כנסת ישראל צפויה לאשר היום את הצעת תקציב המדינה המעודכנת לשנת 2014, זאת אחרי שהיא אושרה לפני כחודש על ידי הממשלה. נזכיר כי תקציב המדינה לשנת 2014 מחובר לתקציב 2013, קרי הוא עדיין דו-שנתי, ולפי החוק, לקראת סוף 2013, מבוצעים שינויים והתאמות.
הצורך לעדכן את הצעת התקציב ל-2014 נובע מכמה סיבות. ראשית, ביטול העלאת מס הכנסה שתוכננה ל-1 בינואר 2014 צפוי להפחית את הכנסות המדינה ממיסים בשנת בכ-3.3 מיליארד שקל ועל מנת שלא לחרוג מיעד הגרעון שקבעה הממשלה, יש צורך בהפחתת מגבלת ההוצאה לשנת 2014 בסכום זהה. קרי, הירידה בהכנסות חייבת להיות מלווה בהורדה בסך ההוצאה על מנת שלא להגדיל הגירעון.
הפחתת מגבלת התקציב תתבצע על-ידי הפחתה בתקציב הוצאות הריבית בסכום של 2 מיליארד שקל - תרגיל פיקטיבי שנובע מעודף תקצוב במקור לסעיף זה - ועל ידי הקטנת הרזרבה לעמידה ביעד ההוצאה בסכום של 1.3 מיליארד שקל, שהוא פחות מ-10% מסעיפי הרזרבה שהאוצר "מחביא" בספר התקציב לצורך אירועים בלתי צפויים.
נזכיר כי אתמול פורסם ב"גלובס" כי סעיפי הרזרבה בתקציב המדינה לשנים 2013-2014 יגיעו ליותר מ-30 מיליארד שקל.
שינוי מהותי נוסף שחל בתקציב המדינה הוא תוספת של יותר מ-3 מיליארד שקל לתקציב הביטחון כתוצאה מביטול הקיצוץ שתוכנן בתקציב זה - ההישג הגדול היחיד של האוצר בתקציב המדינה. גם כאן, מימון זה יגיע מסעיפי הרזרבה המוחבאים בתקציב המדינה.
כמו כן, האוצר עדכן את התחזיות כלכליות לשנת 2014. לפי האוצר, הצמיחה תעמוד על 3.1% בלבד, סך ההוצאה תגיע ל-315.3 מיליארד שקל, סך ההכנסות (הן ממיסים והן הכנסות אחרות יעמדו על 281.6 מיליארד שקל ולפיכך הגירעון הממשלתי יסתכם ב-33.7 מיליארד שקל שהם כ-3% (לפי שיטת המדידה החדשה) זאת לעומת גרעון מתוכנן של 2.8%. יצויין כי האוצר עדכן גם כן את הגירעון הממשלתי המתוכנן ל-2013 לרמה של 31.4 מיליארד שקל שהם כ-3% זאת לעומת יעד גירעון של 4.65%.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.