שוק המניות בשנת 2014: יש מקום לעליות בשנה הבאה?

בשוק האמריקאי מצפים לעלייה של 10% ב-2014 ■ מצד שני, ב-143 השנים האחרונות שוק המניות בארה"ב סיים רק 8 שנים בתשואה של 8%-12%, כך שההסתברות לעלייה של 10% נמוכה למדי

למרות שנותר עוד כשבוע לשנת ההשקעות 2013 ניתן כבר עתה לקבוע בבירור כי מדובר בשנה מוצלחת ביותר למשקיעים בשוקי המניות. מדדי המניות המובילים בעולם עלו השנה בשיעורים דו-ספרתיים נאים, וכעת נשאלת השאלה מהו פוטנציאל התשואה שלהם לשנת 2014.

אם לשפוט לפי נתוני העבר של השוק האמריקאי, בשנים שבהן הושגה תשואה חיובית של יותר מ-20% המומנטום החיובי נשמר גם בשנה העוקבת. בבחינת ביצועי שוק המניות בארה"ב משנת 1871 עולה, כי ההסתברות לתשואה חיובית בשנים אלה עומדת על כ-80% - שיעור גבוה יותר מההסתברות לתשואה חיובית בשנה "רגילה". מעבר לסיכוי הגבוה יותר להשגת תשואה חיובית, התשואה בפועל בשנים אלה (12.2%) הייתה גבוהה מהתשואה הממוצעת של שוק המניות לאורך זמן (קרוב ל-10%).

לכן, התובנה הראשונה שלנו היא שהתשואה הגבוהה שנרשמה השנה לא תוביל בהכרח לתשואה נמוכה או חלילה שלילית בשנה הבאה.

מצפים לעלייה של 10%

לאיזו תשואה אנו צריכים לצפות משוק המניות בשנת 2014? סביר להניח שאם תבצעו כעת סקר מקיף בקרב משקיעים לגבי שיעור זה, תקבלו הערכה לעלייה ממוצעת של כ-10% במדדי המניות המובילים בשנה הבאה. זוהי התשובה הרווחת בתחזיות שמספקים אסטרטגים, יועצי ומנהלי השקעות רבים, אשר מייצגים למעשה את "ציפיות השוק". ניתן לראות תופעה זאת חוזרת על עצמה שנה אחר שנה בסקרי האנליסטים של בלומברג ומנהלי ההשקעות של בארונ'ס.

מדוע נובעת הציפייה של המשקיעים לתשואה חיובית של 10% בשוק המניות בשנה הבאה? יש לכך שני גורמים עיקריים שאינם קשורים לתמחור הנוכחי של מדדי המניות אשר משפיעים על תחזית זו.

הראשון שבהם הוא רמת האופטימיות האופפת את המשקיעים בתקופה הנוכחית, לאור התשואות הדו-ספרתיות שנרשמו השנה בשוקי המניות. הציפייה הרווחת בקרב המשקיעים כיום, היא שהמומנטום החיובי יימשך גם בשנה הבאה. בסקר שערכנו בקרב יועצי השקעות בבנקים, בנוגע לאפיקי השקעה המועדפים לשנת 2014, נמצא שמעל 90% מהמשתתפים בחרו באפיק המנייתי. ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם מידת האופטימיות הרבה, שאפיינה את המשקיעים בשנים שלאחר עליות שערים דו-ספרתיות בעבר.

גורם שני הוא ההטיה הסטטיסטית של ציבור המשקיעים, אשר מאמצים את הממוצע ההיסטורי, העומד על כ-10% בשנה, כאומדן תשואה לשנה הבאה. אולם אם נבחן את ההסתברות לכך ששוק המניות אכן יעלה בשנת 2014 בשיעור זה, נמצא כי זו עומדת על 5.5% בלבד.

ב-143 השנים האחרונות שוק המניות בארה"ב סיים רק 8 שנים בתשואה שנעה בטווח שבין 8% לבין 12%. מכאן, תובנה נוספת היא שההסתברות ששוק המניות יעלה בשנה הבאה בכ-10% בקירוב היא נמוכה למדי.

בהקשר זה, עולה השאלה מהי ההסתברות לכך ששוק המניות יעלה בכלל בשנה הבאה? לצורך כך, סיווגנו את התשואות השנתיות שהניב מדד המניות המרכזי בארה"ב במהלך השנים על פי טווחי תשואה של 10%.

גאוס בשוק המניות

כפי שניתן לראות בתרשים, טווחי התשואה השנתית השכיחים ביותר במהלך ההיסטוריה הם 0%-20%, שהמרכז שלהם הוא אותו ממוצע תשואה ארוך-טווח של השוק. לא פחות חשוב מכך, ריכוז מכלול התשואות השנתיות מייצר פעמון גאוס, המציג התפלגות נורמלית עם הטיה לתשואה חיובית במהלך השנים.

נתוני העבר הללו מלמדים, כי שוק המניות בארה"ב הניב תשואה חיובית בהרבה יותר שנים מאשר כמות השנים שבהן נרשמה תשואה שלילית - 104 פעמים לעומת 39.

יחד עם זאת, ההסתברות להפסד כספי במהלך שנה בודדת אינה מבוטלת - מדובר בשיעור של 27%. לשם השוואה, בבחינה דומה שביצענו בשוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב נמצא ,כי הסתברות זו עומדת על כ-15% בלבד, כלומר, כמחצית מההסתברות להפסד שנתי בשוק המניות.

לכן, משקיע שמעוניין לשים את יהבו על שוק המניות בשנה הבאה, על רקע התשואות הנאות שהושגו באחרונה ולא כחלק מתמהיל הנכסים האישי שלו, צריך לקחת בחשבון התממשות של סיכון זה. לעומת זאת, בטווח ההשקעה רחב יותר של 5 שנים, ההסתברות להפסד כספי יורדת באופן דרמטי עד לכדי שיעור של 12% בלבד.

לסיכום, ההיסטוריה של שוק המניות בארה"ב מלמדת, כי השקעה בו לטווח ארוך מתגמלת היטב את המשקיעים. אולם, בד בבד, מי שמתפתה להשקיע לטווח של שנה בלבד, חשוף להפסד כספי בהסתברות לא מבוטלת. מכאן, לא ניתן לתת תחזית מהימנה הנוגעת לביצועי שוק המניות בשנה הבאה, אולם ניתן להניח ברמת ביטחון גבוהה מאוד, כי בטווח של 5 שנים מהיום הסיכוי להפסד הוא נמוך למדי.

* הכותב הוא מומחה חדשנות בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק, המתחשב בנתונים של כל אדם, ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

תובנות
 תובנות

פיזור תשואות
 פיזור תשואות