אירופה סגרה בירידות; "מודאגים ממצבה של צרפת"

סטין ג'קובסון, הכלכלן הראשי של הבנק האירופי Saxo Bank: "צרפת, הכלכלה השנייה בגודלה בגוש היורו, צריכה להתאים את המדיניות הפיסקלית שלה לכיוון של צנע, אבל לשלטון אין את היכולת או את הרצון להפעיל אמצעים חריפים אלה"

בורסות אירופה נסחרו היום (ה') בירידות שערים, בהמשך לירידות באסיה מוקדם יותר ולמגמה השלילית במסחר בוול סטריט.

"על כולנו להיות מודאגים ממצבה של צרפת. דירוג המדינה עשוי לרדת שוב בשנה הבאה. אנו מעדיפים השקעה בשוקי המניות בגרמניה ובארה"ב על השקעה במדד הקאק 40 הצרפתי". כך אומר היום סטין ג'קובסון, הכלכלן הראשי של הבנק האירופי Saxo Bank. ג'קובסון מציין כי "צרפת, הכלכלה השנייה בגודלה בגוש היורו, צריכה להתאים את המדיניות הפיסקלית שלה לכיוון של צנע, אבל לשלטון אין את היכולת או את הרצון להפעיל אמצעים חריפים אלה. צרפת יכולה היתה להציל את עצמה אם היתה מוכנה לבצע שינויים והתאמות בגיל היציאה לפנסיה, אבל אף אחד לא מוכן להילחם את המלחמה הזו. אם צרפת לא תשנה את מדיניותה, הדירוג שלה עשוי לרדת שוב בשנה הבאה".

ג'קובסון מתייחס בין היתר לנתוני תפוקת התעשייה, שירדו שוב באופן מפתיע. הוא מגדיר את צרפת "הפיל שבחדר" ומציין שהיא גוררת כעת את שותפיה המרכזיים, לא רק בנתוני הצמיחה אלא גם בנכונות לבצע שינויים. "אחד הסיכונים לצרפת נובע מהדומיננטיות שלה במגזר מוצרי היוקרה. כשהצמיחה העולמית נמצאת תחת מיתקפה, צרפת עלולה להיות עוד יותר פגיעה במקרה של האטה בשווקים המתפתחים", מציין ג'קובסון.

מדדי וול סטריט סיימו אמש בירידות בשיעור מירבי של 1.3% וסגרו את היום הגרוע ביותר מזה כחודש. ברקע היתה ההסכמה על התקציב הממשלתי אשר מעלה אף היא את החששות מפני נסיגה מתוכנית הרכישות של הפד'. בשבוע הבא תתקיים בארה"ב ישיבת הריבית של ועדת השוק הפתוח, ולפי הערכות ידברו שם על נסיגה מה-QE3 שבה רוכש הבנק אג"ח ב-85 מיליארד דולר מדי חודש.

ירידות גם באסיה

בורסות אסיה נסחרו הבוקר בירידות שערים בשיעור מירבי של 1.1% ביום השני ברציפות. מדד MSCI אסיה ירד בכ-1.1% כשכל 10 קבוצות התעשייה שבמדד נחלשות. מדד MSCI אסיה הוסיף 8% מתחילת השנה, למרות שבשבוע שעבר ירד ב-1.8% (השיעור החד ביותר מאז אוגוסט). בורסת יפן הובילה את הירידות במזרח על רקע התחזקות הין מול הדולר.

"קיים סיכוי סביר לתיקון מתמשך בטווח הזמן הקצר", אמר שיין אוליבר מ-AMP Capital Investors בסידני. "אחרי הזינוקים של התקופה האחרונה, המניות כבר לא זולות ולכן התשואה מוגבלת ושבירה", לדבריו.

עד כה ב-2013 נוספו למניות בכל העולם כ-8 טריליון דולר לשווי - הכי הרבה מאז 2009, וזאת הודות לתוכניות תמריצים והקלות בבנקים המרכזיים בכל העולם.