולים להביא לעצירת העליות: דוח התעסוקה, הדיונים על הצעת התקציב בקונגרס ופגישת בכירי הפדרל ריזרב

המסחר בוול סטריט ננעל גם אתמול בעליות, על רקע נעילה חיובית בבורסות אירופה ועל רקע שטף נתוני מאקרו מהותיים. מדד הנאסד"ק פרץ שלשום את רף ה-4,000 נקודות והמשיך בהתקדמות אתמול, ה-S&P 500 מעל 1,800 נקודות והדאו ג'ונס מעל 16,000 נקודות.

היום אין מסחר בוול סטריט והמשקיעים כבר מסתכלים לעבר דצמבר, לאחר שהמדדים המובילים המשיכו בהתקדמות מרשימה גם בחודש נובמבר, בהמשך לעליות מתחילת השנה.

באופן מסורתי חודש דצמבר מתאפיין בעליות נאות, עם עלייה ממוצעת של 2.3% למדד ה-S&P 500 (לפי כלכלני ג'יי.פי.מורגן) ועל רקע העליות החדות מתחילת השנה קיים סיכוי של 80% להמשך המגמה החיובית גם בדצמבר.

המשקיעים, עם זאת, צריכים לשים לב ל-3 גורמים חשובים שעלולים להביא לעצירת העליות: דוח התעסוקה, הצעת התקציב ופגישת בכירי הפדרל ריזרב.

ב-6 בדצמבר יתפרסם דוח שוק העבודה לחודש נובמבר, שנתוניו ישפיעו כמובן גם על פגישת הפדרל ריזרב ב-17-18 לדצמבר. נתון טוב מהצפי עם ירידה בשיעור האבטלה עלול להביא לירידות חדות בשוק האג"ח וגם להחלטה של הפד להתחיל בצמצום רכישות האג"ח, וכמובן להשפיע על שוק המניות ושער הדולר.

"זה יהיה מאוד מפתיע עם נקבל דוח תעסוקה חזק מאוד והפד יחליט לצמצם רכישות, אם כי אסור לפסול את זה לגמרי", אומר Mark Luschini, אסטרטג בחברת Janney Montgomery ל-CNBC. "אני לא מסכים עם אלה שאומרים שצמצום רכישות האג"ח כבר מגולם בשוק".

הקונגרס האמריקאי יחזור להתכנס ב-9 בדצמבר וההתקדמות בדיונים על התקציב, או חוסר התקדמות, עשויה להשפיע על המסחר. זאת, כשזכרון המשקיעים מהויכוחים הקשים והשבתת המימשל האחרונה עדיין טרי.

לוצ'יני ואחרים חושבים שהמדדים זקוקים לתיקון בריא למטה אולם הגאות העונתית עשויה להביא להמשך העליות גם בדצמבר, ללא כל קשר להתפתחויות בקונגרס ולנתוני המאקרו. המשקיעים, בכל אופן, חייבים לשים לב ולעקוב אחרי הנתונים ושוק האג"ח.