בורסות אירופה סגרו בעליות על רקע פרסומי מאקרו

בורסת יפן טיפסה בכ-2% הודות לנתוני מאקרו טובים מהצפוי ■ שיעור האבטלה בבריטניה ירד לרמה של 7.4% באוקטובר ■ הערב החלטת הפדרל ריזרב בארה"ב: צפי להודעה על מצמום ההקלה המוניטרית?

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ד') בעליות שערים, לאחר נעילה שלילית אתמול וירידות בוול סטריט. המשקיעים ממתינים בדריכות לקראת הודעת הריבית והמדיניות המוניטארית של הפד.

מדד ה-Stoxx Europe 600 נסגר בעלייה של כ-0.9%, אך עדיין נסחר כ-3.5% מתחת לשיא שרשם בשלהי נובמבר.

כאמור, דריכות רבה נרשמת בשווקים לקראת הודעת הריבית של הפד, ב-21:00 (שעון ישראל) האחרונה לשנת 2013. שאלת מיליון הדולר כעת היא האם ברננקי ינצל את החלטת הריבית האחרונה שלו כיו"ר הפד במטרה לצמצם את רכישות האג"ח.

מוחמד אל-עריאן, מנכ"ל קרן פימקו, צופה סיכוי של 60% שברננקי יודיע היום על צמצום הרכישות. כ-34% מהכלכלנים שהשתתפו בסקר שערכה "בלומברג" סבורים כי הפד יודיע הערב על צמצום הרכישות.

בגרמניה פורסם היום מדד אמון העסקים (IFO) שדרשם קריאה נמוכה מהצפי של 109.5 נקודות בדצמבר, בעוד האנליסטים בשוק צפו קריאה של 109.7 נקודות.

בבריטניה שיעור האבטלה ירד לרמה של 7.4% באוקטובר (שנתי) הרמה הנמוכה ביותר מאז 2009. זאת לעומת האומדן הקודם שעמד על 7.6%. צפי האנליסטים בשוק עמד על שיעור אבטלה של 7.6%.

מניית TUI AG זינקה לאחר שפרסמה רווח בלתי צפוי בדוחותיה השנתיים. אלקטרוביט זינקה בשיעור דו ספרתי לאחר שהעלתה את תחזיות הרווח וההכנסות השנתיים שלה.

סנטימנט חיובי באסיה

מרבית בורסות אסיה ננעלו היום (ד') בעליות שערים, כאשר מדד הניקיי טיפס בכ-2%. זאת על רקע נעילה שלילית בוול סטריט אמש. בורסות אסיה סיימו אתמול במגמה מעורבת שבין עלייה של 0.8% לירידה של 0.5%.

מדדי וול סטריט סיימו אמש בירידות שערים של עד 0.3%, בישורת האחרונה לפני החלטת הריבית של הפדרל ריזרב היום, שבה ככל הנראה יודיע על צמצום ההקלה המוניטרית. זו תהיה החלטת הריבית האחרונה של בן ברננקי כיו"ר הפדרל ריזרב ולפי הערכות הוא צפוי להודיע כבר הערב על צמצום רכישות האג"ח (Tapering). בשוק נערכים כבר זמן מה להודעה כי הפד' יחתוך 10-15 מיליארד דולר מהתוכנית שבמסגרתה הוא רוכש אג"ח ממשלתיות ב-85 מיליארד דולר מדי חודש.

כריס ווסטון, אסטרטג שווקים ב-IG Ltd באוסטרליה, אמר היום לסוכנות בלומברג כי "גם אם הפד' לא יודיע היום על צמצום הרכישות, זה לא יזעזע את השווקים כי המשמעות היא צמצום בהחלטה בינואר או בפברואר, אבל צמצום יהיה", לדבריו. "כל עוד ברננקי יספק רמזים על כך שהצמצום יגיע וייתן תחזיות אופטימיות על הכלכלה, לא צפויים זעזועים בשוק".

בורסת יפן מובילה את הנטייה לעליות בבורסות המזרח הבוקר, וזאת הודות לנתוני מאקרו טובים מהצפוי שפורסמו היום. היצוא היפני טיפס בחודש נובמבר ב-18.4% במונחים שנתיים, לעומת הצפי המוקדם לעלייה של 17.3%. מדובר בעלייה החודשית התשיעית ברציפות ביצוא, שמגיעה בגלל התמריצים של הממשלה שנועדו לעודד צמיחה, כתוצאה מהיחלשות הין מול הדולר.

גם בורסת הונג קונג עלו היום, וסין יורדת קלות. החוזים בוול סטריט עולים כעת עד 0.2% ובאירופה המסחר צפוי להיפתח בירידות.

מדד MSCI אסיה עלה כ-0.5% היום לאחר שצנח בשבועיים האחרונים על רקע נתונים מאקרו-כליליים טובים בארה"ב שהעלו את החששות מצמצום המדיניות המרחיבה של הפדרל ריזרב. המדד זינק ב-6.4% מתחילת השנה.