נעילה שלילית באירופה על רקע דבריו של מריו דרגי

הבנק המרכזי האירופי החליט להותיר את הריבית בשפל כל הזמנים ■ גם הבנק המרכזי הבריטי הותיר את הריבית על כנה ■ דרגי: עוד מוקדם להכריז ניצחון על משבר גוש האירו

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') במגמה שלילית על רקע דבריו של נשיא ה-ECB בנוגע למשבר גוש האירו, ולקראת פרסום נתוני התעסוקה בארה"ב מחר.

האירוע המרכזי שריכז את מרבית תשומת הלב היום הוא הכרזת הריבית בגוש האירו. הבנק המרכי ענה לציפיות האנליסטים והותיר את הריבית על כנה ברמת שפל כל הזמנים של 0.25%. זאת לאחר שבנובמבר נשיא הבנק מריו דרגי החליט במפתיע לחתוך את הריבית ב-0.25% במטרה להמריץ את הכלכלה המדשדשת של גוש האירו.

"עוד מוקדם להכריז על נצחון", אמר נשיא הבנק המרכזי האירופי, מריו דרגי, בהתייחסו למשבר החובות בגוש האירו. את הדברים אמר דרגי במסיבת העיתונאים לאחר הכרזת הריבית בגוש האירו. דרגי טען כי ההתאוששות והיציאה מהמשבר עדיין במצב רגיש, וציין כי "האבטלה עומדת על רמה של 12% ויותר. החדשות החיוביות היחידות בנוגע לאבטלה היא שאנו מאמינים שהשיא הזה בשיעור האבטלה, הלא מקובל, מתייצב".

"יש התאוששות אולם היא חלשה ומתונה, וכפי שאמרתי פעמים רבות - היא שבירה", אמר דרגי. "זה אומר שיש סיכונים בתחומים הפיננסיים, הכלכליים, הגאופוליטיים והפוליטיים, שיכולים בקלות לערער את ההתאוששות. עדיין מוקדם להכריז על נצחון, ואני חושב שזו הסיבה שאנחנו משתמשים בלשון קשוחה ויתר בנוגע לתחזית קדימה", לדבריו.

עוד לפני הודעת הריבית של הבנק המרכזי האירופי, הבנק המרכזי הבריטי הותיר את הריבית על כנה, ברמה של 0.5%, וכן את קצב רכישות האג"ח על רמה של 617 מיליארד דולר. לאחר ההודעה, תשואות האג"ח ל-1 שנים של בריטניה עלות קלות לרמה של 2.97%.

בזירת המאקרו פורסם היום מדד הביטחון הכלכלי של גוש האירו, הבוחן את אמון המנהלים והצרכנים ביבשת. המדד עלה בחודש דצמבר לרמה של 100 נקודות, שיא של כשנתיים וחצי. זאת לעומת קריאה של 98.4 נקודות בנובמבר. צפי האנליסטים בשוק עמד על קריאה של 99.1 נקודות.

בארה"ב יתפרסמו היום נתוני תביעות האבטלה השבועיות, לקראת פרסום דוח התעסוקה המלא מחר. אתמול פורסמו פרוטוקולי פגישת הפד בדצמבר, מהם עולה כי ההחלטה לצמצם את QE3 התקבלה בשל האמונה כי יתרונות התוכנית קטנים עם הזמן. בפרוטוקולים צוין כי מרבית בכירי הפד תומכים בסיום התוכנית במחצית השניה של 2014. כמו כן עולה מהפרוטוקולים כי שיעורי הריבית לא יעלו גם הרבה אחרי ששיעור האבטלה יגיע ל-6.5%.

מניית TGS Nopec Geophysical קופצת ב-15% לאחר שהעלתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה. מניית Arkema SA מנגד, נופלת בחדות לאחר שחתכה את תחזית ההכנסות.

ירידות באסיה

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום (ה') בירידות שערים, לאחר פרסום נתוני מאקרו בסין וסגירה מעורבת בוול סטריט אתמול.

כאמור, המסחר בוול סטריט ננעל אתמול במגמה מעורבת, על רקע פרסום נתוני התעסוקה במגזר הפרטי שהפתיעו לטובה, ולאחר פרסום הפרוטוקולים של ישיבת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב.

שיעור התעסוקה במגזר הפרטי בארה"ב עלה בחודש דצמבר, כך עולה מסקר ADP, שהצביע על יצירה של 238 אלף משרות - הרמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2012. על פי התחזיות היו אמורות להתווסף 215 אלף משרות חדשות, והגידול המפתיע עשוי לרמוז על נתוני התעסוקה המלאים שיתפרסמו ביום שישי.

בסין פורסם היום כי מדד מחירי הצרכן עלה ב-2.5% בדצמבר (12 חודשים אחרונים) לעומת 3% בנובמבר בעוד מדד מחירי היצרן רשם ירידה של 1.4%.

מניית נינטנדו רשמה ירידה של כ-3% לאחר שזינקה ב-11% בעקבות הסרת האיסור של סין לייבוא קונסולות משחקים.