נעילה חיובית באירופה; "מצב הרוח באירופה הרבה יותר טוב"

התפוקה התעשייתית בגרמניה ירדה ב-1.2% באוקטובר ■ היום דווח בסין כי האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ירדה ל-3% בנובמבר לעומת 3.2% באוקטובר ■ ביפן דווח על צמיחה של 1.1% בלבד ברבעון השלישי

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ב') בעליות שערים, חרף מספר נתוני מאקרו שליליים שפורסמו בגרמניה ועל רקע מגמה חיובית בוול סטריט.

ד"ר ג'וזף אקרמן, לשעבר מנכ"ל דויטשה בנק, אמר אתמול בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" כי "הכלכלה העולמית תשתפר חרף העננים הכלכליים, במיוחד באירופה".

ד"ר נרימאן בהראבש, כלכלן ראשי ב-IHS טען בוועידה כי "ההאטה בקצב הצמיחה בשווקים המתעוררים התחילה כבר ב-2010. ברזיל ירדה מ-7.5% לפחות מ-1% תוך שלוש שנים. יש לכך סיבות מחזוריות וסיבות מבניות. בשווקים מתעוררים רבים, בהם מדינות BRIC, עשו עבודה טובה במדיניות מאקרו-כלכלית, אך לא במיקרו-כלכלית: לא ביצעו רפורמות לעידוד תחרות, לדוגמה. לכן, הצמיחה שהייתה - לא תחזור. אם רוצים להמשיך לצמוח במהירות, כל המדינות יצטרכו לבצע רפורמות מבניות".

"אין ספק שמצב הרוח באירופה הרבה יותר טוב ממה שהיה לפני שנה-שנתיים. המערכת הבנקאית עשתה מה שנדרש כדי להציל את אירופה. למרות זאת, יש עדיין כמה בעיות שטרם נפתרו, ועלולות לגרור את אירופה למשבר. הראשונה היא המבנה הפוליטי באירופה, השאלה אם צריך את האיחוד האירופי. למרות ששוקי האג"ח רגועים, עוד אין צמיחה כך שנוכל להיות רגועים". כך אמר היום גדעון רכמן, סגן עורך ופרשן בכיר לענייני חוץ בפיינשל טיימס בפאנל "אירופה - האם גוש האירו יצא מכלל סכנה" בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

בזירת המאקרו המקומית פורסמו היום מספר נתונים מהותיים. בגרמניה, נתון התפוקה התעשייתית נפל במפתיע בשיעור של 1.2% בחודש אוקטובר, כאשר צפי האנליסטים בשוק עמד על עלייה של 0.8%. בנוסף, העודף המסחרי של הכלכלה החזקה ביבשת, ירד לרמה של 16.8 מיליארד דולר באוקטובר, לעומת 17.4 מיליארד דולר בחודש הקודם.

בורסות אסיה נסחרו בעליות שערים היום (ב'), לאחר העליות בוול סטריט ביום שישי ועל רקע פרסום נתוני מאקרו.

היום דווח בסין כי האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ירדה ל-3% בנובמבר לעומת 3.2% באוקטובר. ביפן דווח על צמיחה של 1.1% בלבד ברבעון השלישי (נתון מעודכן) לעומת 1.9% בפרסום הקודם.

עוד דווח היום בסין כי העודף במאזן המסחרי התרחב בנובמבר ל-33.8 מיליארד דולר על רקע גידול של 12.7% בייצוא לעומת עלייה של 5.3% בייבוא.

ליקון ג'ין, יו"ר China International Capital Corporation, קרן ההון סיכון של סין אמר כי "הוועידה האחרונה של המפלגה בסין ננעלה עם אימוץ של רפורמות מרחיקות לכת. הרפורמות ישפיעו משמעותית על שלושה תחומים: השוק ישחק תפקיד משמעותי יותר בחלוקת משאבים; יהיה שיפור בהכנסה של האוכלוסייה, בעיקר בקבוצות ההכנסה הנמוכות; ולשוק הפרטי יהיה יותר מרחב פעילות. הצמיחה תואט בכוונה, בטווח הקצר. אי אפשר להמשיך בצמיחה, ללא התייחסות לסוגיות שונות. אי אפשר לבצע רפורמות אנטי-שחיתות וכדומה, כשממשיכים בקצב המהיר הזה. חלוקת המשאבים תהפוך להיות יעילה יותר".

בטוקיו רשמה מניית מאזדה מוטור עלייה של כ-3% ואילו יאהו יפן זינקה בכ-6%. בסיאול רשמו מניות סמסונג אלקטרוניקס ו-LG עליות של יותר מ-1%.