ספוילר מיוחד לקבלני בניין

היכן מסתתרות חוברות המכרזים שפרסמה רמ"י בקול תרועה?

בליץ של הרגע האחרון, הוציאה בשבוע שעבר רשות מקרקעי ישראל קרקעות לאלפי יחידות דיור חדשות. הצליח להם. למרות איומי העובדים, למרות הויכוחים הנמשכים בין משרדי האוצר והשיכון, ירד עלינו בחודש דצמבר, ממש בדקה התשעים, מבול של שיווקים.

האמנם? לא בדיוק.

מי שרצה לבדוק על מה בדיוק מדובר, והיו כאלה לא מעט קבלנים שדיברו איתנו, גילה שאי אפשר לקבל או לראות את חוברות המכרז. בלקוניות אופיינית, נכתב באתר הרשות כי "בקרוב תפורסם חוברת המכרז". ובכן, מסתבר שמדובר בספוילר בלבד.

כך למשל לגבי המכרז המדובר כל כך בקרית גת. הבטיחו 7,000 דירות, פרסמו מכרזים ל-700 דירות (בשתי מנות, מכרז ל-570 יח"ד ול-121 יח"ד), אבל את חוברת המכרז ניתן יהיה לקנות במשרדי הרשות רק ב-27 בינואר. כמעט בעוד חודש. פרסום החוברת באתר עלול להתעכב עוד יותר.

וזו לא רק קרית גת. קרקע ל-168 דירות ברמת השרון? חוברת המכרז תפורסם רק ב-22 בינואר. 332 יח"ד בירוחם? חוברת המכרז תפורסם ב-27 בחודש. כך גם בנוגע למגרשים ל-174 יח"ד בשכונת השחר בדימונה. מכרזים ל-326 דירות בנהריה ו-192 דירות בשכונת גיורא בטירת הכרמל יחכו ל-9 בחודש וכן הלאה וכן הלאה.

ולא מדובר רק במכרזים הרגילים. יזמים וקבלנים שרצו לבדוק מה מסתתר בפרטי המכרזים המדוברים כל כך להקמת דירות להשכרה גילו כי גם שם, במכרזים הראשונים שהתפרסמו סוף סוף במסגרת ההבטחה של שר האוצר ל-150 אלף דירות בשכירות, עדיין רב הנסתר.

החוברות ל-246 דירות ברמת השרון ול-215 דירות בהרצליה יגיעו בשאיפה ב-15 בינואר, אבל העיקר שהצלחנו לגנוב מסיבת עיתונאים דרמטית עוד בשנת 2013. למה לשגע אותנו עם מכרזים תיאורטיים? הרווח ברור.

השיווקים של 2013 הרוויחו עוד כמה אלפי יחידות דיור שייכנסו לדוחות הסיכום המנופחים, וגם ניתן יהיה להשוויץ ולנופף בהם בעוד שנה, במסגרת סיכום שיווקי 2014 (הרי החוברת יצאה רק בינואר). ועם קצת מזל, לא מעט שיווקים ישארו על המדף, לאחר ששום קבלן לא ישרוד את אי הוודאות ואת מחירי הפיתוח (כ-150 אלף שקל בקרית גת). ואז, נוכל שוב למחזר את המספרים ואת השיווקים גם בדוחות לשנת 2015.