"מה אפשר לעשות עם גיוס של מיליון ש'? לחכות לגיוס הבא"

בכנס של אתר ספונסר דיברו מנכ"לי אייסקיור, אימיון ובריינסווי על הקשיים בגיוס הון, הבעיות במכירות בחו"ל והמהלכים בדרך לנאסד"ק

"יום אחד קמתי בבוקר, ובום - המניה שלי שווה 30% פחות", כך אמר משקיע באייסקיור למנכ"ל החברה, חזי הימלפרב, בכנס שערך אתר המשקיעים ספונסר. זו הייתה ההזדמנות הראשונה שלו לאוורר את תחושותיו לגבי האירוע שהתרחש באוגוסט.

נראה שהימלפרב היה מרוצה מההזדמנות להבהיר את הדברים. "אנחנו כנראה אחת החברות הראשונות שביצעה הקצאה לא אחידה בת"א. כלומר, בחרנו מראש את המשקיעים שלהם נקצה את המניות, ובחרנו להקצות אותן למוסדיים בדיסקאונט, ולא לך. אני מבין את הכעס, אבל תדע - זו הייתה הדרך היחידה בעולם שחברה עם מכירות, שלב קליני ושווי שוק כמו שלנו יכולה לקבל הבטחה מראש להקצאה של 4 מיליון דולר בבת אחת, והיינו חייבים 4 מיליון דולר. עם סכום כזה אני יכול לגייס חמישה אנשי מכירות בארה"ב; עם מיליון שקל בגיוס ציבורי מה אני יכול לעשות? כלום, לחכות לגיוס הבא".

נציין כי חברות רבות בבורסה מגייסות מעת לעת 1-2 מיליון שקל, ואכן רובן נמצאות בקיפאון כבר זמן מה. הימלפרב הדגיש כי הגדלת ההון המתוכננת לאסיפה הכללית הבאה לא מיועדת לגיוס מיידי בתקופה הקרובה.

אייסקיור מפתחת מכשיר זעיר פולשני להקפאה של גידולים שפירים וממאירים בשד. בתשובה לשאלה מדוע מכירות החברה בארה"ב עדיין נמוכות, אמר הימלפרב כי "יש לכך שתי סיבות. הראשונה אינה תלויה בנו, והיא שיפוי ביטוחי. בארה"ב רק חברת ביטוח אחת מחזירה למבוטחים כסף עבור הטיפול במוצר שלנו, וחולים שם לא נוהגים לעשות טיפול שאינו משופה, גם אם הוא טוב יותר וגם אם הם יכולים להרשות אותו לעצמם. אנחנו חושבים להתחיל לפעול במדינות שיש בהן שכבה של אנשים אמידים, שמשלמים מכיסם עבור טיפולים שהם מעוניינים בהם, וכבר התחלנו לפעול לקבלת אישור בסין. הסיבה השנייה היא שלא היו לנו מספיק אנשי מכירות. התחלנו את המכירות בארה"ב עם איש אחד בלבד".

הימלפרב מגדיר את הפעילות הזו כ"פיילוט", והיא אכן הניבה הכנסות מאכזבות של כמה מאות אלפי שקלים לשנה בתחילת הדרך - פחות מכפי שחזתה החברה.

כיום, כאמור, החברה כבר גייסה אנשי מכירות נוספים "והתוצאות מורגשות", אומר הימלפרב. בדוחות הרבעון השלישי ההכנסות עדיין נמוכות, ונצטרך לחכות לרבעון הבא כדי לראות אם השינוי מתחיל להצליח. לגבי השימוש במפיץ אומר הימלפרב כי כיוון שהמוצר עוד לא מוכר וידוע, המפיצים לא ישתדלו בשבילו מספיק.

מלבד המוצר לחיסול גידולים שפירים בשד, אייסקיור פועלת גם בשוק הגידולים הסרטניים. בתחום זה מוצרי החברה מאושרים לשיווק, אבל עדיין אין לה מספיק מידע קליני והרופאים לא חשים בטוחים לגמרי בפרוצדורה. לחברה גם אין כעת ההון הדרוש לניסוי גדול בתחום סרטן השד, והיא נעזרת במרכזים רפואיים ובבתי חולים כדי שיבצעו ניסויים קטנים במוצריה באופן עצמאי, בתקווה כי המידע הזה ייאסף בהדרגה לכמות שתשכנע את הרופאים להשתמש במוצר. לאחרונה החל ניסוי חיצוני כזה גם בתחום סרטן הריאות.

הימלפרב נשאל גם מה ההבדל בין אייסקיור לבין אינטייטק, חברה בת של אלביט מדיקל שמחסלת גידולים בחימום נקודתי, ולא בהקפאה. הוא ענה כי המערכת של אינסייטק יקרה בהרבה (כ-2 מיליון דולר), והפרוצדורה ארוכה יותר (שעה מול חמש דקות). עם זאת, הטיפול של אינסייטק אינו פולשני כלל, ולכן מתאים למקומות לא נגישים כמו המוח, שם ייתכן שיש הצדקה לעלויות.

אימיון - שואפים למסחור כבר ב-2014

חברת אימיון פארמה (Immune), שהתארחה במדור לאחרונה ונסחרת בבורסה שמעבר לדלפק בארה"ב ובבורסה של שוודיה, כבר נמצאת במגעים עם חברות שונות לגבי מסחור המוצר המתקדם ביותר שלה - תרופה לכאבים עצביים אצל חולי סרטן. החברה מקווה למסחר את המוצר עוד ב-2014 ולהתחיל לרשום ממנו הכנסות. כך אמר בכנס דניאל טפר, מנכ"ל אימיון, שהעריך כי פוטנציאל השוק של המוצר הוא 400-500 מיליון דולר.

למוצר המוביל של החברה - נוגדן לטיפול במחלות דלקתיות - יש שוק פוטנציאלי גדול יותר, והוא צפוי להניב תוצאות קליניות במהלך 2014.

בימים אלה מבצעת החברה גיוס גישור ממוסדיים ישראלים וזרים, ובהמשך צפוי גיוס ציבורי בהובלת בנק ההשקעות אגיס. לאחר מכן ניתן יהיה, לדברי טפר, להשלים את רישום המניה לנאסד"ק, ובהמשך הכוונה היא להגיע גם לת"א.

"ראינו כי חברות שנרשמות תחילה בארה"ב ואז מגיעות לכאן משיגות שווי גבוה יותר", אומר טפר.

בריינסווי - "מקווים לעוד מפיץ בארה"ב"

"אנחנו מנהלים מו"מ עם גורמים מקומיים ואסטרטגיים, ומקווים שבקרוב נוכל לשתף בתוצאות", אמר עוזי סופר, מנכ"ל חברת בריינסוווי, "יש לנו שותף מצוין בארה"ב, אך לא שותף אסטרטגי או בלעדי. אני מקווה שבקרוב יהיה לנו עוד שותף בארה"ב".

בריינסווי משווקת קסדה לגירוי מגנטי של עומק המוח, שמאושרת לטיפול בדיכאון. סופר הקדיש חלק מהרצאתו להשוואה מול המתחרה המובילה, נוירונטיקס."הם נלחמים על חייהם ומכפישים אותנו בכל הזדמנות", אמר, "אבל המערכת שלנו מהירה, קטנה וניידת, אפקטיבית יותר ומאושרת לשימושים רחבים יותר משלהם. 84% מהשימושים שלהם בכלל מחוץ להתוויה המאושרת, ואינם זכאים לשיפוי ביטוחי".

בעשור שהיא קיימת השיגה נוירונטיקס 500 התקנות של מערכות טיפול בדיכאון. "חלק מהרופאים עדיין משלמים על המערכות הללו, ולכן קשה להם לעבור למערכת שלנו, אפילו שהמודל העסקי שלנו מאפשר להציב את המערכת בחינם ולשלם רק עבור הטיפול", אומר סופר.

סופר התייחס לאכזבה בשוק מכך שהחברה אמרה שתתקין 100 מערכות עד סוף השנה, ולא עמדה בכך. "זו הייתה הפעם הראשונה שהתבקשנו לתת תחזית מכירות, ויכול להיות שזו הייתה טעות. אין לנו בעיה בשיווק המוצר, אבל לא הבאנו בחשבון את הזמן מהחתימה על ההסכם ועד שהמוצר מותקן ועובד. אני לא מוטרד מזה באופן אישי".

סופר הדגיש כי המוצר מיועד להתוויות נוספות, כגון הפרעה דו-קוטבית וגמילה מעישון. "ברמת השערים הזו לא נראה לנו שנגייס כסף", הוסיף, "אבל בסוף נגיע לנאסד"ק. שם מקומנו".