טיול של אחרי הסערה: זה הזמן לנסוע לגולן ולצפות בנחלים

טיול זרימות בגולן: מסלול שכולו בסימן פלגים זורמים ושוצפים, מפלי מים ומדרונות מוריקים

הגשמים העזים האחרונים הרוו את הקרקע עד תום, וגרמו לזרימה שיטפונית בכל נחלי הגולן. הזרימה נחלשת בינתיים, אך בשל רוויית הקרקע די בכל גשם נוסף כדי שתתחדש.

בגשר הפקק שעל הירדן מתחיל מסלול רב תחנות, שכולו בסימן פלגים זורמים ושוצפים, מפלי מים, מדרונות מוריקים וחזזיות עצים. הזרימה מגיעה מכל עבר. לחשוב שכל הגעש הזה זורם אל הכינרת, מעלה את המפלס ומחיה את הנחלים, פשוט עושה מצב רוח טוב.

תמיד יפה לנסוע לאורך "ציר המפלים" - כביש מס' 808 - המקשר בין צומת המפלים בצפון לצומת רמת מגשימים בדרום. המפל המוכר והנגיש ביותר הוא מפל עיט, ולידו יש כמה מפלים נוספים. לצד הכביש ישנו שילוט ברור שמוביל לחניה מסודרת, ולכמה מרפסות תצפית. כמעט מסורת היא שבסופי שבוע חורפיים מגיעים דרוזים בעלי כיפה לבנה ושפם עבות מכפרי הרמה ומקימים דוכנים של תורמוס מבושל, סחלב חם, פיתות עם לבנה, תירס ועוד.

והנה הצעה למסלול ליום שלם של זרימות: בצומת מחניים פונים מזרחה, לעבר גשר בנות יעקב. מיד אחרי שחולפים על-פני קיבוץ גדות פונים שמאלה, בכביש מס' 918, הנמשך לאורך צדו המזרחי של עמק החולה. כעבור זמן קצר מגיעים אל גשר הפקק, החולף מעל תעלת הירדן שמפלסו כמעט עלה על גדותיו. הלאה משם, תוך כדי נסיעה, ניתן לסקור את מדרונות הגולן ולחזות במפלים של נחל חמדל (הנמצא בתחומי שמורת טבע סגורה), נחל עורבים וכמה נחלים מוכרים פחות. מעברה המערבי של הדרך נקוו שלוליות גדולות. אם יש מזל - תראו בהן עגורים.

הנסיעה צפונה בכביש מס' 918 על כל נפתוליו מובילה אל תל אנפה, שנמצא משמאל לדרך, כשני קילומטרים לאחר הפנייה לשמיר. השרידים ההלניסטיים שנחפרו כאן אינם מרשימים ביותר, אבל בקרוב מאוד תתחיל כאן פריחתם של מאות נרקיסים (בפרט במדרון הדרומי של התל).

גם בלי הנרקיסים די בצעידה בין האלות האטלנטיות מכוסות החזזיות הצהובות כדי להתאהב במקום. כשמעורפל כאן ישנה תחושה שתכף יגיח מתוך העננים הנמוכים ההוביט בכבודו ובעצמו ויתייצב מולנו על השביל.

התחנה הבאה היא מפל רסיסים בנחל סער, המפריד בין גוש החרמון הגירני לרמת הגולן הגעשית. על מנת להגיע אליו יש להמשיך בכביש מס' 918 עד סופו ולפנות ימינה, בכביש מס' 99, בואכה בניאס והלאה במעלה הרמה. כעבור כמה קילומטרים יימצא בצדה הימני של הדרך מגרש חניה גדול. במקום שילוט ברור. לאחר שחוצים את הכביש (בזהירות!) מגיעים אל שביל קצר מרוצף אבן שבקצהו מרפסת תצפית. כשהרוח בכיוון הנכון (או הנכון פחות...) ונושאת לעבר הצופים את נתזי המים מבינים מיד מדוע מכונה המפל "רסיסים". מבט כלפי מטה יגלה שהמפל אינו לבד. מתחתיו מפל נוסף, קטן ממנו, אך שוצף לא פחות.

ממרפסת התצפית אפשר גם לצאת למסלול הליכה קצר: יורדים אל עבר מוצא המפל, חולפים על-פני הערוץ השוצף בגשר להולכי רגל, מטפסים על הגדה הנגדית ומגיעים אל הכביש שבו פונים ימינה בגשר למכוניות, ושבים לנקודת ההתחלה. אורך המסלול כולו פחות מקילומטר, ולאורכו נקודות תצפית שונות על הערוץ והזרימה שבו.

כביש מס' 99 מסתיים בכפר מסעדה. בכיכר שבסופו פונים ימינה וחוצים את הכפר מסעדה (הזדמנות מצוינת לעצור ולהתפנק באחת מהמסעדות והממתקיות הרבות שבו). מיד אחרי הכפר פונים ימינה בכביש מס' 978 החוצה את כל יער אודם. כאן אמנם אין זרימה, אך נופי היער הרטוב, שתדיר אפוף ערפילים, קסומים תמיד. אפשר לצאת במסלול המסומן אל הג'ובה הגדולה, אבל ניתן גם לצאת לשוטטות קצרה בשולי הדרך. יפה שם תמיד!

סיור בגן הבוטני

הגן הבוטני של אוניברסיטת תל אביב פותח את שעריו לסיורים מודרכים לקהל הרחב ביום שישי האחרון של כל חודש. אפשר יהיה לראות צמחים רבים מהארץ ומהעולם, בהם מינים בסכנת הכחדה, וכן להתרשם מתופעות אקולוגיות ואבולוציוניות מעניינות. הסיור הקרוב - מחר, 21.72, ב-00:9. צריך להירשם מראש, אך הכניסה חופשית. רח' קלאוזנר, רמת אביב, מול שער 2