הבנקים יפרסמו עד סוף חודש דצמבר תוכנית תגמול חדשה

השינוי המרכזי הצפוי בתוכנית התגמול: הבונוסים והתגמול ההוני יהוו עד 50% מסך השכר

הבנקים צפויים לפרסם עד סוף החודש את תוכניות התגמול החדשות.

הבנקים קיבלו בימים האחרונים מכתב מבנק ישראל, שלפיו עליהם לפרסם עד סוף החודש זימון לאסיפת בעלי המניות לאישור תוכנית התגמול. במסגרת הזימון תפורסם תוכנית התגמול החדשה.

נציין כי בחלק מהבנקים גיבוש תוכנית התגמול נמשך חודשים ארוכים, וכלל התכנסות של יותר מ-20 ישיבות של ועדות התגמול. הכללים החדשים שפרסם בנק ישראל פורסמו לפני חודש, כך שבסך הכול יש לבנקים פחות מחודשיים להכין תוכנית תגמול חדשה.

כאמור, לפני חודש פרסם המפקח על הבנקים דודו זקן מסמך בן 60 עמודים, ובו התניות וקווים לקביעת מדיניות התגמול. הפרט המרכזי בכללים הוא שהתגמול המשתנה, קרי הבונוסים והתגמול ההוני, יהוו עד 50% מסך עלות השכר.

בעקבות מגבלה זו, יצטרכו בחלק מהבנקים לבצע שינויים מהותיים בתוכניות התגמול שלהם. עוד נציין, כי לגבי רכיב המניות החסומות היה סימן שאלה - בתחילה לא היה ברור אם הוא נחשב כחלק מהתגמול המשתנה, והוחלט בסופו של דבר שכן, מה שעוד יותר מקטין את סך התגמול המשתנה האפשרי.

הבכירים יעקפו המגבלה?

נזכיר כי הבנקים כבר פרסמו לפני כמה חודשים תוכנית תגמול, וזאת במסגרת תיקון 20, שקבע כי שכר הבכירים יאושר באסיפת בעלי המניות. אלא שבחודש אוגוסט הטיל זקן פצצה, והורה לבנקים להקפיא את התוכניות, עד אשר יפרסם הוראה סופית בנושא מבנה תוכנית התגמול.

מזרחי טפחות הוא הבנק היחיד שהספיק לאשר את תוכנית התגמול שלו באסיפת בעלי המניות, לפני ההנחיה החדשה של זקן. לפי הערכות, הבנק, בניהולו של אלדד פרשר, לא יצטרך להציג תוכנית חדשה בשבועיים הקרובים, אלא לבצע בחודשים הקרובים תיקונים של התוכנית הקיימת, כאשר עדיין לא ברור האם יצטרך לאשר את התיקונים הללו באסיפת בעלי המניות.

כעת מעניין יהיה לראות עד כמה יהיו שונות התוכניות החדשות של הבנקים לעומת הקודמות.

השאלה היא האם בכירי הבנקים יעקפו את המגבלה על היחס בין השכר הקבוע למשתנה באמצעות העלאת הרכיב הקבוע - קרי השכר. באחרונה אמר זקן בראיון ל"גלובס": "אני מצפה שחבילות השכר בתוכניות התגמול החדשות יהיו נמוכות מאשר בתוכניות הקודמות. אם בבנקים יעשו תרגילים כאלה, זו תהיה טעות. הרעיון מאחורי ההוראות שקבענו אינו לכבס את מדיניות התגמול, אלא להעניק אחריות לדירקטוריון וכללים לעמוד בהם".