הכל תלוי בפדרל ריזרב: 2014 תהיה שנת הדולר

תחילת צמצום ההקלה הכמותית מצד הפד, והעלייה בריביות הריאליות, מכשירות את הקרקע לגאות במטבע האמריקאי ■ אילו מטבעות של מדינות מפותחות ומתעוררות צריכים להתחיל לדאוג?

המטבע השנוא ביותר בעולם הוא כנראה הדולר האמריקאי. אם נחשב את היחס בין הפסימיים והאופטימיים (הדובים והשוורים) כלפי הדולר, הוא צריך להיות לפחות 1:9 לטובת הדובים, ובהחלט יכול להיות שאני עושה לו הנחות. אבל עם תחילת צמצום ההקלה הכמותית והעלייה בריביות הריאליות, נזרעו הזרעים לגאות של המטבע. עד כמה היא תגאה - תלוי בכמה הפדרל ריזרב ייתן לה לעלות.

אני שומע לעיתים קרובות מהדובים על הדולר שהמטבע איבד כבר 96% מערכו מאז הקמת הפדרל ריזרב. עם "הצלחה" כזו, טוענים הדובים, מה ימנע מהדולר להשלים ירידה של 100%? חישוב הפיחות הזה מתבסס על מדד המחירים לצרכן ללא ניכוי עונתיות, שהושק למרבה הנוחות ב-1913, השנה שבה הוקם הבנק המרכזי האמריקאי. אז עמד מדד המחירים על 9.8 נקודות, ובנובמבר 2013 הייתה רמתו 233.069 נקודות, מה שנותן לנו שחיקת ערך של 95.8%. חובבי תיאוריות הקונספירציה יטענו שמדד המחירים לצרכן מוטה וכי הפיחות האמיתי הוא 99%. אני יכול רק להוסיף שההבדל בין 96% ו-99% הוא טעות עיגול של מאה שנה.

הנוהג של הקלה כמותית סיפק לדובים תחמושת כבדה. הם טוענים שה'פד' הדפיס כל כך הרבה דולרים - מעל 4 טריליון לפי היקף המאזן שלו - עד שהדולרים שבמחזור יהיו חסרי ערך. אני כאן כדי לספר לכם שהפד לא עשה שום דבר כזה - הוא לא הדפיס אפילו דולר אחד.

הקלה כמותית היא משחק של ריביות, שבו הבנק המרכזי מחליף נכס אחד (יתרות עודפות) בנכסים אחרים (אג"ח אוצר ואג"ח מגובות משכנתאות). הריבית הגבוהה יותר על היתרות העודפות מונעת מהמזומנים להפוך להלוואות בשוק הבין-בנקאי, ועוצרת את התפקוד הרגיל של בנקאות יתרות, כלומר של הפדרל ריזרב. כל זה נעשה בדרך שלא הובנה היטב גם על ידי משקיעים מקצועיים אחרי חמש שנות הקלה כמותית.

אגב ניסיון להישמר מתיאוריות קונספירציה, אני חייב לומר שגם השוורים וגם הדובים מחמיצים נקודה חשובה מאוד לגבי מטבעות: אין להם ערך מוחלט כאשר משווים שערי חליפין, אלא רק ערך יחסי כאשר מחליפים אותם במטבעות אחרים. על הבסיס היחסי הזה, המטבעות נעים כדי לתקן פערים במאזני תשלומים שוטפים ולחצים של ריבית ו/או של אינפלציה.

תהליך הגלובליזציה הפך את מדד הדולר האמריקאי, שמרבים להשתמש בו בתקשורת, לפחות רלוונטי, לעומת מדידה אחרת שתופסת - מדד שקלול הסחר הרחב של הדולר. המדד הזה מראה כעת מגמת עלייה לטווח ארוך שתפחיד את הדובים. הוא עולה עם הזמן, ואחרי שהתייצב באחרונה הוא שוב מראה סימני היערכות לעלייה נוספת, על גב העלייה בריביות הריאליות בארה"ב והירידה בגירעונות הסחר והתקציב.

הין תחת לחץ, הריאל בסיכון

אני לא יודע אם צמצום וסיום ההקלה הכמותית יהיו הצלחה, שכן יש לנו עוד כמה שנים לפני שייכתב הפרק האחרון של המדיניות המוניטרית הבלתי-רגילה הזו. אבל אם הכול יתנהל לפי התוכנית ב-2014, אני צופה שהדולר יתחזק במידת-מה מול כמה מטבעות של מדינות מפותחות ומתעוררות.

שני המטבעות מהמדינות המפותחות שנמצאים בסיכון הגבוה ביותר הם הדולר הקנדי וזה האוסטרלי, שכבר נחלשו ב-2013 בגלל הלחצים על הסחורות הקשות (קומודיטיז), אשר שתי הכלכלות הללו חשופות אליהם במיוחד. גם הין היפני נמצא תחת לחץ, אבל לא רק בגלל הפד אלא גם בגלל ההרחבה הכמותית של הבנק המרכזי של יפן, שהיא אגרסיבית פי שלושה מזו של הפד יחסית לתמ"ג היפני.

לכל שלושת המטבעות הללו יש תעודות סל שהונפקו על ידי משפחת קרנות CurrencyShares תחת הסימולים FXA, FXC ו-FXY. התעודות הללו אינן מכשירים של קנה-והחזק, אלא כלים לבניית אסטרטגיות מובנות של אופציות. הן לא מתאימות למסחר הממונף ששכיח בשוקי המטבע של ימינו.

לגבי מטבעות השווקים המתעוררים, הריאל הברזילאי נראה בסיכון מיוחד, מפני שהוא אחד ממטבעות סחר-ההמשך העיקריים - מוסדות לוקחים הלוואות בינים או בדולרים כדי לקנות נכסים מניבים יותר בריאל, בדרך כלל עם גידור סיכוני מט"ח. יחידים אינם יכולים לעסוק במסחר-המשך (carry-trade) כזה. אם הריביות על הדולר יעלו יחד עם הירידה בגירעונות המסחרי והתקציבי, תיעלם אחת הרגליים של מסחר ההמשך בריאל - הלוואה דולרית זולה.

הבנק המרכזי של ברזיל העלה את ריבית הטווח הקצר (שמקבילה לריבית הקרנות של הפד בארה"ב), אבל האינפלציה בברזיל חורגת מיעדה, 5%. ירידה נוספת בשוקי הסחורות תפגע במאזן הסחר הברזילאי, והיא עלולה להחליש את הריאל מול הדולר.

בסך הכול, במצב העניינים כעת, הדולר עומד בפני גאות ב-2014. זוהי משוואה מרובת-נעלמים, ודברים יכולים להשתנות, אבל הסיכויים נוטים לעלייתו. לא קל לשחק על זה מנקודת מבט של מניות, אבל סביר להניח שמניות יצוא יפניות ומניות פיננסיות ירוויחו.

וכך, מול כל מצב הרוח הדובי, הירוק-ירוק הזה יזכה לשנת הבראה ב-2014.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2014