בורסות אירופה סגרו בעליות לאחר פרסום נתוני המאקרו

S&P חתכה את דירוג האשראי המושלם של האיחוד האירופי ■ העלייה החדה בשיעורי הריבית בשוק המטבע בסין עומדת במרכז תשומת לב המשקיעים באסיה ■ מדד סנטימנט הצרכנים בגרמניה בשיא של 6 שנים

בורסות אירופה סגרו היום (ו') בעליות שערים, לאחר שאתמול ננעלו בעליות שערים חדות. במוקד המסחר היום הורדת דירוג האשראי של האיחוד האירופי, כשהמשקיעים עדיין מושפעים מהחלטת הפד ביום רביעי.

סוכנות הדירוג S&P חתכה היום את דירוג האשראי המושלם של האיחוד האירופי ל-"+AA", על רקע דאגות בכל הנוגע לדיוני התקציב המתקיימים ביבשת. "להשקפתנו, דיוני התקציב של האיחוד האירופי הפכו יותר ויותר שנויים במחלוקת, מה שאנחנו רואים כאיתות לסיכונים גוברים בכל הנוגע לתמיכה באיחוד האירופי מצד כמה מדינות חברות", נמסר מ-S&P.

בגרמניה פורסם היום מדד סנטימנט הצרכנים, המצביע על כך שהצרכן הגרמני יפתח את 2014 ברגל ימין. המדד הגיע לשיא של 6 שנים ב-7.6 נקודות בינואר לעומת 7.4 נקודות בדצמבר.

בארה"ב דווח כי המשק האמריקני התרחב בקצב שנתי של 4.1% ברבעון השלישי של 2013 (נתון סופי), לעומת 3.6% בעדכון הקודם.

ביום רביעי פורסמה החלטת הפדרל ריזרב לצמצם את רכישות האג"ח החודשיות שלו ב-10 מיליארד דולר החל מחודש ינואר, ל-75 מיליארד דולר. במסגרת תוכנית ההקלה הכמותית השלישית (QE3), רכש עד כה הפד 85 מיליארד דולר מדי חודש - 45 מיליארד דולר באג"ח של משרד האוצר ו-40 מיליארד דולר באג"ח מגובות משכנתאות. כעת, כאמור, יצומצם קצב הרכישות ל-75 מיליארד דולר.

במסיבת העיתונאים לאחר פרסום ההחלטה, אמר יו"ר הפד, בן ברננקי, כי עתיד התוכנית ייקבע על פי הנתונים הכלכליים, וציין כי הוועדה מאמינה שיהיה זה הכרחי להשאיר את הריבית נמוכה "הרבה אחרי ששיעור האבטלה יגיע ל-6.5%".

שנגחאי נפלה 2%

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום במגמה מעורבת, על רקע העלייה בשיעורי הריבית בשוק המטבע בסין, ולאחר התפוגגות אפקט ברננקי בארה"ב.

העלייה החדה בשיעורי הריבית בשוק המטבע בסין עומדת במרכז תשומת לב המשקיעים באסיה, כאשר ריבית ה-REPO (הסכם רכש חוזר) עלתה ל-7.5%, הרמה הגבוהה ביותר מאז ה-24 ביוני השנה. זאת, גם לאחר שהבנק המרכזי של סין הזרים אתמול הון לבנקים במדינה.

"המסחר היום יהיה מעניין מנקודת מבט אסייאתית, שעה ששיעורי ה-REPO בסין ממשיכים להגיב לשינויי המדיניות בבנקאות. השינויים שנעשו על ידי הבנק המרכזי של סין והממשלה המרכזית הם צעדים חיוביים ביותר לעבר שיעורי ריבית חופשיים וליברליים יותר בהלוואות בין-בנקאיות, ומספקים הצצה לצעדים שייתכן וינקטו", אומר אוואן לוקאס, אנליסט שווקים ב-IG.