נעילה חיובית בבורסות אירופה - בהתאם למגמה בארה"ב

עליות שערים בוול סטריט ■ יו"ר קרן המטבע כריסטין לגארד ונשיא הבנק המרכזי האירופאי לשעבר, ז'אן קלוד טרישה, אופטימיים לגבי הצמיחה בארה"ב ובגוש האירו

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בעליות שערים, על רקע נתונים חיוביים מארה"ב והתחזיות החיוביות של קרן המטבע הבינלאומית.

נשיא הבנק המרכזי האירופאי לשעבר, ז'אן קלוד טרישה, מאמין כי הצמיחה הגלובלית תגבר ב-2014, הודות למדיניות הבנקים המרכזיים וצעדי הצנע בגוש האירו. זאת, כל עוד הרפורמות הכלכליות בעולם ימשכו. בראיון ל-CNBC, טרישה אמר כי "ברור שאנו צומחים כעת ברמה גלובלית, כולל כמה הפתעות טובות בכמה כלכלות מפותחות. יכול להיות שהייתה האטה בכמה כלכלות מתפתחות, אבל עלינו להסתכל על כל כלכלה על בסיס היסודות שלה, ואני חושב שבסך הכל זו צריכה להיות שנה טובה לצמיחה".

"אני חושב שיהיו לנו נתונים טובים בנוגע לצמיחה, זה מה שחוזים גם מוסדות בינלאומיים - משהו סביב 1%", הוא מציין.

ביום שישי חתכה סוכנות הדירוג S&P את דירוג האשראי המושלם של האיחוד האירופי ל-"+AA", על רקע דאגות בכל הנוגע לדיוני התקציב המתקיימים ביבשת. "להשקפתנו, דיוני התקציב של האיחוד האירופי הפכו יותר ויותר שנויים במחלוקת, מה שאנחנו רואים כאיתות לסיכונים גוברים בכל הנוגע לתמיכה באיחוד האירופי מצד כמה מדינות חברות", נמסר מ-S&P.

עליות שערים באסיה

בורסות אסיה ננעלו היום בעליות שערים, לאחר הסגירה החיובית בוול סטריט ביום שישי. עם זאת, מחזורי המסחר נותרו נמוכים ובורסת טוקיו הייתה סגורה לרגל חג הקיסר.

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) צופה כי כלכלת ארה"ב תתרחב בקצב גבוה יותר ב-2014, בשל שיפור בנתונים הכלכליים וסימנים חיוביים לפשרה בין הפוליטקאים בקונגרס. יו"ר קרן המטבע כריסטין לגארד שיבחה את הפדרל ריזרב ואת החלטתו משבוע שעבר להתחיל ולצמצם את תוכנית התמריצים העצומה שהוא מוביל. "הצמיחה עולה והאבטלה יורדת", אמרה לגארד בראיון לרשת NBC. "כל הנתונים הללו נותנים לנו תחזית צמיחה חזקה יותר לגבי 2014, וככל הנראה אנו נעלה אותה".

דבריה של לגארד מגיעים לאחר נתון צמיחה מפתיע שפורסם ביום שישי. קריאת התמ"ג הסופית לרבעון השלישי של 2013 הצביעה על התרחבות של 4.1% בכלכלה האמריקאית, לעומת צפי כלכלנים לצמיחה בקצב של 3.6%. לפי הנתונים, הוצאות הצרכנים גדלו ברבעון זה בכ-2% לעומת 1.4% בעדכון הקודם. שיפור חל גם בהשקעות התאגידים שגדלו ב-5.8% לעומת 1.7% בעדכון הקודם.

"כולם עוקבים מקרוב אחרי שוק הכספים והריבית הבינבנקאית בסין על רקע חששות מצמצום בנזילות", אמר ל-CNBC כריס ווטסון, אסטרטג ב-IG.

בהונג קונג רשמה מניית צ'יינה מובייל עלייה של 1.4% על רקע הסכם שחתמה עם אפל לשיווק אייפונים בסין החל מהחודש הבא.