"אפקט דצמבר" לא חלחל לשוק האג"ח הקונצרניות; ובינואר?

עד כה הניבו מדדי התל-בונד תשואה שלילית, על רקע ירידות במדדי האג"ח הממשלתיות, שנבעו מהאטת קצב הרכישות בארה"ב ומפתיחת מרווחים בשוק המקומי, שייתכן כי עלה יותר מדי

חודש דצמבר מאכזב לכאורה עובר על המשקיעים באפיק האג"ח הקונצרניות. עד כה הניבו מדדי התל-בונד תשואה שלילית, על רקע ירידות במדדי האג"ח הממשלתיות, שנבעו מהאטת קצב הרכישות בארה"ב ומפתיחת מרווחים בשוק המקומי, שייתכן כי עלה יותר מדי.

הירידות הללו מנוגדות אולי לתחושה הרווחת בקרב המשקיעים, כי אפקט דצמבר, המביא לחודש חיובי בדרך כלל בשוק המניות, משפיע גם על האפיק הקונצרני. יחד עם זאת, בבדיקה שערכה מחלקת המחקר של בית ההשקעות מנורה מבטחים, עלו ממצאים שונים לחלוטין.

מחלקת המחקר בדקה את התשואות החציוניות של מדד אג"ח קונצרניות הכללי בכל אחד מהחודשים מאז ינואר 2002. התברר כי חודש דצמבר מניב בממוצע ביצועים שליליים של כ-0.2% - נתון שלילי אך מתון ביחס לביצועי החודש עד כה.

על פי אותה בדיקה, עולה כי חודש ינואר הוא חזק במיוחד. מתוך 11 דגימות, רק בשנת 2008 הניב ינואר תשואה שלילית למשקיעים באפיק הקונצרני, וגם זו הסתכמה בכ-0.06% בלבד. חמישה חודשי ינואר הניבו תשואה הגבוהה מ-1.6%, כאשר התשואה הממוצעת של כלל הדגימות הייתה 2.1%, והחציונית 1.6%. מכאן, שייתכן כי דצמבר מהווה חודש הכנה לראלי משמעותי באג"ח הקונצרניות.

ניתן להעלות מספר סיבות להתנהגות החריגה של ביצועי חודש ינואר ולביצועי החסר של דצמבר. משקיעים רבים בוחרים לממש חלק מאיגרות החוב הקונצרניות כנגד הפסדים צבורים הקיימים בחשבון, וכך מתקיים קיזוז מס אוטומטי ונוח.

עם פתיחת השנה החדשה, משקיעים אלו נוטים להחזיר את הכסף לאפיק הקונצרני. האפקט הזה מוכר משוק המניות כראלי-ינואר, אך האפקט לא נוטה להתקיים באפיק המנייתי בשנים האחרונות, עקב הציפייה של רבים להתממשותו. באפיק האג"ח הקונצרני התופעה פחות מוכרת ולכן היא כנראה ממשיכה לעבוד, כך שאפשר לתהות האם אפקט ינואר עבר מהמניות לאג"ח.

הזדמנות קנייה בסוף העונה

עם זאת, נראה כי הגורם המשפיע ביותר הינו תזמון ההפקדות לגופים המוסדיים. מסורתית, עד שנת 2008 נהג חלק משמעותי מהציבור להפקיד לקופות גמל בחודש דצמבר, ובכך ליהנות מהטבת מס. מאז, הפכו הקופות לקצבתיות, וההפקדה ההמונית הפכה רלוונטית רק עבור עצמאים.

מרבית העצמאים מנצלים את סוף השנה כדי להפקיד בקרנות השתלמות על מנת ליהנות מהוצאה מוכרת לצורכי מס ומפטור על רווחי הון. גם מאמצי השיווק של הגופים המוסדיים וסוכני הביטוח מתרכזים בחודש דצמבר, ומביאים לגידול בהפקדות. כך למשל בדצמבר האחרון הופקדו כ-3.4 מיליארד שקל, לעומת ממוצע חודשי של 1.5 מיליארד שקל בשאר חודשי השנה. על פי נתוני משרד האוצר, ההקצאה הקונצרנית הסחירה בתיק היא כ-17%, כך שמדובר בתוספת גיוס, מעבר לחודש ממוצע, של יותר מ- 320 מיליון שקל לאג"ח חברות.

מבחינת האפיק הקונצרני, חודש דצמבר מתנהג בינתיים על פי הסטטיסטיקה ומניב ביצועים מאכזבים. החדשות הטובות הן שאנו לקראת סוף החודש, ובשבוע הבא מגיע חודש ינואר - ואם גם בו הסטטיסטיקה לא תאכזב, הרי שהמשקיעים באג"ח הקונצרניות יוכלו לרשום ינואר מוצלח.

עם זאת, בתקופה חיובית של גיוסים גדולים בקרנות הנאמנות וגל הנפקות קונצרניות, חשוב להקפיד ולבדוק היטב כל רכישה ולשמור על סלקטיביות בבחירת איגרות החוב ובהנפקות. השורה התחתונה היא, כי לפחות על פי העונתיות, נראה שהירידות באפיק הקונצרני בימים האחרונים הן דווקא הזדמנות קנייה.

מה מלמדות התשואות החציוניות של מדד האג"ח הקונצרניות הכללי (בכל אחד מהחודשים מאז ינואר 2002, עפ"י בדיקת מנורה מבטחים)

דצמבר מניב בממוצע ביצועים שליליים של כ-0.2% - נתון שלילי אך מתון ביחס לביצועי החודש עד כה

מתוך 11 דגימות, רק בשנת 2008 הניב ינואר תשואה שלילית למשקיעים באפיק הקונצרני, שהסתכמה בכ-0.06% בלבד

חמישה חודשי ינואר הניבו תשואה הגבוהה מ-1.6%, כאשר התשואה הממוצעת של כלל הדגימות הייתה 2.1%, והחציונית 1.6%

הכותב הינו הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מנורה מבטחים