בתצפית חדשה שנפרצה בפארק גורן וצופה אל מבצר המונפורט, הוא נראה קרוב כבמרחק נגיעה. ועם זאת תהום גדולה עמדה בינינו, ובמרכזה נחל כזיב. "רוצים לעשות כאן גשר חבלים", אומר שרון גואטה מהמושב גורן, ולי זה נשמע כמו מדע בדיוני. למעלה מ-400 מטרים מפרידים בין הגדה הצפונית של הנחל לשרידי המבנה הצלבני שחולש על הנחל בנקודה אסטרטגית יפהפייה.
אחר כך למדתי שאת הרעיון מובילות המועצות האזוריות מטה אשר ומעלה יוסף, וממקום עומדי טרם החלטתי אם מדובר בצעד נבון (כמו בנחל הבשור ובנחל קטיע בנשר) או בטעות ביסודו.
עם שרון ונטע רעייתו יצאנו לדגום טיול על אופניים חשמליים במרחבי הפארק. שרון, בן המושב וחקלאי ותיק, מפעיל שני צימרים במושב. אבל כשחשב להוסיף אטרקציה, אופניים היו הבחירה הטבעית. כשהבין שתנאי השטח קשים למדי, בחר באופניים חשמליים. רכיבה שכזו מבלבלת קצת, במיוחד הצורך לדווש, לעומת ידית ה"גז" שמקלה את החיים. אבל כשנכנסתי לזה, הצלחתי ליהנות מהנוף ומהיופי, מהירידות הכיפיות, מהעליות הקלילות ומחוויה חדשה. למסלול, שאורכו שבעה קילומטרים (כשעה וחצי), מקבלים תדריך ומפה ויוצאים לשטח (מגיל 14, 100 שקלים לאופניים, מחיר מוזל למשפחות; טל' 054-9879387).
המיזם של שרון הוא עוד נדבך בפרויקט אוצרות הגליל של רעיה שטראוס, שהוזכר במדור זה עם השקתו. תיירנים חדשים מצטרפים, ולצד אתר האינטרנט של המיזם (www.ozrothagalil.org.il) הושקה גם אפליקציה שזכתה בפרס מצוינות. מאחורי הקלעים מסייע צוות המיזם, מדריך ותומך.
נוף דומה אך שונה נשקף מגבול ישראל-לבנון בשולי הכפר הבדווי ערב אל-עראמשה. מוחמד מיזעל הוא איש חינוך שעוסק גם באירוח, ואדם מלא הומור. "אנחנו נמצאים בסוף העולם שמאלה", הוא אומר, ומספר על הבקעה הסונית שלפנינו, אבל גם על ימי ראשית המדינה, על הקשר של הכפר עם קיבוצי הסביבה ועל העזרה ההדדית. הוא איש שיחה מדהים, קולח, רהוט ומשעשע. מוקדם יותר התארחנו בביתו לארוחה אותנטית עשירה וטעימה מעשה ידי רעייתו סועד, והוא הפליא בסיפור על תולדות הכפר ועל התרבות שנוצרה בו מחיבור ארבעה שבטים. מוחמד מארח את כל המעוניין במרפסת ביתו, ומציע מאירוח קל עד ארוחות מפוארות של מקלובה/כבש, וגם סיור מודרך בקו הגבול (25-100 שקלים לאדם, טל' 050-6952124).
בירידות מערב אל-עראמשה חלפנו על-פני פארק אדמית, שבלבו מערת קשת המפורסמת. משם התגלגלנו לקשת אחרת, בקיבוץ אילון. "קשת אילון" הוא פרויקט מוזיקלי ותיק שנוסד ב-1990 ובחר לקדם כנרים צעירים, בעיקר עולים. עם הזמן התרחבו לשלל כלי הקשת, אבל הבסיס נותר כשהיה - מאסטרים שהגיעו ללמד את הצעירים המוכשרים. למקום יצא שם עולמי, והוא המוביל בעולם לכיתות אמן, עם למעלה מ-1,100 בוגרים, שחלקם חזרו ללמד במקום. זו השנה השנייה שבה המקום משמש גם כקונסרבטוריון אזורי, בסופי שבוע יש בו סמינרים לקידום כלי קשת, ובחופשות נמשכות כיתות האמן. הקהל הרחב יכול ליהנות מהעושר המוזיקלי בסדרת של עשרה קונצרטים שמתקיימים כאן לאורך השנה (80 שקלים לקונצרט), ואם לשפוט מהקטע שניגן לנו כרמי הדני, והוא רק בן 15, הרי מדובר במוזיקה משובחת, באווירה כפרית ובאולם קאמרי אקוסטי, שכמו בכל קיבוץ היה פעם משהו אחר, ובמקרה הזה לול (טל' 04-9858191).
מצפון לקיבוץ זורם נחל בצת, העטור חורש ים תיכוני אופייני. על הנחל ריחפה לפני כמעט עשור סכנת ייבוש, שכן מי המעיינות נשאבו ממנו ובקיץ הוא עמד בפני קריסה. לאחר לחצים ובמסגרת פרויקט "זכות הטבע למים", קיבלה רשות הטבע והגנים הקצאה ממקורות, שמזרימה לנחל בעונה השחונה כמאתיים אלף קוב מים, שמעמידים את החי והצומח על הרגליים. בחורף נתון הנחל לחסדי שמיים, ובשנה זורמת כמו הנוכחית, המצב מצוין.
אפשר לבחור מסלול הליכה יפהפה בנחל שרך-בצת (סימון שבילים כחול), שמתחיל מול גרנות הגליל ומסתיים מול מושב יערה (שישה-שבעה קילומטרים). מהקיבוץ יוצאת דרך שמגיעה לאמצע המסלול, כך שאפשר לעשות חלק ממנו: מזרחה - לגרנות הגליל, או מערבה - לכיוון יערה (דורש הקפצת מכוניות, כך שמכונית תמתין בנקודת הסיום) או הלוך ושוב. מהדרך המובילה לנחל יש מסלול חדש (ירוק) שסומן זה כבר, ומוביל לחורבת כרכרה, שבה שרידי בית בד עתיק.
המסלול מעגלי וממשיך אל הנחל, וממנו חוזרים לקיבוץ. שימו לב לשילוט כדי לא להתבלבל עם נחל גליל, שאינו מסומן. לאחר גשמים הנחל מסוכן להליכה, ובכל מקרה זכרו שמדובר בשמורת טבע והקפידו על הכללים.
החג שלא נגמר
לכל מי שלא הספיק לציין בדרך זו אחרת את חג המולד, יש הזדמנות חוזרת.
לבוש החג של נצרת נשאר עד מחצית ינואר, בזכות חג המולד האורתודוקסי, החל ב-1.7."אבני גזית" מציעה סיור בין כנסיות, בשכונות העתיקות, ביקור בבתי האמידים שבהם ציורי תקרה מרהיבים, וכן ביקור בגלריה מתחדשת לאמנות. משך הסיור כ-4 שעות.
שישי 41.1.01, 00:61, 001 שקלים
למשתתף. טל' 0967337-050
בהרשמה מראש
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.