מדוע לפיד מתמהמה?

הוא מצהיר שהשקל חזק מדי, השינוי בידיו, אך לא עושה דבר

כמעט בכל אירוע שבו הופיע שר האוצר יאיר לפיד החודש, הוא שב והדגיש כי השקל חזק מדי וכי האוצר יפעל על מנת להחלישו.

נו?

אמינות היא מילת המפתח בג'ונגל המט"ח. זהו שוק שבו לכאורה מתקיימים כללי השוק החופשי אולם זה כבר מזמן לא כך. השוק החופשי מת. גופי ענק השתלטו על שוק המט"ח והם מנהלים אותו, לעיתים אפילו בניגוד לכל הגיון כלכלי.

הקו המנחה הוא להרוויח כמה שיותר על חשבון כולם. השימוש במנטרת השוק החופשי הפך לביטוי שגור בפי הגופים הללו כשהם עומדים מול קובעי המדיניות של קורבנותיהם ועד לפני מספר שנים זה אפילו הצליח במדינות רבות בעולם, כולל ישראל.

בשנים האחרונות אנו רואים שיותר ויותר מדינות התפכחו מאשליית השוק החופשי וקברניטיהן מבינים שאם יניחו לאותם גופים להתעלל במטבע שלהם כאוות נפשם, תחת הכותרת של השוק החופשי, תתמוטט הכלכלה המקומית תחת עוצמתו של המטבע.

כל הניסיונות להטיל מגבלות על הפעילים נתקלים בהתנגדות עזה של בריטניה וארה"ב. לנוכח הפרסום האחרון על מקום מושבם של מרבית מקבלי משכורות העתק במערכת הפיננסית זה ממש לא מפתיע. אי לכך נוקטות יותר ויותר מדינות בצעדים על מנת להגביל את הפעילות הספקולטיבית במגרשן הביתי - שוויץ, יפן, ברזיל, צ'ילה, אוסטרליה ולאחרונה גם צ'כיה הן רק חלק מהמדינות שקראו תגר על הגופים הפיננסיים, כל אחת בדרכה שלה.

הפרנק השוויצרי הינו אחד המטבעות הסחירים ביותר בשוק המט"ח העולמי.מטבע זה היה חביבם של קרנות גידור רבות ועוצמתו פגעה קשות בכלכלתה של שוויץ. היצוא קפא, אתרי הסקי היו יחסית שוממים, במיוחד לנוכח המיתון בגוש האירו שגרר גולשים לבחור באתרים זולים בצרפת ובאיטליה ובעיירות הגבול של שוויץ יכולת לראות תושבים רבים חוצים את הגבול אך ורק על מנת לערוך את קניותיהם בסופר במטבע האירו שהיה זול יחסית לפר"ש.

לאחר סדרת התערבויות שלא ממש השיגה את יעדה (הבנק המרכזי כבר צבר יתרות בהיקף של כחצי טריליון דולר) הכריזה שוויץ למעשה על שער רצפה מתחתיו לא תניח לפרנק השוויצרי להתחזק.

בניגוד ללפיד, לשוויצרים השחקנים האמינו, והתוצאות לא מאחרות לבוא. ברבעון השלישי צמח התמ"ג בשוויץ במחצית האחוז, מעל לתחזיות האנליסטים, יותר משכנתה העוצמתית גרמניה, הרבה יותר משכנותיה האחרות בגוש האירו. מי שהוביל את הצמיחה היה כמובן סקטור היצוא.

במקום לבלבל את המוח על עוצמת הכלכלה ממשיך תומס יורדן, נגיד הבנק המרכזי של שוויץ לאותת לספקולנטים שלא להתקרב לפר"ש. "הפרנק עדיין יקר מדי" אומר יורדן. רמז קצר ולעניין.

ובישראל? למרות המהלכים האחרונים בהם נקט בנק ישראל במלחמתו בספקולנטים, לכולם ברור כי הצעדים שיכולים להשפיע על שוק המט"ח המקומי ולהביא לשינוי המגמה המיוחל מצויים בידי האוצר.

הכרזה כמו זו שהכריז לפיד, במדינה מתוקנת, הייתה יוצרת חיש מהר פיחות חד בשער המטבע שלה, אולם כל מה שהצליח לייצר לפיד בדבריו היה קיפאון של מספר שבועות בשוק המט"ח המקומי. השחקנים ישבו על הגדר בהמתינם לצעדים אותם ינקוט האוצר אולם משלא הוכרז על שום מהלך זה היה רק עניין של זמן עד שייעשה ניסיון להתקיף את השקל ולבחון האם תבוא תגובת נגד. אמינות כבר אמרנו?

כשעדת זאבים לא יודעת לאמוד את כוחו של הטרף הם סובבים סביבו עד שנשלח התורן לנסות לבדוק את מידת ההתנגדות. ביום חמישי האחרון חיכו השחקנים עד לשעות הערב המוקדמות על מנת לשלוח את הזאב התורן לנגוס בקורבן. העדר התגובה לאורך כל סוף השבוע הוא סימן חיובי מבחינתם ואם ימשיך שר האוצר לדבר ולא לעשות, נראה את הזאבים דוחפים לשער 3.50 שקל לדולר.

קשה להבין מדוע מתמהמה האוצר דווקא בנקודת זמן כה קריטית. היצואנים קובעים בימים אלו את שער התקציב לשנת 2014 ושער נמוך פירושו פיטורים, קיצוצים, הקפאת פרויקטים ובקיצור כל אותם דברים שמובילים למיתון ולא לצמיחה.

טוב יעשה שר האוצר אם במקום להתבשם מנתוני הלמ"ס על ירידה באבטלה ובשורות חברת הדירוג פיץ' על העלאת הדירוג של ישראל, יעיין בתוצאות המדיניות התקיפה שנקטה ממשלת שוויץ בשוק המט"ח שלה. אם לפיד רוצה צמיחה אמיתית וקטר היי טק שימשיך להוביל את הכלכלה, מן הראוי שיפעל ויפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא יועץ פיננסי ומנהל פורום תגובות קבוע תחת הטור, המופיע בדרך כלל תחת "הדעות המדוברות ביותר".