כמדי דצמבר, המדור נפרד מהשנה האזרחית בחזרה לשירים הכי בולטים שלה: מהשערוריות של מיילי סיירוס לקאמבק המרגש של דיוויד בואי, מההתרסה כנגד בשאר אסאד של אייז'יאן דאב פאונדיישן לווירטואוזיות הפנומנלית של אמינם ועוד. זו הייתה שנת מוזיקה מצוינת, שנבדלה מקודמותיה בעיקר בניסיונות הנשנים מצד אמנים כמו בואי, קאניה ווסט וג'יי זי וביונסה, לפצח כיצד לנהל עם קהליהם מערכות יחסים דיגיטליות חדשות שיפצו על אובדן תעשיית המוזיקה הישנה.
בעשורים קודמים באלף שעבר, מהפכות טכנולוגיות הולידו בפופ גם מהפכות מוזיקליות, אבל כרגע, וכבר עשור ויותר, לא נראית מהפכה שכזו באופק. סגנונית וערכית הפופ לסוגיו מדשדש כבר שנים. אבל אם ללמוד מהעבר, תרבות הפופ תמיד השתמשה בכלים החדשים כדי להמציא עצמה מחדש, אז יש סיבות להביט קדימה בתקווה ל2014. הנה עשרת השירים שעשו את השנה:
Get lucky דאפט פאנק עם נייל רוג'רס ופארל וויליאמס
אולי הלהיט היחיד השנה שדיבר לכל המגזרים, כל הקהלים, כל הטעמים. האלבום השלם של דאפט פאנק, החדשנים הצרפתים שהתמקדו הפעם ברטרו לשורשי הדיסקו האמריקאיים והאירופאיים, היה מרהיב פחות מהשיר עצמו. וזה נהנה בעיקר מתצוגת האיכויות העיליות של נייל רוג'רס, גיטריסט, מלחין, מפיק ומעבד (שיק, מדונה, דיוויד בואי ועוד), שהוכיח שעדיין בכוחו לייצר פופ מיידי ונצחי, ממכר ובלתי נשכח. שיר שמדביק אותך ומבריא אותך.
Get lost basher אייז'ן דאב פאונדיישן
בעוד הפופ המערבי ממשיך להאביס ולכלות עצמו בשירים אינפנטיליים על שטויות, החבורה הוותיקה והמחויבת פוליטית של בני המהגרים האסיאתיים מלונדון חיברה את התגובה המוזיקלית היחידה למלחמת האזרחים המדממת בשכנתנו הצפונית. רוק, היפ-הופ, פאנק, אלקטרוניקה סוער ומסעיר.
Wrecking ball מיילי סיירוס
יצרנית השערוריות הגדולה של השנה הדגימה מהי הדרך הכי קצרה של כוכבנית פופ להפוך מאלילת ילדים לשם שמוכר בכל בית בעולם הראשון: פורנו-טפיה. על הדרך עוררה דיון עקרוני ונחוץ על מיניות, פרסום, מימוש והבעה עצמיים וגבולות חשיפה אצל ילדות והוריהן. וגם ללא קליפ העירום הפרובוקטיבי, זו בלדת פופ עשויה ומבוצעת למשעי.
The stars דיוויד בואי
מתוך אלבום הקאמבק המפתיע ומרגש השנה. דיוויד בואי בהרהור על כוכבים בשר ודם, תהילה בת חלוף והאלמותיות שבמבט ובעיניים. קלאסיקה בואית שהייתה מזדהרת גם בימי השיא שלו.
Copy of a ניין אינץ' ניילז
"אני רק העתק של העתק של העתק, כל מה שאני אומר כבר נאמר...אני רק צל של צל של צל...רק הד של הד של הד...". טרנט רזנור החזיר את להקתו המעולה לפעילות עם שיר שמתמצת את "יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני" של וולטר בנימין לחמש דקות ו-20 שניות של רוק אלקטרוני מצוין.
Rap god אמינם
תצוגת יכולות ותכלית כמעט על-אנושית של בכיר הראפרים החיים. בגיל 41, אמינם מעמיד אלבום מצוין שבו כל התרברבות עצמית שכה טיפוסית להיפ-הופ מנומקת בכיסוי מלא, כפי שלא קרה מאז ימי הזוהר של הז'אנר באמצע שנות ה-90. ארבע דקות ו-26 שניות לתוך השיר, מתחילות 40 שניות מהמופלאות ביותר שהוקלטו בתולדות המלל האנושי.
Started From The Bottom דרייק
הראפר הקנדי והחצי יהודי התבסס כאחד הקולות הבולטים בהיפ-הופ, בעיקר דרך שלל אירוחים והתארחויות, והוציא השנה אלבום מצוין. זה היה השיר הבולט מתוכו.
גורילה ברונו מארס
בגיל 28, ברונו מארס מתבסס כאחד היוצרים הכי חרוצים ופוריים בתעשיית המוזיקה. אחרי שכתב שלל להיטים לאחרים, כסולן - מארס תופס משבצת שפעם כיכבו בה מאורות כבירים כמו מארווין גאי או פרינס, כאמנים דגולים שגם יודעים לתקשר עם הקהל הכי רחב באופן הכי ישיר. לא, הוא לא מאור גדול כמוהם ובינתיים לא ממש מדגדג את קרסוליהם, והוא יותר מיומן מאשר מעניין, אבל הלהיט הזה מוכיח את יצר הכיבוש והשאפתנות שבהם הוא חמוש, שמגובים בהחלט בכמויות לא מבוטלות של כישרון.
2013 פריימאל סקרים
הכנופיה הבריטית של דיזי גילספי הפתיעה השנה באלבום מהמם שלא נופל מפסגת יצירתם "סקרימדליקה" מלפני יותר מ-20 שנה. יש בו תערובת סגנונות והשפעות סקסית ומהפנטת, ולטעמי זה האלבום השלם החזק ביותר של השנה המסתיימת. אלבום ושיר שמזכירים למה פעם ללהקות רוק היה כזה כוח משיכה עצום, וכמה שהן דהויות כיום.
We Were Rock & Roll ג'אנל מוניי
היא עדיין לא חביבת המיליונים, אבל האלבום השני שלה, שיצא השנה, הוכיח שג'אנל מוניי היא אמנית סול כמעט כל יכולה. הנה שיר שביקום מתוקן היה להיט מצעדים שמשגע את העולם.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.